Jag har en produktionsanläggning som producerar typ 4,5 kW fördelat på 3 faser = 1,5 kW per fas. Jag har även en 1-fas laddbox till bilen som förbrukar 2,5 kW dvs jag behöver köpa 1 kW till laddboxen.

Hur fungerar då energimätningen: Jag säljer 2 x 1,5 kW = 3 kW på två faser men köper 1 kW på den 3e fasen?
 
Kolla ned nätägaren.
För mig är det just så. Kan sälja 1kw på två faser, köpa 1kw på den tredje.
kw som köpes kommer kosta som vanligt och de som säljs får jag ersättning för.

Me har läst här på forumet att vissa har annorlunda.
 
Tommty
Testade faktiskt detta härmomdagen.

laddade 14A på Fas 1 samtidigt som jag producerade 10A på respektive fas vilket innebar ett "köp" på 4A under tiden jag laddade.

Dock när jag kollade på hemsidan för förbrukning så var inget registrerat.

Så verkar som sagt vara olika.
 
Hej!
Jag ställde frågan till min nätägare i Västra Götaland:

"Om jag för tillfället producerar 1kW per fas (3kW sammanräknat de tre faserna), vad händer med hushållets nettoförbrukning i elmätaren när jag slår på min enfas vattenkokare på 2kW?

Kommer elmätaren räkna det som att jag säljer el på två av faserna (de som inte belastas alls), samtidigt som jag köper el på den fas där förbrukningen överskrider produktionen för ögonblicket pga vattenkokaren?

Eller är elmätaren smart och summerar samtliga energiflöden på alla faser?"


Fick då svaret:

"I dagsläget finns 2 mätprinciper som är godkända, men efter 2025 skall mätarna mäta efter vektorsummaprincipen där den väger ihop den 3-fasiga förbrukningen/produktionen och registrerar summan i ett register antingen som konsumtion eller produktion (alternativet hade varit att man samtidigt kunnat konsumera och producera)

Din elmätare mäter redan idag efter vektorsummaprincipen och mäter alltså i ditt exempel Produktion 1+1+1=3 minus Konsumtion 2 => Vektorsumma Produktion = 1"


Hoppas detta ger dig klarhet! :D
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Mycket intressant. Definitivt mer intressant att producera eget då när man som jag har 12,62 öre i gap mellan att köpa och sälja el. Nu har jag ingen anläggning och detta är en av de saker som stoppat mig (och några till).
 
Jag förstår deras svar och uppskattar att de gav ett rimligt svar, inte helt enkelt detta om man ska analysera ner det i minsta detalj hur det avräknas och beräknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.