Vill man inte ha grannar eller annan verksamhet i närheten så gäller det att äga marken (om det inte finns en detaljplan som begränsar). Så krasst är det, skulle bli väldigt konstigt om grannen kan ställa krav om man följer alla regler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Vill man inte ha grannar eller annan verksamhet i närheten så gäller det att äga marken (om det inte finns en detaljplan som begränsar). Så krasst är det, skulle bli väldigt konstigt om grannen kan ställa krav om man följer alla regler.
Äga marken skulle jag säga. Detaljplanen gäller ju bara tills den ändras.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N nybyggarn3 skrev:
Äga marken skulle jag säga. Detaljplanen gäller ju bara tills den ändras.
Och mark man äger kan lösas in...
 
Unikt namn
Leker ens barn i lekparker nuförtiden? De sitter väl mest hemma med sina paddor och spelar spel.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och mark man äger kan lösas in...
Så är där förstås, men kanske inte så sannolikt i det stora hela. Detaljplanen däremot kan ändras när som helst. Har själv erfarenhet av en förtätning av ett gammalt kvarter centralt beläget i Umeå. Där ändrades Detaljplanen trots att 12 av 13 fastighetsägare protesterade.Den 13e var den som ansökt om att få detaljplanen ändrad för att kunna bygga hyreshus.[/QUOTE]
 
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Leker ens barn i lekparker nuförtiden? De sitter väl mest hemma med sina paddor och spelar spel.
Och hoppar några gånger den billiga hoppmattan hemma i trädgården innan paddorna lockar mer och solen gör plasten för porös så att den måste köras till återvinningen...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sälj huset till en barnfamilj eller släpp det helt mentalt. Du blir bara olycklig annars. Vänta med att sälja så ni kan se vad det blev av det hela. När plasten är klar och ni inte vill bo där, så blir ju "attraktionen" ännu attraktivare när barnfamiljer kan se den färdiga lekplatsen i all sin prakt och närhet - en feature helt enkelt som ökar värdet tom.?

Tänk positivt.

//
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänk att det alltid är någon som ska klaga eller försöker få något betalt/gratis så fort något ska ändras.

Vill man ha kontroll över granntomten och utsikter och annat så får man köpa dessa med. Väljer man att bo i kedjehus i en storstad så har man redan från början köpt in sig i en viss sorts liv och rörelse runt sig.

I praktiken ökar värdet rent allmänt på fastigheten i takt med att området rustas upp, särskilt i närförorter som visar att det satsar även på barn. Den negativa värdet av din specifika ”försämring” balanseras säkert ut av den allmänna förbättringen.

Och i praktiken är inte synen av eller ljudet av lekande ungar värre än hundar som lever om, trafik och störiga grannar som bråkar, eller sådana som gnäller på allt. Dessutom brukar aldrig lekplatser vara särskilt väl frekventerade annat än i början.

Så fokusera på allt det positiva i förändringen, om inte just precis för dig så för er alla, särskilt de med befintliga och kommande barnfamiljer i närområdet. Det hade ju kunnat byggas långt värre saker där, med sådant du inte heller skulle ha kontroll över.

Känns det hela fortfarande oöverstigligt finns det säkert en uppsjö av barnfamiljer som både skulle älska, och betala bra för, att köpa ett kedjehus på änden av gatan, nära en stor fin lekplats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bah, en liten lekplats some dessutom funnits där tidigare är väl inte mycket att bråka om. Där jag bor kommer de bygga om och utöka ett litet dagis till ett stort flervåningsdagis och samtidigt kraftigt utöka dagisets tomtyta så det kommer ligga granne med vår tomt och göra så att flera grannar inte kommer att komma åt sin baksida (det var tidigare allmänning). På andra sidan kommer de dessutom bygga ett nytt dagis som blir ännu större, fyra våningar som kommer kräva en massa sprängarbeten. Så du har nog har tur att de bara rustar upp en lekplats.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
wildeside
R rådmottagare skrev:
Hej, behöver verkligen goda råd här.

Bor i norrförort till Stockholm,i kedjehus men längst ut på en hörntomt. Det resulterande läget blir nästan lite avskilt eftersom jag bara delar tomtgräns mot en enda granne. Övriga sidor av tomten gränsar mot gångvägar som relativt sällan används. Området byggdes på 70-talet.

På andra sidan en av gångvägarna och på kommunal mark har det en bit in legat en mer eller mindre avsomnad lekplats, med en gungställning, lekhus, några fjädrande leksaker, sandlåda. Den har varit sparsamt besökt vad jag har kunnat se. Enligt kommunens egen inventering upptar denna lekplats cirka 800 m2. Har kikat i detaljplanen samt även på lantmäteriet och ingenstans finns det några ritningar på befintlig lekplats, man nämner endast avsikten att anlägga en mindre lekplats i dokumenten från 70-talet. Några bygglov för bef lekhus har jag inte kunnat hitta.

NU, helt plötsligt, utan några samråd eller övrig information, satte man häromdagen igång med värsta projektet. Det dök upp grävmaskiner och motorsågar, och ett tiotal gamla tallar fälldes. Givetvis började jag söka information och det visar sig att man satt igång med att "upprusta" lekplatsen. "Upprustningen" består i att utöka området från 800 till cirka 1400 m2, Det ska till ny lekstuga, kiosk (antar att den är i lekstugeformat), flera klätterställningar, karusell, studsmatta, rutschkana. Det ska sättas upp belysning samt byggas cykelparkeringar. Till saken hör att man planerat att, en bit uppåt den tidigare oanvända kulle som ligger i anslutning till lekplatsen, bla placera en av klätterställningarna vilket lär ge en härlig insyn rakt in i mitt hus. Utvidgningen av området innebär också att en gungställning samt flera utebord anläggs precis i lekplatsens utkant, i princip bara 5-10m från min tomtgräns. Tidigare låg lekytorna betydligt längre in på området och en acceptabel bit från min tomt. Lekplatsen har i huvudsak bara skog som närmaste granne. Förutom mig, då :(

Känner mig chockad över att det kan få gå till så här. I alla andra sammanhang när det ska byggas något så är det petnoga men här brakar man bara rätt på, helt utan föregående information.

Mina frågor:
- Krävs det verkligen inte bygglov för sådana här åtgärder?
- Vilka möjligheter har jag att överklaga? Inhibera?
- Har egentligen ingenting emot lekande barn - tvärtom - men känner att det blir en orimlig belastning och påverkan på en enda fastighet (min). Skulle kanske kunna gå att kompromissa fram något med kommunen men jobbet är redan upphandlat så jag tror inte att kompromissviljan från deras sida är särskilt stor. Kanske skulle det gå att lägga saker längre in på området, bygga buller- och insynsskyddande plank på den sida som vätter mot mig, etc. Vad kan/bör jag kräva?
Köp läget du äger marken fram till tomtgräns.
Det är väl fantastiskt att kommunen gör något för att försöka aktivera barnen med något annat än att sitta inne och fippla med diverse elektroniska aktiviteter.
Vill man styra över vad som händer i sin närhet så får man köpa en större fastighet med tillräckligt avstånd från huset till fastighetsgräns så att man kan leva i sin egen lilla bubbla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ju andra lokaliseringsskäl än att undvika störningar. Ur säkerhetssynpunkt är det bra om lekplatsen är inom synhåll för en bostad. En "ful gubbe" lär inte våga agera där det finns risk att synas. Om någon faktiskt tittar mot lekplatsen spelar mindre roll. Av samma skäl mindre risk att det blir ett "tillhåll" på kvällarna.
Tänk om den fula gubben bor i ett av husen med utsikt över lekplatsen!
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är mycket möjligt att det blir bättre än TS förväntar! Kommer ihåg hur förtvivlad min mor blev då kommunen byggde dagis i skogspartiet bakom vår tomt. Det visade sig att småungarnas lekar på dagistomten gav min mor glädje och det var lugnt och fint på kvällar och helger då dagiset var stängt. TS kan börja med att plantera en lummig häck mot tomtgränsen.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Inte säkert det blir så frekvent använt precis som mycket annat. Även detta är ju relativt väderberoende och i det här landet är dagar/kvällar med skönt utesittarväder inte det vi har mest av. Det är kalla vindar, regn, hagel, storm om vartannat så lekplatsen kommer att vara betydligt mer oanvänd än använd.
Lekplatsen i min närhet är oftast befolkad av några yngre skolungdomar kvällstid då dom har sommarlov men det förutsätter ljummet och gott väder. Annars håller dom sig hemma. Hur det är dagtid vet jag inte men då är jag själv inte hemma så då lider jag ändå inte av något som sker där. Så utslaget på ett helt år är det lätträknade kvällar då det är stoj och stim där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
K Kirre2 skrev:
Tänk om den fula gubben bor i ett av husen med utsikt över lekplatsen!
Kan ju sälja till den fula gubben dyrt.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kontakta kommunen och säg som det är, att du gillar att sola naken i din trädgård, att det känns obehagligt att barn ska behöva se dig sån, och att det kanske vore bra om de kan ordna nån sorts insynsskydd. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Riverground och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.