Vet inte om detta är rätt forum, men gör ett försök...

Undrar egentligen bara hur det fungerar om man bor i ett hus och funderar på att köpa en tomt och bygga ett nytt hus. Blir det dubbla lån under det året (eller mer) som det tar att bygga det nya huset eller betalar man efter hand och till sist det största beloppet när huset är inflyttningsklart? Verkar lite tight att sitta med dubbla boendekostnader under en så lång tid. Dum fråga kanske, men någon kanske vill reda ut begreppen åt mig?
 
Hej! Sitter väl lite i samma läge. Vi bor i bostadsrätt som skall säljas (vet dock ej när då vi ej har klart med inflyttning i vårt nya hus).

Vi har ett beviljat lån på banken och betalar fn räntor på tomtlånet än så länge + vårt boende i dagsläget. Sedan när byggnadskreditivet går igång så betalar man allt eftersom, banken räknar väl med räntor under byggtid etc jag är lite kass på hela proceduren så har någon någon annan information så skriv gärna När allt är klart så skall det ju räknas på marknadsvärdet och man placerar sedan det slutliga lånet

Hade vi haft möjlighet att göra om idag så hade vi först letat hyreslägenhet, sålt bostadsrätten (högkonjuktur) och förvaltat pengarna och sedan köpt hus när byggboomen är över, men varför göra det lätt för sig :)
/Mvh Lola
 
Hej
När ni ansöker om lånen ska ni räkna in byggherrekostnader, dvs räntor under byggtiden, pantbrevskostnad etc.
Räntorna + de kostnader man "lämnar över" till banken dras från byggnadskreditivet.

Men be er bank ge er mera information.
 
Visst blir det stora kostnader ett tag. Du betalar inte allt med en gång och inte allt i slutet utan utbrett under byggtiden och sista betalningen kanske är på 10-20%. 2 saker som jag fick olika vilkor för byggkreditivet på bankerna och som man kan vara lite uppmärksam på handlade om:

1. Om du får loss pengar när du säljer ditt nuvarande så kanske du måste låna "för mycket" ett tag
tills du sålt ditt gamla.
Kolla om banken kräver pantbrev på det beloppet. Kostar ju 2% så det blir ju 2000:- per 100.000:- du kan kasta in från din
eventuella vinst på gamla boendet. Panbrev är ju inte bortkastade men kanske inte en kostnad man vill ha om man inte behöver.

2. Ibland vill banken ha en fastavgift, förutom räntan, som baserar sig på ditt byggkreditivtak.
Den lovade min bank bort och glömde det och fick påminnas så jag slapp den till slut.
Har för mig att det rörde sig om 4000:- per kvartal i 3 kvartal för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.