Hej,

Vi funderar på att välja bränd panel från Degmeda till vårt nybyggda hus. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av deras produkter eller av bränd panel över lag?

Det har varit lätt att hitta många fördelar, t.ex. att det är underhållsfritt samt att det har väldigt lång livslängd. Stämmer detta?
Det har dock varit svårare att hitta nackdelar. Finns det några? Är det så bra som leverantörerna framställer det som?


Vi har även fått hem lite prover från Degmeda. Deras ljusa grå panel är den som passar oss bäst. Vi upplever dock att det brända skiktet är väldigt tunt, i ”vikarna” är den brända ytan extra tun. Är detta något att oroa sig för?

Hand håller en light care produktskiva med logotypen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av bränt trä med distinkt textur och ådring, sannolikt shou sugi ban-teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar
Jakob
 
J Jakob N skrev:
Hej,

Vi funderar på att välja bränd panel från Degmeda till vårt nybyggda hus. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av deras produkter eller av bränd panel över lag?


Det har varit lätt att hitta många fördelar, t.ex. att det är underhållsfritt samt att det har väldigt lång livslängd. Stämmer detta?
Det har dock varit svårare att hitta nackdelar. Finns det några? Är det så bra som leverantörerna framställer det som?


Vi har även fått hem lite prover från Degmeda. Deras ljusa grå panel är den som passar oss bäst. Vi upplever dock att det brända skiktet är väldigt tunt, i ”vikarna” är den brända ytan extra tun. Är detta något att oroa sig för?

[bild]
[bild]

Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar
Jakob

Blev det degmeda för er? Sitter i samma sits fast från ett annat företag baserat i Litauen. Deras lärk verkar prisvärd men knepigt med referenser
 
Vi körde Degmeda, mkt nöjda och väldigt snyggt
 
P peterlunda skrev:
Vi körde Degmeda, mkt nöjda och väldigt snyggt
Vi kollar också på bränd gran från degmeda nu! Är ni nöjda med panelen? Kom ni fram till någon nackdel? Du får gärna dela bilder! ☺️
 
A Anton5 skrev:
Blev det degmeda för er? Sitter i samma sits fast från ett annat företag baserat i Litauen. Deras lärk verkar prisvärd men knepigt med referenser
Vad landade ni i tillslut? Vi har kollat på Degmeda men du nämnde annan leverantör, vilka var det?
 
S Sagast skrev:
Vad landade ni i tillslut? Vi har kollat på Degmeda men du nämnde annan leverantör, vilka var det?

Vi beställde från ett företag som heter dragonwood, andra leveransen vi fick hade var fogarna av lite varierande bredd vilket var retfullt. Men blir väldigt snyggt
 
Spännande! ska kolla upp direkt! Vill du dela bild på hur det blev? valde ni något pigment?
 
S Sagast skrev:
Spännande! ska kolla upp direkt! Vill du dela bild på hur det blev? valde ni något pigment?
Modernt hus med stora fönster, reflektion av träden, blå himmel, moln, aftonsol, trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Sagast skrev:
Spännande! ska kolla upp direkt! Vill du dela bild på hur det blev? valde ni något pigment?
 
  • Gilla
Sagast
  • Laddar…
A Anton5 skrev:
[bild]
Ja en mörk pigment, väldigt tacksam att förbättra kapningskanter och skruvhål. Skruvade hela panelen på c/c40 och smpduttade varenda skruvhål 13k.. tog/tar en jäkla tid men blir förhoppningsvis nöjd till slut
 
A Anton5 skrev:
Blev det degmeda för er? Sitter i samma sits fast från ett annat företag baserat i Litauen. Deras lärk verkar prisvärd men knepigt med referenser
Hej Anton,

Det är inte helt spikat men det blir nog inte så. Jag fick höra från lite olika håll att bränd panel ändå inte är helt underhållsfri. Jag tyckte även att det var lite omständligt med avståndet till leverantören och frakten. Vad gör jag om jag i framtiden behöver byta två brädor? Då kanske det blir problem när de inte har något återförsäljare i Sverige.
 
J Jakob N skrev:
Hej Anton,

Det är inte helt spikat men det blir nog inte så. Jag fick höra från lite olika håll att bränd panel ändå inte är helt underhållsfri. Jag tyckte även att det var lite omständligt med avståndet till leverantören och frakten. Vad gör jag om jag i framtiden behöver byta två brädor? Då kanske det blir problem när de inte har något återförsäljare i Sverige.[/QUOTE

du kan tex ta med dig en brädbit och gå till bygghandel och be dom kapa upp i den fasningen[/QUOTE Min förra panel som var köpt för köpt för 10 år sedan i Sverige hade dom slutat producera så hade varit tvungen att göra likadant med den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.