Hej!

Har nyligen flyttat in i nytt hus och har tagit tag i ett gammalt källarförråd/hobbyrum som vi så sakteliga håller på att fräscha upp. Har rivit bort en gammal plastmatta och tänkte lägga klinker så småningom. Är nu framme vid brunnen. Inga hantverkare verkar ha tid med bilningen, så jag kommer nog få bila upp den själv och sedan låta rörmokare installera ny brunn. Har läst x antal trådar här på forumet och det verkar ju inte vara en omöjlig uppgift även om jag inte gjort något liknande förr. Jag har dock franska nerver och är orolig att jag ska sabba nåt som är svårt att reparera i efterhand.

Egentligen används brunnen inte till annat än att fylla på vatten i vattenlåset när det luktar illa - dvs den används inte alls - men det är väl lika bra att byta den nu, tänker vi.

Huset är från 1972. Brunnen är precis intill där oljepannan verkar ha stått innan den togs bort. Det går en avloppsstam ca 160cm från brunnen. Kan inte hitta någon sån där skruv som man öppnar för att rensa vattenlåset, men låset är i riktning mot avloppsstammen så jag antar att den ansluter dit (?).

Har fått uppfattningen i andra trådar att det bara är att hyra en bilmaskin och börja kötta, iaktta försiktighet runt röret för att inte förstöra det, och sen helt enkelt se vad som kommer fram. Tänker jag rätt? Det är 12 cm från brunnen till väggen, kan detta vara ett problem?

Är ytterst tacksam för de tips jag kan få. Bifogar några bilder.
 
  • Vit avloppsrör och elektriska uttag på en beige vägg utomhus vid dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett verktyg på ett slitet golv, ett hål i betong, rörledningar, mätangivelser, dörr och hinkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig, rund metallöppning i betong med spillvattenstänger och korrosionsmärken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningsvis är rör som ansluter mot brunnen också gjutjärn, dom hade jag bytt om jag ändå höll på.
Finns nå slags återfjädrande vattenlås som i teorin inte ska börja lukta när det är torrt, kan kanske vara värt att kolla på, och sist, rostfritt istället för plast hade jag satsat på för att stoppa eventuella gnagare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Man använde gjutjärnsbrunnar långt efter man gick över på plaströr.
Börja med handverktygen, och öppna upp runt brunnen, lite mer kring motsatt ände än anslutningen så man kan dra ur den ur rören åt det hållet.

Har du fått ur den så kan du kika på rören där nere i marken, är det bra plaströr så köp en brunn, en säck betong och ev rör delar för att få den i rätt höjd.

Du behöver ingen röris för detta, det löser du själv!
 
  • Gilla
krbj
  • Laddar…
Julius Bohem Julius Bohem skrev:
Man använde gjutjärnsbrunnar långt efter man gick över på plaströr.
Börja med handverktygen, och öppna upp runt brunnen, lite mer kring motsatt ände än anslutningen så man kan dra ur den ur rören åt det hållet.

Har du fått ur den så kan du kika på rören där nere i marken, är det bra plaströr så köp en brunn, en säck betong och ev rör delar för att få den i rätt höjd.

Du behöver ingen röris för detta, det löser du själv!
Sant, är det inte på 70 talet de så kallade äggskalsrören användes? Användes dom under mark också?
 
  • Gilla
krbj
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Gissningsvis är rör som ansluter mot brunnen också gjutjärn, dom hade jag bytt om jag ändå höll på.
Finns nå slags återfjädrande vattenlås som i teorin inte ska börja lukta när det är torrt, kan kanske vara värt att kolla på, och sist, rostfritt istället för plast hade jag satsat på för att stoppa eventuella gnagare.
Tack, får kolla på vad som kan passa bäst!

P pjkw skrev:
Sant, är det inte på 70 talet de så kallade äggskalsrören användes? Användes dom under mark också?
Jag pratade med en vvs-installatör för ett tag sen och även han nämnde äggskalsrör. Som jag förstod honom kan man se på avloppsstammen om det är äggskal eller inte. Fick dock ingen ytterligare klarhet i det.

Julius Bohem Julius Bohem skrev:
Man använde gjutjärnsbrunnar långt efter man gick över på plaströr.
Börja med handverktygen, och öppna upp runt brunnen, lite mer kring motsatt ände än anslutningen så man kan dra ur den ur rören åt det hållet.

Har du fått ur den så kan du kika på rören där nere i marken, är det bra plaströr så köp en brunn, en säck betong och ev rör delar för att få den i rätt höjd.

Du behöver ingen röris för detta, det löser du själv!
Tack! Det låter ju rätt straight forward. Bokat en bilningsmaskin till helgen så får börja pilla med det då :)
 
Var tar avloppsstammen vägen efter att den går ner i golvet? Om du ändå ska bila upp delar av golvet tycker jag du ska fundera på om det är lika bra att byta alla rör som ligger under golvet, i alla fall om de är gamla ("äggskal" eller gjutjärn).
Du har ju en renslucka i stammen, där kanske det går att se vilket håll rören går?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
C
Om det är äggskal skulle jag passa på att byta allt om man ändå håller på och skall lägga klinker.
Svårighetsgraden på bilningen hänger på om det är armerat, betongkvalitet och tjocklek. Är det ett oarmerat tunt golv är det lätt som en plätt med rätt maskin.
Dock nästan omöjligt att undvika att bila sönder röret, så lika bra att redan från början ha inställningen att åtminstone en del av röret behöver bytas ut. Men det är ju också lätt fixat.
 
  • Gilla
krbj
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Var tar avloppsstammen vägen efter att den går ner i golvet? Om du ändå ska bila upp delar av golvet tycker jag du ska fundera på om det är lika bra att byta alla rör som ligger under golvet, i alla fall om de är gamla ("äggskal" eller gjutjärn).
Du har ju en renslucka i stammen, där kanske det går att se vilket håll rören går?
Ja, när man väl är igång kanske det inte kostar så mycket tid och energi att köra på...förhoppningsvis är det bara röret mellan brunnen och stammen och då är det ju inte sådär hemskt mycket. Tror i alla fall inte det är något mer under golvet i detta rummet.

Hittade en gammal ritning, men hann bara kolla på den som hastigast i morse och förstår inte helt vad den visar. Den verkar dock inte stämma helt. Radiatorernas placering och slingorna till dem stämmer inte. Stammen finns inte med och röret från brunnen ser ut att gå rakt in under väggen? Får kolla närmare på den senare ikväll när barnen sover.

C cpalm skrev:
Om det är äggskal skulle jag passa på att byta allt om man ändå håller på och skall lägga klinker.
Svårighetsgraden på bilningen hänger på om det är armerat, betongkvalitet och tjocklek. Är det ett oarmerat tunt golv är det lätt som en plätt med rätt maskin.
Dock nästan omöjligt att undvika att bila sönder röret, så lika bra att redan från början ha inställningen att åtminstone en del av röret behöver bytas ut. Men det är ju också lätt fixat.
Ok, ja vi får se hur det går :) Golvet låter lite ihåligt om man knackar på det vid brunnen och ett par decimeter ut. Det kanske ger med sig hyfsat när man väl sätter igång. Har legat en plastmatta limmad ända ner i brunnsöppningen. Vet inte om fukten kan ha gjort sitt under decenniernas gång?
 
  • Teknisk ritning av VVS, handskrivna anteckningar, markerade stammar och brunn, rörledningar, rum beteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Notera att det du märkt ut på ritningen inte är avloppet, utan avloppet från brunnen är ledningen märkt S7-70 (S=Spillvatten 70=dimensionen på röret) som går rakt under väggen och genom angränsande rum.

Att det låter ihåligt beror säkert på att finsatsen/flytspacklet, det översta skiktet som har sprickor, inte har någon bra vidhäftning mot betongen så det blivit bomt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Notera att det du märkt ut på ritningen inte är avloppet, utan avloppet från brunnen är ledningen märkt S7-70 (S=Spillvatten 70=dimensionen på röret) som går rakt under väggen och genom angränsande rum.
Jag var nog lite otydlig. Färgläggningen på ritningen var ditritad för hand, antagligen i samband med att huset byggdes (?). Jag har bara ritat de två röda pilarna med tillhörande text samt cirkeln som visar var stammen är (i paint). Det ser ut som att den planerade dragningen från "R" har strukits och sedan har man ritat in en ny röd linje något till höger om den? Hur som helst förstår jag inte riktigt hur ritningen går ihop med hur det verkligen ser ut.

Min gissning var att "R" är där man planerade att sätta stammen men att den sedan hamnade till höger om dörröppningen istället. Känner verkligen att min okunskap är total här :rofl:
 
C
K krbj skrev:
Hur som helst förstår jag inte riktigt hur ritningen går ihop med hur det verkligen ser ut.
Inte ovanligt. Någon konstruktör har gjort ritningen, sen har byggarna använt den mer som inspiration snarare än att det skall vara exakt på millimetern.
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte ovanligt. Någon konstruktör har gjort ritningen, sen har byggarna använt den mer som inspiration snarare än att det skall vara exakt på millimetern.
Ah, ok. Känslan är väl att röret går snett in mot dörren. Går det rakt under väggen känns det som det kan bli rätt tajt med bilningen.

Pratade med Renta och de rekommenderade en Hilti TE 700 AVR. Känns som en rätt så maffig maskin för finlir runt plaströr?
 
C
K krbj skrev:
Pratade med Renta och de rekommenderade en Hilti TE 700 AVR. Känns som en rätt så maffig maskin för finlir runt plaströr?
Den blir perfekt. Notera att den maskinen också är vanlig på begagnatmarknaden - om man vill ha den under längre tid och sälja vidare sen istället för att hyra.
Ja, nåt finlir blir det inte direkt, så räkna som sagt med att du bilar sönder och får byta en bit av röret.

Hur är det - är det okej om du måste bila även på andra sidan väggen, eller är det ett "finrum"?
 
  • Gilla
krbj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den blir perfekt. Notera att den maskinen också är vanlig på begagnatmarknaden - om man vill ha den under längre tid och sälja vidare sen istället för att hyra.
Ja, nåt finlir blir det inte direkt, så räkna som sagt med att du bilar sönder och får byta en bit av röret.

Hur är det - är det okej om du måste bila även på andra sidan väggen, eller är det ett "finrum"?
Låter bra då!

"Dessvärre" är det gillestuga med underventilerat trägolv på andra sidan väggen, så där vill vi helst inte in och riva.
 
Redigerat:
C
K krbj skrev:
"Dessvärre" är det gillestuga med underventilerat trägolv på andra sidan väggen, så där vill vi verkligen inte in och riva.
Aha, OK. Ja, då blir det ju inte mycket till "stambyte". Det är nog inget problem att gräva in dig en bit under väggen men räkna med mycket svordomar. Men du måste ändå göra någon habrovink då dagens golvbrunnar har ⌀75 mm utlopp, utloppet kanske inte hamnar på exakt samma höjd, osv. Sen är ju alltid risken att rören är j-vligt murkna under golvet och att projektet växer. Bara så att man inte går in i det med en alltför naiv inställning.

Men någon gång måste det ju göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.