Överliggaren är en 45x95 tryckt regel som jag först kapat diagonalt i bänksågen sedan har jag rundat av den med bandslipmaskinen.

Ja det är skråskruvat som du beskriver. Men, jag tror att jag i senare iterationer av detta också gjort som @JanneJanne123 beskrev, dvs att först montera biten närmast stolpen med skruv från sidan, och sedan ställa dit själva staketet och fixera med liggande delarna.

Spjälorna är skruvade in i den yttre liggande delen och ja det är nog två skruv i de breda, minns inte 100%.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Överliggaren är en 45x95 tryckt regel som jag först kapat diagonalt i bänksågen sedan har jag rundat av den med bandslipmaskinen.

Ja det är skråskruvat som du beskriver. Men, jag tror att jag i senare iterationer av detta också gjort som @JanneJanne123 beskrev, dvs att först montera biten närmast stolpen med skruv från sidan, och sedan ställa dit själva staketet och fixera med liggande delarna.

Spjälorna är skruvade in i den yttre liggande delen och ja det är nog två skruv i de breda, minns inte 100%.
Supertack!

Det med kapat diagonalt hänger jag inte med på. Min fantasi säger mig att det är får att få lite fall på överliggaren för vattenavrinning? Eller diagonalt på något annat håll?

Skruv från sidan har jag funderat på också, men spjälan är ju endast 28mm bred, kommer inte den spricka? Förborrning krävs gissar jag.

Som jag har ritat upp det nu så kommer det vara såhär:

Stolpe 95x95
Spjälor närmast stolpen 28x45
Övriga spjälor, en blandning mellan 28x45 och 28x70
Liggande på vardera sida om spjälorna 28x70
Överliggare 28x120 alternativ 45x120

Kruxet hos mig är att staketet med stående spjälor ska möta ett plank med liggande brädor, övergången där blir intressant att genomföra :rolleyes::rolleyes:

Dessutom, totala spännvidden är 8,8 meter (staket 3 meter) där bärlinorna går omlott :sweat::rolleyes:

Jag har ju en egen tråd om detta men få hittar dit... Sorry att jag kapar denna tråd men det var riktigt stilrent staket du byggt.:ok:
 
E EasyCash skrev:
Det med kapat diagonalt hänger jag inte med på. Min fantasi säger mig att det är får att få lite fall på överliggaren för vattenavrinning? Eller diagonalt på något annat håll?
Jag kanske förklarar lite visset. Det jag menar är att jag har ställt regeln på högkant och sedan lutat klingan något.

Enkelt ritad illustration, liknar otydlig karta, svart kontur, röd linje, vit bakgrund, abstrakt eller schematisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


E EasyCash skrev:
Skruv från sidan har jag funderat på också, men spjälan är ju endast 28mm bred, kommer inte den spricka? Förborrning krävs gissar jag
med bra trallskruv funkar det. Jag har nog använt essves skruv.

Angående materialvalet så har jag nog använt 22mm klyvsågat virke. Det var lite knepigt att hitta tryckt sådant vill jag minnas, men det är kanske vanligare nu.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kanske förklarar lite visset. Det jag menar är att jag har ställt regeln på högkant och sedan lutat klingan något.

[bild]



med bra trallskruv funkar det. Jag har nog använt essves skruv.

Angående materialvalet så har jag nog använt 22mm klyvsågat virke. Det var lite knepigt att hitta tryckt sådant vill jag minnas, men det är kanske vanligare nu.
Då förstår jag. Tack.

Jag har laddat upp lite bilder i min tråd. Har du tid får du gärna komma med synpunkter

https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5239059
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.