Hej!

Vill gärna få lite inputs hur ni kunniga brukar göra i denna situation.

Vi har köpt hus och fått beviljat bolån av Swedbank. Nu på måndag ska vi ha möte (1 månad innan tillträde), för att prata upplägg av bolån och därmed också bestämma räntenivå (ränteavdrag).

Jag vill i detta läget gärna kunna sätta press på dem för att få bästa möjliga ränta. Men hur ska jag strategisk gå tillväga?

Ska jag ansöka om bolån i flera olika banker (med kreditprövning som följd) och se vad de kan ge mig?
Ska jag höra av mig till flera banker utan att ansöka om bolån på ren chansning?
Ska jag köra på bolån hos Swedbank utan krav om att jag ska få det "bästa", med möjlighet att snabbt efter tillträde kunna byta bank ändå?

Hur hade ni gjort?
 
  • Gilla
Gurne
  • Laddar…
Personligen är jag alltid lite orolig av mig vid en sådan här affär. Jag skulle nog välja att i första hand få till lånet överhuvudtaget. Om villkoren är för dåliga så byt senare.

Jag kan tipsa om att Danske bank (och jag tror SE banken) har avtal med Sveriges ingenjörer och alla (?) andra akademikerfackförbund, där man får en skaplig ränte rabatt utan att behöva förhandla räntan. Det går absolut att få bättre ränta än så, om man är duktig på att förhandla och har låg belåning. Men det är också skönt att slippa hålla på och förhandla om lånet varje eller vartannat år.

Jag har uppfattat att vid hög belåningsgrad (som det ofta är för förstagångsköpare) är det svårt att förhandla till sig bättre rabatt än så.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Personligen är jag alltid lite orolig av mig vid en sådan här affär. Jag skulle nog välja att i första hand få till lånet överhuvudtaget. Om villkoren är för dåliga så byt senare.

Jag kan tipsa om att Danske bank (och jag tror SE banken) har avtal med Sveriges ingenjörer och alla (?) andra akademikerfackförbund, där man får en skaplig ränte rabatt utan att behöva förhandla räntan. Det går absolut att få bättre ränta än så, om man är duktig på att förhandla och har låg belåning. Men det är också skönt att slippa hålla på och förhandla om lånet varje eller vartannat år.

Jag har uppfattat att vid hög belåningsgrad (som det ofta är för förstagångsköpare) är det svårt att förhandla till sig bättre rabatt än så.
Tack för svar.

Jo jag går i lite samma tankar. DB har jag redan rabatt genom via fackförbunden och lägre än så kan jag ju rimligtvis inte få via Swedbank. Då är det ju bara att byta. Men det låter kanske klokt att få till lånet först ;)
 
Jag skulle besöka några olika banker för att se vilken som erbjuder bäst villkor. Om du har en rabatt så har du ju något att utgå ifrån. Förbered dig så att du har all information om hushållets ekonomi tillgänglig - löner, studielån, billån etc. Var beredd att flytta över alla i hushållet till bankens tjänster för det kommer banken vilja. Och sen ber du dem ta fram sitt bästa erbjudande, oftast blir det ju en förhandlad rabatt på rörligt lån som omförhandlas årligen men det går ju att dela upp lånet också. Gör det väldigt klart för banken att du kommer träffa andra banker och lägga fram samma förutsättningar.
 
  • Gilla
ollej86
  • Laddar…
SBAB.se ger ju räntan på nätet så den är lättast att jämföra med.

Sist jag pratade med Swedebank kunde dem ge ränterabatt men bara några månader så det var det goodbye för mig, men mycket kan ha hänt sen dess.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
En tanke är att om du vill låna så mycket du kan så skiljer det en del mellan hur de olika bankerna räknar.
Och jag kan tillägga att räntan de räknar på har gått upp ordentligt i år så har man ett lånelöfte hos en bank, kör på den. Men undvik att binda lånen för länge om du känner dig obekväm med banken och vill byta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!
Ska jag ansöka om bolån i flera olika banker (med kreditprövning som följd) och se vad de kan ge mig?
Ska jag höra av mig till flera banker utan att ansöka om bolån på ren chansning?
Ska jag köra på bolån hos Swedbank utan krav om att jag ska få det "bästa", med möjlighet att snabbt efter tillträde kunna byta bank ändå?

Hur hade ni gjort?
Varför är du så rädd för ett par kreditupplysningar? Ingen bryr sig om det och skulle någon fråga så är det ju bara att säga som det är, att du shoppar bolån.
 
  • Gilla
Aa Håå och 2 till
  • Laddar…
SBAB är väl samtidigt hårdast när det kommer till villkor. Så om det blir nåt strul (din köpare får inte ihop pengar, din köpare är sen, whatever) så kan de vara oresonliga. En annan bank har mer frihet att lösa situationen.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
klosp11
Tänk på att inte dela upp lånet i flera olika delar med olika bindningstider då blir man fast vid swedbank. sätt allt rörligt då är det lättare att byta. rådgivaren kommer säkert rekommendera att tar olika längder för att sprida era risker men glöm det :)
 
  • Gilla
Runnis och 9 till
  • Laddar…
S
zarkov zarkov skrev:
Varför är du så rädd för ett par kreditupplysningar? Ingen bryr sig om det och skulle någon fråga så är det ju bara att säga som det är, att du shoppar bolån.
SBAB har nekat oss lånelöfte en gång pga att vi hade sökt för många lånelöften under 1,5 år när vi när vi letade bostad. Deras system gav automatiskt avslag alltså.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
SBAB har nekat oss lånelöfte en gång pga att vi hade sökt för många lånelöften under 1,5 år när vi när vi letade bostad. Deras system gav automatiskt avslag alltså.
Hur många hade du då?

Nu har ju TS redan skrivit på för ett hus och skall ta lån, inte förnya lånelöften för umptielfte gången. Jag tycker snarare att 2-3 ansökningar visar på en seriös kund som tar sin ekonomi på allvar.
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!

Vill gärna få lite inputs hur ni kunniga brukar göra i denna situation.

Vi har köpt hus och fått beviljat bolån av Swedbank. Nu på måndag ska vi ha möte (1 månad innan tillträde), för att prata upplägg av bolån och därmed också bestämma räntenivå (ränteavdrag).

Jag vill i detta läget gärna kunna sätta press på dem för att få bästa möjliga ränta. Men hur ska jag strategisk gå tillväga?

Ska jag ansöka om bolån i flera olika banker (med kreditprövning som följd) och se vad de kan ge mig?
Ska jag höra av mig till flera banker utan att ansöka om bolån på ren chansning?
Ska jag köra på bolån hos Swedbank utan krav om att jag ska få det "bästa", med möjlighet att snabbt efter tillträde kunna byta bank ändå?

Hur hade ni gjort?
Vilken ekonomisk situation är du?

Klarar Du av att betala ditt nya hus utan att låna så kan Du vara mycket tuffare och kyligare i din förhandling.
Måste Du låna så kör allt på rörlig ränta och tro på lägre ränta mot slutet av året och då börja jaga bästa ränta och eventuell bindningstid.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Personligen är jag alltid lite orolig av mig vid en sådan här affär. Jag skulle nog välja att i första hand få till lånet överhuvudtaget. Om villkoren är för dåliga så byt senare.

Jag kan tipsa om att Danske bank (och jag tror SE banken) har avtal med Sveriges ingenjörer och alla (?) andra akademikerfackförbund, där man får en skaplig ränte rabatt utan att behöva förhandla räntan. Det går absolut att få bättre ränta än så, om man är duktig på att förhandla och har låg belåning. Men det är också skönt att slippa hålla på och förhandla om lånet varje eller vartannat år.

Jag har uppfattat att vid hög belåningsgrad (som det ofta är för förstagångsköpare) är det svårt att förhandla till sig bättre rabatt än så.
Vi köpte vårt första hus förra året med ganska stort lån och hög belåning. Fick betydligt bättre ränta genom förhandling än den "automatiska" räntan via facket från danske bank. Tror alltså inte att låg belåning skulle vara en framgångsfaktor som du säger, snarare tvärtom. Ett stort lån med hög belåning tjänar banken mycket mer pengar på. Allra helst ska man väl ha bra säkra inkomster också så är ju risken för banken minimal och deras vinster maximala, det tycker jag inte man ska vara rädd för att påpeka rakt ut för banken. Så gjorde vi och de höll ju med och svårt för dem att motivera en dålig ränterabatt då.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi gjorde er resa precis, Max belånade också 85%. Har Swedbank, fick lite olika ränteupplägg med rabatter innan tillträde med tog rörligt på allt då en räntehöjning stundade dagen innan överlåtandet och ville absolut inte binda mig innan utan vetskapen vad det skulle bli den dagen vi tillträde. Efter en vecka efter tillträde så ringde vi SEB för deras 4,24 ränta på 2 år, kollade med dem att allt va okej för byte och ringde sen upp Swedbank för amorteringsunderlag och fick 4,19% av dem på 2 eller 3 år, det va upp till oss att välja, valde 2 år. Helt okej i dagens läge tycker jag med våran belåningsgrad och vi skulle aldrig kunna komma lägre med en annan bank.
Så håll huvudet kallt till efter tillträdesdagen och hör med bankerna när allt är klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J
G Ganescha skrev:
Vi gjorde er resa precis, Max belånade också 85%. Har Swedbank, fick lite olika ränteupplägg med rabatter innan tillträde med tog rörligt på allt då en räntehöjning stundade dagen innan överlåtandet och ville absolut inte binda mig innan utan vetskapen vad det skulle bli den dagen vi tillträde. Efter en vecka efter tillträde så ringde vi SEB för deras 4,24 ränta på 2 år, kollade med dem att allt va okej för byte och ringde sen upp Swedbank för amorteringsunderlag och fick 4,19% av dem på 2 eller 3 år, det va upp till oss att välja, valde 2 år. Helt okej i dagens läge tycker jag med våran belåningsgrad och vi skulle aldrig kunna komma lägre med en annan bank.
Så håll huvudet kallt till efter tillträdesdagen och hör med bankerna när allt är klart.
Detta var ett vettigt svar.
Sannolikt hade jag agerat ungefär på samma sätt.

Tycker dock du under mötet med Swedbank redan då kan poängtera att du hör med några andra banker samtidigt, för att möjligen sätta lite press på dem direkt.
Personligen hade jag kört på rörligt nu, på allt. Rörligt är ju trots allt bundet i 3 mån även om det kan brytas när som helst. Men då vet du ju vad du ska betala i åtminstone 3-mån. Under den tiden har väl ytterligare någon höjning kommit i juni från Rb, samtidigt som du har lite tid att kolla med någon övrig bank, samt kika på nätet över olika bankers snitträntor, osv.
De flesta marknadsräntor är påväg neråt, och får man tro ska det väl mycket till för att mängder av ytterligare höjningar kommer från Rb och andra centralbanker. Det i sig gör att du sannolikt kan binda på en något lägre nivå om några månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.