Hej,

Köpte nyligen nya innerdörrar från Swedoor:
https://www.swedoor.se/produkter-sv/innerdorrar/unique/unique-01l-innerdoerrar

Och till dörrarna köpte jag beslag från Habo. Till toaletten köpte jag detta WC-beslag:
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/wc-beslag/wc-beslag-f262-18669

När jag monterat är det väldigt trögt att vrida på låsvredet. Det går lätt att vrida i början men om man ska vrida sista 30% för att helt låsa går det riktigt trögt.

Några tips för hur jag kan förbättra detta?
 
5-56 eller WD-40?
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
5-56 eller WD-40?
Ska jag ta ut själva låskistan och smörja den, menar du?

Tror faktiskt inte det är problemet eftersom jag kan vrida om låspinnen utan Habo-vredet och då känns det inte särskilt trögt.
 
Det sitter väl inte i 90 graders vinkel och centrerat när du skruvat fast det. Släpp på skruvarna lite..
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
har du satt beslaget upp och ner?
skruvarna brukar vara under vredet
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Antingen sitter behöret fel eller så är något annat fel.
En vanlig felorsak är att vredet går trögt vilket inte är jätteovanlig för många vred.
Lösningen är att ge det är smäll så att låsringen inte spänner lika hårt.
Börja med att ge vredet ett lagom slag med hammarskaftet (skaftet är mjukare och lämnar inga märken/skador på vredet.
Om de inte hjälper lossa vredet och känn efter om vredet och låshuset går bra när allt är löst, om vredet går trögt så ge det ett lagom hammarslag från den andra sidan och där använder jag hammaren rättvänt då inget kan synas.

Det är många vred om året som jag justerar på detta sätt för att de ska fungera bra samt smörjer från baksidan när de är lösa.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Antingen sitter behöret fel eller så är något annat fel.
En vanlig felorsak är att vredet går trögt vilket inte är jätteovanlig för många vred.
Lösningen är att ge det är smäll så att låsringen inte spänner lika hårt.
Börja med att ge vredet ett lagom slag med hammarskaftet (skaftet är mjukare och lämnar inga märken/skador på vredet.
Om de inte hjälper lossa vredet och känn efter om vredet och låshuset går bra när allt är löst, om vredet går trögt så ge det ett lagom hammarslag från den andra sidan och där använder jag hammaren rättvänt då inget kan synas.

Det är många vred om året som jag justerar på detta sätt för att de ska fungera bra samt smörjer från baksidan när de är lösa.
Jag skruvade på låset igen och knackade lite på det. Sen vred jag ganska intensivt på vredet fram och tillbaks ett par gånger. Nu funkar det helt perfekt :D
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Jag skruvade på låset igen och knackade lite på det. Sen vred jag ganska intensivt på vredet fram och tillbaks ett par gånger. Nu funkar det helt perfekt :D
Percussive maintenance.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.