A
I like turtles.
 
Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av ms totala usväng de gjorde för snart 10 år sedan. Redan var 5-6 år sedan, när jag var och hälsade på ms i Seattle, var de tydliga med att deras saas produkter (läs office, Intune etc) och infrastructure (Azure) är deras primära intäktskälla. De var även då inne på att släppa sina os fria, det har uppenbart inte hänt än då tillräckligt många är beredda att betala för dem.
Det är strongt att gå från att i princip inte kunna köra net baserade mjukvaror i större skala till idag, där man numera faktiskt kan jämföras med andra frameworks i produktion och deploya fritt. Och en helloworld app kräver inte 1000 rader kod och deployas som en 1gb container längre :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu drivs ju inte ens Azure på Windows utan på Linux.
Vad bra! Man måste inte ha Win2000 server längre då? :rofl::rofl::rofl:
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av ms totala usväng de gjorde för snart 10 år sedan. Redan var 5-6 år sedan, när jag var och hälsade på ms i Seattle, var de tydliga med att deras saas produkter (läs office, Intune etc) och infrastructure (Azure) är deras primära intäktskälla. De var även då inne på att släppa sina os fria, det har uppenbart inte hänt än då tillräckligt många är beredda att betala för dem.
Det är strongt att gå från att i princip inte kunna köra net baserade mjukvaror i större skala till idag, där man numera faktiskt kan jämföras med andra frameworks i produktion och deploya fritt. Och en helloworld app kräver inte 1000 rader kod och deployas som en 1gb container längre :)
En usväng under galgen tydligen. I rest my case.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K kuse skrev:
Hmm care to explain? Känns lite som någon är biased här
MS miljöer för mjukvaruutveckling är ledande idag, oavsett vilket språk på vilken stack du vill köra (och .net självt är riktigt bra).
 
M Mach77777 skrev:
MS miljöer för mjukvaruutveckling är ledande idag, oavsett vilket språk på vilken stack du vill köra (och .net självt är riktigt bra).
Jag kör ms igen till vardags, dvs net 6 och 7 och deployar i storskaliga miljöer på k8 och liknande men kör även andra språk och miljöer.
Jag skulle säga att de är väl tillbaka och konkurrerar med andra, knappast bäst, då har man dåligt med synfält, det är ett ständigt race. För några år sen var det katastrof, nu är de ikapp på många områden.

Edut
Du syftar säkert på code, men det finns en mängd miljöer som konkurrerar där, men visst är det löjligt bra!
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Tycker inte riktigt code är lika bra som VS + resharper för C# men kör det för Typescript-utveckling och python.

Vi kör service-fabric på jobbet, hade inte brytt mig om hostingen om det inte vore för att service-fabric ligger så sjukt efter. Var inte länge sedan de fixade .NET 7 tex. Så jag kämpar i motvind att få gå över till kubernetes.

Angående Go så ska tydligen .NET 7 outperforma det med råge, dock inte benchat själv så man får ta infon som den är, https://medium.com/@arinfaraj/asp-net-core-6-vs-asp-net-core-7-vs-fiber-go-ace95c595fbc
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker inte riktigt code är lika bra som VS + resharper för C# men kör det för Typescript-utveckling och python.

Vi kör service-fabric på jobbet, hade inte brytt mig om hostingen om det inte vore för att service-fabric ligger så sjukt efter. Var inte länge sedan de fixade .NET 7 tex. Så jag kämpar i motvind att få gå över till kubernetes.

Angående Go så ska tydligen .NET 7 outperforma det med råge, dock inte benchat själv så man får ta infon som den är, [länk]
Kul att se att de kan ouperforma när det gäller sådan här grejer!
Jag tycker dock det största problemet med .net har varit footprinten, Det har enkelt varit för dyrt eller tom omöjligt att deploya .net baserade containers i större miljöer på tex k8, där har de gjort ett bra jobb med net6 och 7. Kör man tex en Go app, så är det några mb totalt, sen en alpine container som tar 5mb och lite tools, metrics/scrapers etc på det så landar man på kanske 15-20mb i storlek. Det går att deploya några sådana poddar och skala på sina hostar. När det gäller performance handlar det mkt om pipelinen och att kunna skala ordentligt horizontellt, footprinten är viktig i storskaliga system.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Kul att se att de kan ouperforma när det gäller sådan här grejer!
Jag tycker dock det största problemet med .net har varit footprinten, Det har enkelt varit för dyrt eller tom omöjligt att deploya .net baserade containers i större miljöer på tex k8, där har de gjort ett bra jobb med net6 och 7. Kör man tex en Go app, så är det några mb totalt, sen en alpine container som tar 5mb och lite tools, metrics/scrapers etc på det så landar man på kanske 15-20mb i storlek. Det går att deploya några sådana poddar och skala på sina hostar. När det gäller performance handlar det mkt om pipelinen och att kunna skala ordentligt horizontellt, footprinten är viktig i storskaliga system.
Systemet jag byggt åt min kund är sjukt stort enterprisesystem. Binärerna där ligger på 66 MB och medparten av det är externa dller. Om jag bara tittar på våra egna binärer så ligger hela lösningen på 3,6 MB

edit: Vi kör Azure service bus med åtta trådar över 2 maskiner
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Systemet jag byggt åt min kund är sjukt stort enterprisesystem. Binärerna där ligger på 66 MB och medparten av det är externa dller. Om jag bara tittar på våra egna binärer så ligger hela lösningen på 3,6 MB

edit: Vi kör Azure service bus med åtta trådar över 2 maskiner
Jo men, det finns lite dependencies när en .net "binär" kör med servicebus, det blir lite mer i verkligheten än 66mb :)
Eller kör du .net 7 med --single-file?
Vore väldigt imponerande om den kunde pressa ner binären och dependent net kod till en sådan liten footprint!
 
G guggen skrev:
Jo men, det finns lite dependencies när en .net "binär" kör med servicebus, det blir lite mer i verkligheten än 66mb :)
Eller kör du .net 7 med --single-file?
Vore väldigt imponerande om den kunde pressa ner binären och dependent net kod till en sådan liten footprint!
Nej 66mb är totalen av alla binärer. Där vissa sticker ut som BouncyCastle.Cryptography.dll på nästan 15 MB

kollade dock storleken på artifact zippen för en release och den ät på 178 MB. vet inte riktigt varför den är så mycket större än bin/release

Inte mitt bord :D

edit: ah jag kollade på footprinten för systemet, den inkluderar inte footprint för Servicefabric så vi kan nog få ner det där när vi går över till kubernetes
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Snart har vi Native AOT att leka med också och då blir det åka av!

[länk]
Undrar hur prestandan blir utan JIT dock?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej 66mb är totalen av alla binärer. Där vissa sticker ut som BouncyCastle.Cryptography.dll på nästan 15 MB

kollade dock storleken på artifact zippen för en release och den ät på 178 MB. vet inte riktigt varför den är så mycket större än bin/release

Inte mitt bord :D

edit: ah jag kollade på footprinten för systemet, den inkluderar inte footprint för Servicefabric så vi kan nog få ner det där när vi går över till kubernetes
Jo, men saken är den att dessa binärer är beroende av .net och jit etc. En container är ett eget os med allt som behövs + din kod. När jag menar att en tex go app är 10mb så betyder det allt, inga andra beroenden.
Så när du installerar din .net app på en alpine dist så behövs lite mer :). En sådär par hundra mb till.
Men med net6 och 7 kan man få den att skala bort allt som inte behövs av net i disten, vilket gör stor skillnad. Sen med native kompilering så är man hemma på riktigt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar hur prestandan blir utan JIT dock?
Du kompilerar mot en specifik arkitektur, precis som med tex Go.
De övriga optimeringarna som ligger i framework med memoryreuse etc har ju eg inte mkt med själv jit att göra, mkt av det har man alltid hållit på med i native kod.
Men skall bli intressant att testa, hur tex reflection etc fungerar i native och hur perf skiljer sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.