Vi håller på att bygga altan med pool och just nu gräver jag ner rör för framtida eluttag och funderar därför på hur nära poolen jag kan placera sådana. Jag skulle vilja sätta ett uttag ungefär vid den röra ringen men även om jag vinklar det bort från poolen så kommer det ju vara åtkomligt från badsidan. Det smala däcket runt poolen blir ca 80 cm så det är inte långt från poolkanten.

Är det tillåtet/lämpligt att sätta ett uttag där

3D-modell av utomhusmiljö med pool, solstolar och sittgrupp, ritad i SketchUp, möblerad terrass, avslappnande vibe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns säkert några regler för pool som jag inte känner till. Men rimligen borde man tillämpa minst samma avståndsregler som gäller i ett badrum. Där skall ett uttag sitta minst 120 cm från en dusch och minst 60 cm från en badkarskant. Poolen borde ju rimligen kunna ses som ett badkar i så fall. Avståndet gäller alltså horisontellt, men får inte räkna in höjdskillnad. Och så skall det givetvis skyddas av jordfelsbrytare.

Men det kan säkert finnas ännu hårdare regler för pool.

Jag skulle nog oroa mig för att en sådan placering kan bjuda in till att ha elprylar vid poolkanten, ex. en ölkyl. Med risk att den ramlar ned i poolen. Alltså en tveksam/olämplig placering.
 
  • Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
Det finns givetvis regler för bassänger.
3.5 meter från bassängkanten gäller för 230 V uttag.
Dessa regler gäller för simbassänger och plaskdammar.
För en mindre pool finns alltså inga speciella undantag, utan man får själv göra en bedömning av var det springer omkring blöta och halvnakna personer som kan komma åt uttaget eller det som finns anslutet.
Jag har personligen svårt att se syftet med placeringen av ett uttag vid en röda ringen. Jag hoppas det inte är till för att ladda ifånen i badet.
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Tanken med uttaget är att just den stolpen ska vara högre än de övriga så att vi kan spänna ett solsegel från den. Då skulle det passa bra att hänga ljusslingor och liknande från den stolpen vilket ger behov av ett uttag.

Det känns dock inte helt rätt i magen att sätta ett uttag just där och jag känner inte att kommentarerna har ändrat något heller. Framförallt nivåskillnaden gör det extra dumt. För även om jag sätter uttaget 1,7m upp från golvet vid matbordet så hamnar det ju barnvänlig höjd när man står vid poolen.

Vi får nog lösa inkopplingen av mysbelysning i "andra änden" av slingan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Tanken med uttaget är att just den stolpen ska vara högre än de övriga så att vi kan spänna ett solsegel från den. Då skulle det passa bra att hänga ljusslingor och liknande från den stolpen vilket ger behov av ett uttag.

Det känns dock inte helt rätt i magen att sätta ett uttag just där och jag känner inte att kommentarerna har ändrat något heller. Framförallt nivåskillnaden gör det extra dumt. För även om jag sätter uttaget 1,7m upp från golvet vid matbordet så hamnar det ju barnvänlig höjd när man står vid poolen.

Vi får nog lösa inkopplingen av mysbelysning i "andra änden" av slingan.
I den miljön skulle jag satsa på tex 12 volt, även i matningen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag var hos en kund en gång som ville installera ett uttag vid sidan av sin pool.

Aldrig i livet sa jag.

Han var ännu mer besviken när jag sa att han inte får ha en 230V ledslinga under poolkanten som belysning som han köpt från wish ens i närheten av poolen utan det är max 12V SELV eller PELV som gäller. :rolleyes:
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.