Hej!
jag skulle gärna vilja gjuta mönsterbetong runt mitt hus ca 500mm från plattan och utåt.
jag försöker hitta utförligt hur man gör steg för steg. men hittar inget...
läst något att man ska sloda och sen använda magnesium stål. är båda dem här momenten jätte viktiga ?
och när man gjort mönstret i betongen, ska man efterbehandla betongen med någon form av lack ?
tacksam för svar om någon vet hur man ska göra :)
 
Har bara gjort en gång men precis som du skriver så stålade jag efter jag slodat. Tror det blir för grov yta annars om du bara slodar sen åker väl öven ballast ner när du stålar det. Men är ingen expert som sagt, bara gjort det en gång.
Jag förseglade min med en betonglack, köpte lacken av han jag hyrde grejerna från.
 
P PåLandet skrev:
Har bara gjort en gång men precis som du skriver så stålade jag efter jag slodat. Tror det blir för grov yta annars om du bara slodar sen åker väl öven ballast ner när du stålar det. Men är ingen expert som sagt, bara gjort det en gång.
Jag förseglade min med en betonglack, köpte lacken av han jag hyrde grejerna från.
sprutade du på något innan du gjorde dina mönster , och behövde du vänta en stund innan du gjorde ditt mönster , (om man följer blandnings instruktionerna)
blev du nöjd med resultatet ?
 
Jag gjorde mitt i maj, var 3h mellan jag la ut betongen tills jag kunde börja stämpla. Men när du kan börja beror nog på utetemp, vind, om solen står på, luftfuktighet etc så man får avsätta tid. De som har erfarenhet kan säkert säga redan när de lagt ut betongen när det är dags att börja.

Min betong var c28/35 anläggningscement S4 med lufttillsats 16 sten

Ja jag sprayade på en släppolja på betongen precis innan jag började stämpla.

Resultatet blev super, väldigt nöjd
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.