Hej, jag ska sätta fast en ny lampa ovanpå badrumsskåpet och har tagigt bort det gamla. Ur väggen kommer 3 trådar ur ett hål i kaklet, en brun, en blå och en gulgrön. Badrmslampan har en symbol med två kvadrater och "bara" två trådar, en brun och en blå.

Jag har köpt en kopplingsdosa, och en kom med lampan men är helt i plast bara. Jag vet inte vad jag ska göra med den gul/gröna som kommer ur väggen..
Tacksam för råd.
 
  • Oavslutat eluttag med utsatta kablar på kakelvägg, eltejp, potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En otydlig bild av en vit apparat med kabel mot en svart bakgrund och ojämna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Junction Box förpackning från Clas Ohlson på en textil yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita plastdetaljer, troligen elektronikkomponent-bohus, öppna, oskarpa, ligger på tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej och välkommen hit. Här vet man det mesta, och det i olika varianter.
För det första något tråkigt: Du får inte ansluta detta själv, det kommer flera att påpeka.
Dubbelkvadraten betyder att lampan är elektrisk dubbelisolerad och du inte behöver jorda den. Finns det en IP-siffra som är en annan klassning? Är det en LED-lampa?
Rent krasst ska brunt och blått ur väggen anslutas till brunt och blått på lampan, gul/grönt behövs inte här.
Men installationen innehåller en del trixiga moment för den ovana så beroende på din allmänna händighet kan du överväga att fråga någon skicklig kompis om hjälp. Det är inte lätt att hantera dom styva ledarna i förgreningsboxen och Clas-Olsson-boxen är gjort för andra typer av ledare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen hit. Här vet man det mesta, och det i olika varianter.
För det första något tråkigt: Du får inte ansluta detta själv, det kommer flera att påpeka.
Dubbelkvadraten betyder att lampan är elektrisk dubbelisolerad och du inte behöver jorda den. Finns det en IP-siffra som är en annan klassning? Är det en LED-lampa?
Rent krasst ska brunt och blått ur väggen anslutas till brunt och blått på lampan, gul/grönt behövs inte här.
Men installationen innehåller en del trixiga moment för den ovana så beroende på din allmänna händighet kan du överväga att fråga någon skicklig kompis om hjälp. Det är inte lätt att hantera dom styva ledarna i förgreningsboxen och Clas-Olsson-boxen är gjort för andra typer av ledare.
Tack för snabbt svartycker väl själv att jag är ngt händig men inte elektriskt, rena grekiskan för mig. Har kontaktat elektriker och fått offert på 2500 kr och ihop med badrumsskåpet och lampa kände jag att 4000 kr för att byta ett ruttet badrumsskåp blev lite väl saftigt och kunde jag själv göra det vore det bra men jag vill ju inte bli elektrifierad såklart. Önskar att jag köpt ett justare badrumsskåp när jag ändå måste betala...Men tack igen
 
Vill du ändå göra det själv, du vet ju att det egentligen inte är tillåtet, så brukar man sätta en kopplingsdosa (https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-IP65-Schneider/p/32-6183 ) göra hål i botten på den och därigenom dra in trådarna från väggen. Dosan fäster man på enklaste sätt i väggen, helst med skruv eller silicon men till nöds kan du använda dubbelhäftande tape. Genom sidan i dosan drar du in kabeln till lampan, sätt ett buntband som dragavlastning och kopplar ihop brun mot brun och blå mot blå. Gulgrön skruvar du fast i en tom plint. Avsluta med att mäta så att du har 230V mellan blå och brun innan du sätter på locket.
 
A astolf skrev:
Vill du ändå göra det själv, du vet ju att det egentligen inte är tillåtet, så brukar man sätta en kopplingsdosa ([länk] ) göra hål i botten på den och därigenom dra in trådarna från väggen. Dosan fäster man på enklaste sätt i väggen, helst med skruv eller silicon men till nöds kan du använda dubbelhäftande tape. Genom sidan i dosan drar du in kabeln till lampan, sätt ett buntband som dragavlastning och kopplar ihop brun mot brun och blå mot blå. Gulgrön skruvar du fast i en tom plint. Avsluta med att mäta så att du har 230V mellan blå och brun innan du sätter på locket.
Tack för förklaringen, ska kolla med en bekant som är elektriker annars blir det ett dyrt infall med skåpbytet men bättre än att elektrifieras...
 
Jag tycker att astolf har gett mycket användbara tipps. Dosan han länkar till har ett fempolig pling vilken jag tycker är svårjobbad. På sådana dosor har jag alltid avlägsnat plintraden och ersatt med Wago eller sockerbitar. Just i detta fall är ett par sockerbitar det bästa för då kan man stuva ledningar mer flexibelt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker att astolf har gett mycket användbara tipps. Dosan han länkar till har ett fempolig pling vilken jag tycker är svårjobbad. På sådana dosor har jag alltid avlägsnat plintraden och ersatt med Wago eller sockerbitar. Just i detta fall är ett par sockerbitar det bästa för då kan man stuva ledningar mer flexibelt.
Ok tack för det menjag kommer nog inte stuva ledningar, avlägsna plintar eller använda sockerbitar...är helt övertygad nu att detta inte ligger ens i närheten av vad jag kan klara av...Tack!
 
Jag håller med om att plintarna är rätt eländiga och att Wago är att föredra, men ska man göra det lätt för sig utan att köpa en massa extra prylar så funkar ju plinten.

@Maria Hage, det är inte raketfysik, men känner du dig osäker så är det såklart bra att be om hjälp! (även om jag tycker att 2500SEK för jobbet är provocerande mycket pengar för 10 minuters jobb)
 
  • Gilla
Maria Hage
  • Laddar…
M Maria Hage skrev:
Ok tack för det menjag kommer nog inte stuva ledningar, avlägsna plintar eller använda sockerbitar...är helt övertygad nu att detta inte ligger ens i närheten av vad jag kan klara av...Tack!
Det är ganska enkelt att göra detta, och iom. att du har en dubbelisolerad lampa, så är det i princip omöjligt att göra fel på något farligt sätt (i det här fallet). Under förutsättning att du med absolut säkerhet kan stänga av strömmen när du gör kopplingen.
 
  • Gilla
Maria Hage
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.