När jag var runt 10 år och framåt började jag tvätta min och familjens tvätt. Jag var intresserad av tvättmaskiner innan men var väl för liten då att klara av detta. Jag valde ibland då också tvättmedel som skulle användas och jag kommer i håg flera olika tvättmdel och är säker på att många här kommer i håg vissa jag skriver och har bilder på. Tyvärr har jag inte bilder på alla medel jag nämner men det kan jag inte göra så mycket åt.

Första tvättmdelet jag skriver om och har bild som jag scannat från någon tidning är Bio Juvil. Det är ingen hemlighet att man absolut smutsade ner kläderna med en massa jobbiga fläckar när man var mindre och då var ju Bio Luvil det bästa man kunde använda och det var väl ett tips från mamma som gjorde att jag valde bland annat det. Lukten på medlet var inte så speciellt vad jag kommer i håg. Ganska anonym doft.
 
  • Leende barn med fläckig tröja, reklam för tvättmedel, olika fläckar märkta: ketchup, blåbär, gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu så ska jag nämna två tvättmedel varav jag har en bild på ett av dem. Det gäller Bölja och Sunlight. Bägge var så kallade "Billighets" Tvättmedel. De var ungefär som exempelvis medlen som finns nu under namnen Lina, Spar och andra okända märken. De tvättade rent javisst men med Bölja brukade inte allt pulver lösas upp i facket när maskinen spolade in så det blev klumpar kvar av det. De luktade väl inte heller speciellt gott utan hade "Tråkig" doft vad jag kommer i håg.
 
  • En förpackning Sunlight tvättmedel med text på svenska, 80dl, temperatursymboler för olika tvättprogram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Jag kommer ihåg "Emanco" som levererade en stor tunna med tvättmedel till dörren på 70-talet. En försäljare ringde på och man kunde beställa, föräldrarna handlade ett par gånger åtminstone, jag minns tunnorna.
 
T Tvattman skrev:
Nu så ska jag nämna två tvättmedel varav jag har en bild på ett av dem. Det gäller Bölja och Sunlight.
Jepp, ser väldigt bekant ut, Sunlight använde vi under hela min uppväxt.
 
Maria T
Minns BioLuvil och Y3, det var det som användes hemma hos oss.
 
Fotografen: Emanco kommer jag också i håg. Det inköptes från någon försäljare. Minns att tunnan var vit och hade rosa text.

Ett tvättmedel som jag gillade doften på men som tyvärr aldrig inköptes var Botaniq Green Apple. Föräldrarna tyckte inte vi skulle dofta äppel!. En bekant till oss hade det dock och jag tyckte det luktade underbart. Jag har en scannad bild från en annons med det medlet.

En rolig sak i sammhanget kring annonsen är att min familj hade en likadan tvättmaskin (Samt en mIele) som i annonsen fast vitfärgad. Den höll i över 25 år och var en riktig slitvarg trots att det var en Philips. Jag tror programverket dog i den men motorn och pumpen var fortfarande bra.
 
  • Glad kvinna, gröna äpplen, tvättmedel, tvättmaskin, reklam för Botaniq Green Apple.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till ett tvättmedel som jag tyvärr inte har bild på men som jag kommer i håg. Det hette "Lagun" och var det allra första flytande tvättmedlet som såldes i Sverige. Flaskan var vit och det var en liten bild på en tvättmaskin på framsidan.

Det jag kommer i håg mest av det medlet var att det skummade väldigt kraftigt. Så pass att det rann ut lite från facket från miele maskinen även om man doserade rätt. Av andra som kommer i håg det verkar det som om det började skumma mest över 60 grader men även 40 grader blev det mycket skum.

Det luktade rätt starkt eller intensivt också vill jag minnas. Tvätteffekten var väl ok men vi köpte bara en sådan flaska eftersom det skummade så mycket. Jag tror det ersattes av ett annat medel senare eftersom Konsumentverket anmärkte på medlet.
 
På Honstull, Stockholm, Södermalm finns en vägg som används för reklam sen urminnes tider.
Mins väggen från jag var liten och bodde där, gissningsvis runt 1967-1969 så kunde man läsa texten TAED med stora bokstäver, och det var reklam för nått tvättmedel. Jag var så liten att jag nog inte kunde läsa, men de bokstäverna mins jag.
Googlar man på TAED idag är det Via.
Skärmdump från Google Street View, stadsgata med gående, fordon och en storbildsskärm på byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Isakare Isakare skrev:
På Honstull, Stockholm, Södermalm finns en vägg som används för reklam sen urminnes tider.
Mins väggen från jag var liten och bodde där, gissningsvis runt 1967-1969 så kunde man läsa texten TAED med stora bokstäver, och det var reklam för nått tvättmedel. Jag var så liten att jag nog inte kunde läsa, men de bokstäverna mins jag.
Googlar man på TAED idag är det Via.
[bild]
Minns också den där reklamväggen, runt 1970-1972 (bodde på Kungsholmen men åkte med jämna mellanrum (borde platsa i annan tråd - uttrycket med jämna mellanrum. Som min mamma alltid sa) då vi åkte buss över Västerbron för att hälsa på några släktingar som bodde vi Hornstull.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Minns BioLuvil och Y3, det var det som användes hemma hos oss.
Fast Y3 finns ju forfarande både som flytande och de klassiska små påsarna för fintvätt/handtvätt på resan.

En förpackning med Y3 fintvättmedel, avsett för ömtåliga material, tio doseringspåsar listade med olika typer av textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet när de uppdaterade designen på paketet?

Förpackning av Y3 fintvättmedel för ömtåliga textilier, 10 påsar, miljömärkt, vit och blå design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
Förstår ditt val av alias, @Tvattman, synd att tvättmannen verkar varit upptaget.
 
Maria T
Använder ff Y3 när jag reser, plus en outsinlig förpackning med flytande tvättmedel som jag köpte i Marocko 2017, det behövs verkligen bara en "dutt" för att det ska löddra.
Men Y3 för mig är nog ändå påsarna om jag ska vara nostalsgisk.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Minns också den där reklamväggen, runt 1970-1972 (bodde på Kungsholmen men åkte med jämna mellanrum (borde platsa i annan tråd - uttrycket med jämna mellanrum. Som min mamma alltid sa) då vi åkte buss över Västerbron för att hälsa på några släktingar som bodde vi Hornstull.
Kul :) Jag åkte ofta buss med mormor, och jag skulle åka dubbeldäckare. Kanske var där på andra våningen längst fram i bussen som jag uppmärksammade denna tvättmedelsreklam, för det är ju busshållplats där.
(Mormor fick åka buss med mig tills platsen uppe längst farm var ledig, om vi så skulle åka buss hela dagen)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har aldrig sett reklampelarna som omnämns ovan då jag inte kommer från en stor stad. Däremot har jag sett annonser i diverse äldre tidningar som jag fått av min mormor och morfar. Jag har fortfarande kvar vissa av tidningarna men inte för reklamens skull utan andra orsaker.

Vi går vidare med några medel som vi använde rätt ofta. Via eller TAED som det hette då, köpte vi ofta men det är så vanligt och finns fortfarande under namnet Via så därför tar jag inte med den.

Däremot tvättmedlet JÖR finns inte längre och det tycker jag är synd. Det luktade helt underbart och tvättade alltid rent och det var lite häftigt också att själva pulvret var blåfärgat. Om det sparade färgerna har jag ingen aning om men det inköptes väldigt ofta det här medlet i vårt hem.

 
  • Två kvinnor ler, bär likadana klänningar; reklam för Jör tvättmedel; fokus på färgbevaring; tivolibakgrund; vintageutseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ett annat populärt medel som vi använde lite då och då var ju Surf. Däremot kommer jag inte i håg att det hade sköljmedel i sig som det står i annonsen men det kan ju har varit så under en kort period för att det inte fungerade i praktiken. Vem vet?

Det doftade gott i alla fall och tvättade alltid rent vad jag kommer i håg.

 
  • Gammal reklam för tvättmedel, glad baby i handduk, rubrik "NYHET!", produktbild på Surf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.