Hej !

det växer något vitt och trådigt från vissa delar av källarväggen, jag torkade bort det, men det kom tillbara efter någån dag, vad kan det vara ? är det farligt ?
 
Trådar låter inte roligt. Jag föreslår att du ringer hem ditt försäkringsbolag på direkten.
 
Förmodligen är det någon svamp av något slag. dom växer oftast trådartat. Vi hade så på ett ställe i vår källare och vi fick lägga ut papper på golvet och sedan hugga ur väggen där svampen vart och sedan spraya på klorin för att vänta några dagar och se om det kom tillbaka. Pappret skulle bäras ut utan att spilla rester i huset och sedan lagade man i och målade om. Har inte sett något sedan dess.

Prova att skrubba området med klorin till att börja med. Det tråkiga är att det kan färdas rätt så långt i fuktig betong och ta sig in till tex. en gillestuga och få fäste i regelverket osv.
 
Vitt lite trådlikt låter som saltutfällningar från vanlig fuktvandring. Mycket vanligt.

mvh plexi
 
Det är liksom inte pälsaktigt utan trådar från väggen , ska försöka ta en bild
 
pleximaster skrev:
Vitt lite trådlikt låter som saltutfällningar från vanlig fuktvandring. Mycket vanligt.

mvh plexi
Saltutfällningar på någon dag bara? Nähä....
 
Beppo skrev:
Förmodligen är det någon svamp av något slag. dom växer oftast trådartat. Vi hade så på ett ställe i vår källare och vi fick lägga ut papper på golvet och sedan hugga ur väggen där svampen vart och sedan spraya på klorin för att vänta några dagar och se om det kom tillbaka. Pappret skulle bäras ut utan att spilla rester i huset och sedan lagade man i och målade om. Har inte sett något sedan dess.

Prova att skrubba området med klorin till att börja med. Det tråkiga är att det kan färdas rätt så långt i fuktig betong och ta sig in till tex. en gillestuga och få fäste i regelverket osv.
va!? kan svampar växa i betong också! sådana usla rackare!!
 
moddha skrev:
va!? kan svampar växa i betong också! sådana usla rackare!!
Ja det är väl kalken som dom rackarna vill åt.....
 
MathiasS skrev:
Ja det är väl kalken som dom rackarna vill åt.....
fy fanken... det blir lite jobbigare att sanera om det växer i en källarvägg!!?? blir det till att gräva ut på utsidan, bila bort en stor bit av väggen (extra skojigt blir det med all rolig armering)? och så får man väl inte damma för att "smitta" resten av huset. huvaligen... hoppas det finns en enklare metod. :eek:

tanken som slår mig att man kan få organiska problem även om man bygger med helt oorganiska material? bläää...
 
moddha skrev:
fy fanken... det blir lite jobbigare att sanera om det växer i en källarvägg!!?? .
Sanera oorganisk material?
Gör en test:
skrapa av dom växande trådar och lägg dom i ett glas vatten. Om dom löser upp sej så är det saltavlagringar. Om trådarna simmar runt i glaset opåverkade så är det något organiskt.

Jag röstar på salter som kristaliserar på ytan. Det betyder att väggen är mycket fuktig ( fuktvandring pågår) och att det är relativ varmt i din källare eftersom det växer till så snabbt. Saltrikt vatten kryper till väggytan och torkar av ... du ser dom vita salter som byggs på när vatten dunstat av. Kontrollera vad som finns bakom den fuktiga väggen och varför det är så fuktigt just där ... stuppränna, stående vatten?

För att mögel ska växa på betong behövs det litet organisk näring typ lim, färg, tapetrester eller annat organisk smuts och damm som fastnar på en vägg med tiden. Känner inget som äter upp en stenvägg och som man inte kan skura rent. Hade det varit så illa så skulle ju alla betongbroar rasa för länge sen :).
gaia
 
Nu var jag nog lite vag i min förklaring.

Precis som gaia skriver så behöver det komma till någon organiskt och i mitt fall mins jag nu att föregående ägare hade haft papplådor med äpplen stående på tidningspapper intill denna väggen och äpplena hade väll blivit väl mogna och sipprat ner i pappen och tidningarna och bildat någon form av svamp som sedan växte på/i väggen.

Därav min insats blev nödvändig.
 
gaia skrev:
Sanera oorganisk material?
Gör en test:
skrapa av dom växande trådar och lägg dom i ett glas vatten. Om dom löser upp sej så är det saltavlagringar. Om trådarna simmar runt i glaset opåverkade så är det något organiskt.......

gaia
Troligen är det inte möjligt att lösa upp dessa kristaller i vatten. Jag har för mig att det är kalkutfällningar.

Men testa med lite saltsyra i vattnet! Om det börjar bubbla lite från kristallerna så är det kalkutfällning.
 
anaitis skrev:
Troligen är det inte möjligt att lösa upp dessa kristaller i vatten. Jag har för mig att det är kalkutfällningar.

Men testa med lite saltsyra i vattnet! Om det börjar bubbla lite från kristallerna så är det kalkutfällning.
Borde gå bra att lägga det iätikssprit oxå. Perstorps 24 %.
Använder alltid det när jag rengör och tar bort kalkavlagringar.
 
Utan att ytterligare spekulera i vad som växer i just denna källare så är det väl så att tex hussvamp växer i trådar och den rackarn trådar sig till vatten, kalk och annat den behöver för att kunna växa. Dvs, svampen växer även där inte tex vatten finns för den transporterar det den behöver i sig själv.... lurig rackare.
 
Hur får man med säkerhet reda på om man har sådan lurig svamp i väggen? Ringa Anticimex som tar prover och analyserar? Frågar mest av nyfikenhet kring detta päckelotyg och så trådstartar'n får veta. Mig veterligen så har jag som tur var inget sådant päckel. Men mögel har jag haft i min föredetta träreglade, ångspärrade och glasullsförsedda källarvägg..... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.