Hej! Någon som kan hjälpa till med vad det är för färgtyp? Den kritar och spricker i små flagor - jag tolkar det som att det borde vara alkyd eller linolja men inte akrylat.

Är det vettigt att måla om med alkyd?

Huset är falurött från 1914. Jag tänker jag vill respektera husets historia, men använder nya materialval där det ser lika ut och inte ger problem (därav är jag skeptisk till Akrylat men tänker inte att jag behöver ha linolja) Fasaden får givetvis ny orginal falurödfärg. Fönstren Alkyd eller linolja beroende på vad som finns och vad det kostar. (Om det nu inte är Akrylat, för då måste jag ju fortsätta med det.

När man mål ar fönster, visst är färgen mellan bågarna samma som inne, men karmens insida utomhusfärgen?

Eller ska färgen mellan bågarna också vara av annan typ? Inomhus är det målat med standard snickerifärg (latex).
Ett gammalt fönster med flagande vit färg och sprickor, reflektion av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt fönster med flagnande vit färg. Reflektion av en person som fotograferar. Ljusa blomkrukor syns inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trä med flagande vit färg i närbild mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linoljefärg är väl att föredra och är det ursprungliga färglagret. Vad som målats därefter är väl troligen någon alkydfärg. Dagens "oljefärg" är spädd med vatten så den innehåller väl rätt mycket plast/akryl, men är alternativet om man inte vill måla med linoljefärg.
Linoljefärgen är ju dryg och en liter räcker långt även om literpriset kan avskräcka. Det ser ut som fönstren behöver grundoljas också. Då är linolja bra. Dagens "grundolja" består mest av vatten(!) och kan målas över direkt med vattenbaserad plastfärg. Grundar man med linolja får man vänta ett tag innan man målar. Men vilket kommer att hålla bäst i längden? (Notera att dina fönster klarat över 100 år med linoljefärg) ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Linoljefärg är väl att föredra och är det ursprungliga färglagret. Vad som målats därefter är väl troligen någon alkydfärg. Dagens "oljefärg" är spädd med vatten så den innehåller väl rätt mycket plast/akryl, men är alternativet om man inte vill måla med linoljefärg.
Linoljefärgen är ju dryg och en liter räcker långt även om literpriset kan avskräcka. Det ser ut som fönstren behöver grundoljas också. Då är linolja bra. Dagens "grundolja" består mest av vatten(!) och kan målas över direkt med vattenbaserad plastfärg. Grundar man med linolja får man vänta ett tag innan man målar. Men vilket kommer att hålla bäst i längden? (Notera att dina fönster klarat över 100 år med linoljefärg) ;)
Ja, mest var jag brydd över om det är akrylat på nu, dvs att om jag skulle vilja byta färgtyp att jag måste skrapa trärent vilket egentligen inte är tanken. Men om det är alkyd eller linolja behöver jag ju bara skrapa allt löst & slipa & olja...
 
N nb. skrev:
Ja, mest var jag brydd över om det är akrylat på nu, dvs att om jag skulle vilja byta färgtyp att jag måste skrapa trärent vilket egentligen inte är tanken. Men om det är alkyd eller linolja behöver jag ju bara skrapa allt löst & slipa & olja...
Citerar en googlesökning: "om huset är målat med olje-/alkydoljefärg eller akrylatfärg slipar du på ytan med sandpapper. Om färgen blir till ”damm” är det olje-/alkydoljefärg. Om färgen fastnar på sandpappret, är det akrylatfärg".

Här finns en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-de-akrylat-eller-oljefaerg.115589/
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Citerar en googlesökning: "om huset är målat med olje-/alkydoljefärg eller akrylatfärg slipar du på ytan med sandpapper. Om färgen blir till ”damm” är det olje-/alkydoljefärg. Om färgen fastnar på sandpappret, är det akrylatfärg".

Här finns en annan tråd: [länk]
Tack, känns alltid säkrast att fråga extra. Surrade med Flügger också som tycker att om det är dessa småflagor som smular är det mest sannolikt linoljebaserat, eventuellt alkyd som flagorna är större.

De rekommenderade också att måla med linolja (som de inte ens har i sortimentet själva, är dock ÅF för andra)

Så så får det bli, nu läser jag mig in på hur det ska gå till och jagar en mindre ställning på blocket!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.