Vad är det vi diskuterar här?

Är det huruvida företaget lovat att dom är certifierade enligt säkert vatten men inte är det?

Eller är frågan om vattenutkastaren är korrekt?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Vad är det vi diskuterar här?

Är det huruvida företaget lovat att dom är certifierade enligt säkert vatten men inte är det?

Eller är frågan om vattenutkastaren är korrekt?
Dom har att dom är säker vatten på hemsidan, skriver i avtal att dom ska följa dom branschregler som finns för vvs (finns bara säker vatten) sen följer dom ändå inte säker vatten. Bl a det som skrivits tidigare i tråden. Hur ska jag gå vidare för att företaget ska ta sitt ansvar?
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Dom har att dom är säker vatten på hemsidan, skriver i avtal att dom ska följa dom branschregler som finns för vvs (finns bara säker vatten) sen följer dom ändå inte säker vatten. Bl a det som skrivits tidigare i tråden. Hur ska jag gå vidare för att företaget ska ta sitt ansvar?
Ok.

1. Vad är det med vattenutkastaren som inte följer säkert vatten?

2. Hur vet du att man har skarvat i bjälklag och VAD är det som är skarvat? Tappvatten eller värmesystem?

3. Får man inte montera ett vattenskåp enligt dom första bilderna? Ev läckage borde synas och rinna ut på golvet och i golvet sitter förhoppningsvis en golvbrunn? (Kanske inte ens är ett krav?)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker du kan börja med att skicka ett formellt mail till säker vatten och beskriv att du känner dig lurad pga deras marknadsföring och se vad dom tycker om det(mest för "skoj" skull). Detta är inte en sak jag skulle vara beredd att slåss särskilt hårt för att det handlar ju om hundralappar att lösa problemet.

Säker vatten är inte ensamma med att tycka till om hur vvs ska utföras utan det finns krav i PBL/BBR, rekommendationer i AMA VVS och instrallationsföretagen har sin handbok.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
janwide
Vad jag som lekman förstår så är det som står på deras hemsida endast en sak mellan företaget och Säker Vatten. Det berör inte din relation med leverantören, även om det är vilseledande och oetisk marknadsföring. Det som är viktigt för dej är vad det står i avtalet mellan dej och leverantören. Står det där att de är auktoriserade av Säker Vatten och installerar enligt detta har du ett case. Annars troligen inte.
 
  • Gilla
eshus och 2 till
  • Laddar…
U
Säker vatten gör massa ändringar utan att tillverkarna hinner med och anpassa produkterna. Se bara cc60 i badrum när de ändrade det, typ nästan ett år senare LK kom med regelfästen för böjfixturer till cc60. Men ska de följa säker vatten då har de valt fel produkt.

Skulle i övrigt säga att den Mora armaturen är den bästa vattenutkastaren på marknaden, låter minst, bra materialval, medföljer både rostfritt vred och nyckel. Nackdelen är väll då att den inte går att kapa och inte dränerar om man inte tar bort slangen (vilket står i instruktionen). Den är 3x dyrare än tex FMs utkastare.

Sen är alla olika, jag plockar ju ur insatsen inför vintern och smörjer packningen. Är det bara frostnätter på våren, efter jag satt på vattnet, så är det ju ingen frysrisk i armaturen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Ok.

1. Vad är det med vattenutkastaren som inte följer säkert vatten?

2. Hur vet du att man har skarvat i bjälklag och VAD är det som är skarvat? Tappvatten eller värmesystem?

3. Får man inte montera ett vattenskåp enligt dom första bilderna? Ev läckage borde synas och rinna ut på golvet och i golvet sitter förhoppningsvis en golvbrunn? (Kanske inte ens är ett krav?)
1. Den tömmer inte trots att adapter och slang är monterad

2. Golvvärmen vad jag vet. Besiktningsmannen visste bara om det. Besiktigades inte efter säker vatten.

3. Enligt säker vatten så ska det vara vissa avstånd och andra typer av tätningsringar. Är lite gvk som inte följs med
 
janwide janwide skrev:
Vad jag som lekman förstår så är det som står på deras hemsida endast en sak mellan företaget och Säker Vatten. Det berör inte din relation med leverantören, även om det är vilseledande och oetisk marknadsföring. Det som är viktigt för dej är vad det står i avtalet mellan dej och leverantören. Står det där att de är auktoriserade av Säker Vatten och installerar enligt detta har du ett case. Annars troligen inte.
Men att i avtalet står det att dom ska följa branschregler med det gör dom ju inte
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Säker vatten gör massa ändringar utan att tillverkarna hinner med och anpassa produkterna. Se bara cc60 i badrum när de ändrade det, typ nästan ett år senare LK kom med regelfästen för böjfixturer till cc60. Men ska de följa säker vatten då har de valt fel produkt.

Skulle i övrigt säga att den Mora armaturen är den bästa vattenutkastaren på marknaden, låter minst, bra materialval, medföljer både rostfritt vred och nyckel. Nackdelen är väll då att den inte går att kapa och inte dränerar om man inte tar bort slangen. Den är 3x dyrare än tex FMs utkastare.
Hör dig, men Garden I klarar säker vatten men inte II. Känns som.man gått åt fel håll
 
U
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Hör dig, men Garden I klarar säker vatten men inte II. Känns som.man gått åt fel håll
Första generationen va en rebrandad FM Mattsson, inte alls samma konstruktion som Garden ii.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Första generationen va en rebrandad FM Mattsson, inte alls samma konstruktion som Garden ii.
Ah okej(y)
 
janwide
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Men att i avtalet står det att dom ska följa branschregler med det gör dom ju inte
Vilka branschregler? Det är nog en tolkningsfråga. Så länge de inte säger att de är auktoriserade av Säker Vatten tror jag att du får svårt att ställa några krav. Men jag är ju, som sagt, lekman och kan ha fel.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
janwide
Man kan bygga bra våtutrymmen utan att följa säker vatten slaviskt. Sedan är det en annan fråga hur försäkringsbolagen förhåller sig vid en ev. skada. Det skiljer sig nog mellan bolagen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Vilka branschregler? Det är nog en tolkningsfråga. Så länge de inte säger att de är auktoriserade av Säker Vatten tror jag att du får svårt att ställa några krav. Men jag är ju, som sagt, lekman och kan ha fel.
Vvs-installationer
 
Claes Sörmland
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Vvs-installationer
Jag tror du har hamnat fel med tankarna här. "Branschregler" är öppet för tolkning och behöver inte vara just Säker vatten. Det är bara ett regelverk. Det kan även vara t ex installationsbeskrivningar från tillverkarna. Eller de oskrivna regler som branschen följer av tradition.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.