Byggt ett hus som i våras får en trasig vattenutkastare. Tydligen följer den inte säkra vatten. Husföretaget säger att dom inte följer säkra vatten men har det som reklam på hemsidan. I avtalet så står det att dom följer VVS-branchregler, finns inga andra branchregler än säkra vatten. Ändå vill dom inte uppfylla säkra vatten. Vad gör jag för att komma vidare?
 
  • Skärmdump av dokumentvisare visar text om byggregler, energinormer, försäkringar och åtaganden för husleverans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två glada barn i badkar med bubblor, leker. Webbsida om VVS med fokus på säkerhet och effektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ju minst sagt luddigt vad de menar med "konstruktionskravet Säker Vatten". Säker vatten är ju ett kvalitetssystem och inte ett konstruktionskrav. Det kan möjligen hävdas innehålla konstruktionskrav som en del av kvalitetssystemet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Utveckla gärna mer, vad är problemet förutom trasig utkastare?
 
Vattenutkastaren är inte godkände enligt säkra vatten då slang och adapter måste demonteras. Min trycktes isär på insidan som tur var. Aldrig varit med om en vattenutkastare som inte tömmer sig själv, hade bara adaptern på och det förhindrade vattenutkastaren att tömma sig.

Skarvar i bjälklag(?), i balkarna alltså. På grund av att det är ett modulhus. Dom har gjort någon slags säkerhetslösning på detta så ifall det bli vattenläcka så ska det inte skada huset. Hur, vet jag inte än. Inväntar svar.

Inkommande vatten kommer igenom golvet i groventren. Är golvvärme och lite annat. Är våtrumsmatta så är inte godkänt egentligen. Men dom har gjort en förhöjning så är typ godkänt. Sen är rören för närma varandra. Lite fel enligt gvk också, typ.
Fel typ av skyddsproppar med. Ska vara sånadär platta rackare. Under den plåten som rören går igenom är det en träregel.
 
  • Vita rör, svarta schackpjäser, grått golv, tandläkarutrustning, under disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastkonstruktion med svarta gummirundlar på en vit yta. Något står på ett underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Vad gör jag för att komma vidare?

reklamera vattenutkastaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vattenutkastaren är ett handhavandefel från min sida. Går man ut på Moras hemsida och kollar Mora GARDEN II så skall slang och adapter skruvas av för att tömma sig. Mora GARDEN I klarar att tömma sig med slang och adapter fortfarande monterad. Bra jobbat Mora.

Så att vattenutkastaren pajat är inte Moras fel, det är mitt. Men företaget säger en sak men gör annat
 
  • Gilla
sillan och 1 till
  • Laddar…
Alltså, vad är felet? Det ser ut som man monterat utkastaren i ett för ändamålet avsett fördelarskåp.

Det är fler fabrikat på vattenutkastare som föreskriver att både adapter och slang ska demonteras när det föreligger frysrisk.
Detta gör inte att de bryter mot Säker Vatten. Tvärtom så följer de Säker vatten genom att ha med denna information i installationsanvisningarna.
 
  • Gilla
Kent R och 3 till
  • Laddar…
Enligt säkra vatten så måste vattenutkastaren tömma sig även om slang och adapter sitter monterad
 
  • Gilla
Hissonomen och 1 till
  • Laddar…
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Byggt ett hus som i våras får en trasig vattenutkastare. Tydligen följer den inte säkra vatten. Husföretaget säger att dom inte följer säkra vatten men har det som reklam på hemsidan. I avtalet så står det att dom följer VVS-branchregler, finns inga andra branchregler än säkra vatten. Ändå vill dom inte uppfylla säkra vatten. Vad gör jag för att komma vidare?
Förlåt jag sitter och letar efter svaret. Du har ett nybyggt hus där du förstör vattenutkastaren själv och nu vill du ha en ny, fast en annan modell som SäkER Vatten förespråkar? Vad är din önskan om lösning?
 
  • Gilla
pederlarsson och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Förlåt jag sitter och letar efter svaret. Du har ett nybyggt hus där du förstör vattenutkastaren själv och nu vill du ha en ny, fast en annan modell som SäkER Vatten förespråkar? Vad är din önskan om lösning?
Att det sitter en vattenutkastare på huset från första början som följer säkra vatten.
Jag vill att dom ska byta den samt svara på om dom följer säkra vatten eller inte.
Vvs-installationer ska följa brancshregler och mig veterligen så finns inga andra branschregler för vvs installationer än säkra vatten.
Måste dom då följa säkra vatten enligt det avtal jag skrivit under eller ej?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Att det sitter en vattenutkastare på huset från första början som följer säkra vatten.
Jag vill att dom ska byta den samt svara på om dom följer säkra vatten eller inte.
Vvs-installationer ska följa brancshregler och mig veterligen så finns inga andra branschregler för vvs installationer än säkra vatten.
Måste dom då följa säkra vatten enligt det avtal jag skrivit under eller ej?
Det du kan kräva är att konsumenttjänstlagen följs, d v s att utförandet är fackmässigt. Det är i princip lagtextens sätt att säga att att det följer de regler som branschen typiskt sett jobbar efter. Med regler menar jag här inte nödvändigtvis nedskrivna regler, väldigt mycket i en bransch är inte nedskrivet i en regelbok. Annat är nedskrivet på annat håll, t ex i installationsansvisningar. (Tänkte att det kan vara bra i ett 2023 där samhällets syn mer och mer har vridits till att det som inte är dokumenterat i text eller databas inte existerar.)

I ditt avtal (det är det som du har skärmdumpat antar jag) står ju under rubriken "Kvalitetsnormer" att "VVS-installation utförs enligt VVS-branschregler.". Oklart vilka regler och om just kvalitetssystemet Säker vatten måste följas i varje detalj, alla i branschen är ju inte anslutna och auktoriserade enligt detta kvalitetssystem. Branschen är större än så. Hade man varit ansluten till Säker vatten när du skrev kontrakt hade man ju helt enkelt skrivit detta i avtalet tänker jag. Ännu konstigare blir ju reklamen som anger att man "följer konstrutionskravet Säker vatten". Har man anslutit sig efter att ni skrev kontrakt? Eller parasiterar man bara på denna branschorganisation utan att vara ett auktoriserat företag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Varför kommer du på det här nu?
Eller är huset inte besiktigat än?
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Att det sitter en vattenutkastare på huset från första början som följer säkra vatten.
Jag vill att dom ska byta den samt svara på om dom följer säkra vatten eller inte.
Vvs-installationer ska följa brancshregler och mig veterligen så finns inga andra branschregler för vvs installationer än säkra vatten.
Måste dom då följa säkra vatten enligt det avtal jag skrivit under eller ej?
Okay, jag förstår. Man kan ju fundera på vad de mer har tagit för genvägar i huset? Jag vill också säga att jag verkligen inte vill vara ett troll för jag avskyr de som sitter bakom sina skärmar och är taskiga mot andra men det heter inte Säkra Vatten utan Säker Vatten. Lycka till i din kamp✊
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Okay, jag förstår. Man kan ju fundera på vad de mer har tagit för genvägar i huset? Jag vill också säga att jag verkligen inte vill vara ett troll för jag avskyr de som sitter bakom sina skärmar och är taskiga mot andra men det heter inte Säkra Vatten utan Säker Vatten. Lycka till i din kamp✊
Ja besiktningsmannen säger att han inte ens besiktigat enligt säker vatten ;) och säger att det bland annat var det jag tidigare skrev, kanske finns mer. Det kan såklart inte säljaren svara på och har tagit evigheter att få ut svar från dom
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Varför kommer du på det här nu?
Eller är huset inte besiktigat än?
För att jag trodde att dom skulle följa säker vatten efter det som står i avtalet. Besiktningsmannen berättade i veckan efter ett samtal att han inte besiktigar enligt säker vatten då företaget inte är certifierade enligt dom.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.