Hej,
Jag ska måla lite i källaren och tänkte måla med silikatfärg.
Delen där jag ska måla är målad med typ 3 olika färger: en plastfärg som jag har skrapat bort, en som jag tror är ngn plastfärg (den är dock inte alls lika blank) som jag också tänkte skrapa bort och en färg som jag inte har koll på.

Frågan vilken den sista färgen är (se bild), den är väldigt matt och kritar när man tar på den. Kan det vara silikatfärg? Om det är det kan man måla över den med silikatfärg då? Utseendet är mindre viktigt, bara det går att hålla rent och den släpper fukt.

Tack på förhand
 
  • Vit strukturerad yta, troligen en vägg, med synliga penseldrag och ojämn textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Kan nog vara kalkfärg, det går att måla över med silikat.
 
N neo11 skrev:
Kan nog vara kalkfärg, det går att måla över med silikat.
just d, tänkte inte på kalkfärg. Då testar jag! Tack!
 
N neo11 skrev:
Kan nog vara kalkfärg, det går att måla över med silikat.
Men skulle det vara limfärg kommer det nog falla ner, både ny och gammal färg.
 
N
Svårt att veta, men limfärg är väl ganska ovanligt?
Jag har aldrig använt det, och tror det finns mång med mig.
Så inte så sannolikt, men som sagt, man vet aldrig.
 
Silikat ska endast målas på putsrena ytor eller ytor innan målade med silikat.
 
Låter som kalkfärg, då är det kalkfärg som gäller igen.
Silikatfärg vill ha möjlighet att tränga in i underlaget och kräver således antingen tidigare målad silikat eller ren puts, inget annat.
Silikatfärgen är heller inte den färgen man väljer om man vill kunna göra rent en yta då den är väldigt känslig och mottaglig för väta.
 
Jag vill bara ha en färg som andas, kommer inte direkt tvätta väggarna. Kanske torkar av var någon gång mellan åren.
 
E erik8308 skrev:
Jag vill bara ha en färg som andas, kommer inte direkt tvätta väggarna. Kanske torkar av var någon gång mellan åren.

vad är anledningen till att du vill ha en färg som andas? Generellt är det väldigt överskattat med silikatfärg i källarmiljö..
 
  • Gilla
Färghandlare32
  • Laddar…
Plobben Plobben skrev:
vad är anledningen till att du vill ha en färg som andas? Generellt är det väldigt överskattat med silikatfärg i källarmiljö..
Jasså?
Jag tänker att jag vill få ut ev fukt.
Inte för att väggarna är så fuktiga hgos mig, men man har ju hört om folk som drar upp gips på källarväggar och får stora problem med fukt. Så lite fukt finns ju alltid, eller?

Jag hade gladeligen målat med en annan färg, om det hade gått.
 
E erik8308 skrev:
Jasså?
Jag tänker att jag vill få ut ev fukt.
Inte för att väggarna är så fuktiga hgos mig, men man har ju hört om folk som drar upp gips på källarväggar och får stora problem med fukt. Så lite fukt finns ju alltid, eller?

Jag hade gladeligen målat med en annan färg, om det hade gått.
Här sammanfattar Alcro det ganska bra:
https://forum.alcro.se/org/alcro/d/mala-kallarvagg-37nx/

Finns en produkt hos Alcro som heter B-Milltex och är en klassisk ”källarfärg”. Den kommer inte flaga på samma sätt som en vanlig väggfärg vid tillkommande fukt, utan kommer ”lösas upp” och bli missfärgad. Skulle också kunna vara ett alternativ.

Allt detta spelar dock ingen roll om det är kalkfärg sedan tidigare, då är det ändå det som gäller igen. Om den kritar väldigt mycket och blir ”blöt” när du väter ytan så pekar det mesta åt det hållet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.