Såten är mellanrummet som blir mellan stockarna. :)
 
Hej alla intresserade.

Eftersom jag har köpt ett timmerhus som jag ska flytta så håller jag just nu på att fixa till så att det blir lättare att flytta. Mina innerväggar är både lerklinade och en del har även pärspont (och sedemera masonit utanpå sponten) direkt spikat på timret.

Nåväl - eftersom jag började att riva ner det som är lerklinat så kan jag säga ett par saker: 1) Det är faktiskt rätt snyggt med klinade väggar. 2) Det dammar som fasiken när man tar bort det [bildbevis nedan] och 3) jag har massor med färdig lerklining som jag vill bli av med!

På 1½ vägg (5x2x2,5m) blev det ca 9 halvfulla 120 literssäckar. Väggarna var drevade med lin och leran är blandad med lin också. (Det skall också sägas att det finns tapetrester kvar i den första omgången.) Uppskattningsvis har jag mer än ytterligare 100 kvadratmeter lerklining som skall ner från väggarna.

Ett tips till de som precis som jag skall ta bort lerklining och vill ha den ren från tapetrester är att vattna väggarna med blomspruta eller liknande. Sedan låter man de dra en stund och då lossnar tapeterna mycket lätt från leran.

Så till de som är intresserade - bara att PM:a mig så gör vi upp något. Jag skänker gärna bort alltihopa!

Hälsningar
/Almen
 
  • Rivninga_Avesta_Juli_-06048.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fler bilder... kunde inte klippa in i samma meddelande...
 
  • Rivninga_Avesta_Juli_-06047.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som sagt.. det dammar...
 
  • Rivninga_Avesta_Juli_-06049.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.. men slutresultatet blir ganska bra. Här kan man också se att min lerklining satt upp med hjälp av tränabbar inslagna i timret.
 
  • Rivninga_Avesta_Juli_-06050.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med lerklining såg våldsamt inspirerande ut! Vad fint det blev, Sara!! Jag ska skriva ut receptet och beskrivningen.

Nu behöver jag bara få sambon med på noterna också, för det är nog vad som hejdar mig mest: Tanken på att höra honom morra om att jag tvingar honom att slänga bort sitt liv på tråkiga och jobbiga saker, hela tiden medan vi håller på med arbetet...
 
Grattis Sara! Vad snyggt det blev! Väldigt snyggt med den höga sockeln till klinad vägg. :)
 
Jo det var noggrant hantverk Sara.

Kan också instämma i att det ÄR roligt, det blir snyggt och vips så har man brandsäkrat väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.