Vi har tänkt att renovera ett litet toalettutrymme från 50-talet. Idag är det mkt trångt med badkar som vi tänkte ersätta med duschhörna. Problemet är att det finns ett litet öppningsbart fönster där duschen kommer att hamna..... Hur löser vi det på ett snyggt "tätt" sätt? Vill helst inte sätta igen det.

Duschkabin är naturligtvis en möjlighet....
 
Jag hade ett fönster vid duschen i min förra 40-talslägenhet. Det var av trä.
När jag renoverade, slipade, oljade och målade jag det fönstret. Fyra-fem år senare var jag tvungen att göra det igen. Jag tror att det går alldeles utmärkt att ha kvar fönstret i duschen. Du behöver bara underhålla det lite oftare än de andra fönstren i lägenheten. (Är det ett hus har du ju möjlighet att bytta fönstret mot ett i aluminium. Det skulle ju gör det hela enklare.)
 
PVC fönster kanske? Så har jag gjort i badrumet eftersom det gamla träfönstret behövde skrapas och målas ideligen. Så nu är det bara att spraya Ajax på hela fönstret och torka av.

MVH Jocke
 
Egentligen är det väl inte fönstret i sig som oroar mig, utan att det inte går att få ett tillräckligt tätt runt fönstret mot eventuell vatteninträngning i väggen. Är det ok enligt våtrumsreglerna?
 
Vi har gjort en gardin i genomskinligt duschdraperi material...funkar jättebra

FLKR
 
Fönster sitter ju där de sitter, och kan man inte välja en annan placering för dusch så får man ju göra det bästa av situationen. Anslut fuktspärren på bästa sätt mot fönstrets karm. Måla därefter fönstret med en riktig våtrumsfärg typ Beckers Våtrumsgrund + Våtrumstäck och låt färgen lappa över något mot tätskiktet.

En bra ventilation är också viktig.
 
Vi har samma problem. Fönstret kommer halvvägs in i duschen. Troligtvis löser vi det genom att byta ut förnstret mot glasblock /glasbetong. Då borde fortfarande komma in ljus i badrummet samtidigt som att det är mer lätthanterligt.
 
i ett av mina badrum jag renoverat har jag också haft ett fönster i duschen. ljust och fint, men inte helt bekymmersfritt. när jag rev bort fönstret - som var av trä - så hade det kommit ner vatten i väggkonstruktionen trots tidigare ägares försök med att täta med silikon. själv så valde jag det säkra före det osäkra, jag tog bort fönstret. det var ändå ett smalt och högt placerat fönster vilka jag tycker är skitfula. :)

men, skulle jag ha ett fönster skulle jag välja ett PVC fönster och som någon skriver ovan rolla över tätskikt på det samt täta alla skarvar och hål med silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.