C Chentin skrev:
Fick prisuppgift från en plåtslagare som uppskattade att endast bytet av hängrännan skulle kosta ca 26.000:- + moms. Detta under förutsättning att inga krokar behöver bytas (eftersom dessa är monterade under tak-plåten och duken. Behöver dessa bytas snackar vi helt andra pengar då paneler, tak, duk och fotplåt måste bort.
27 meter ränna för 26.000 + moms?!?
Måste vara en jävligt dyr timkostnad....
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
27 meter ränna för 26.000 + moms?!?
Måste vara en jävligt dyr timkostnad....
Du har rätt, jag rörde till siffrorna.
750:-/m + moms ska det vara.
Ändrar till rätt i inlägget.
 
L Lill koja skrev:
Går det att ommåla plåten med färg för att skydda det mot rost?
Asfaltsmassa möjligtvis.. Men riktig fullösning.
 
C Chentin skrev:
Fick prisuppgift från en plåtslagare som uppskattade att endast bytet av hängrännan skulle kosta ca 25.000:- (inkl. moms). Detta under förutsättning att inga krokar behöver bytas

C Chentin skrev:
750:-/m + moms ska det vara.
Är rännan gjord av guld? Vad är det för plåtslagare som behöver 30 arbetstimmar för att lägga en ny ränna i befintliga krokar?
 
  • Gilla
Uwe H och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är rännan gjord av guld? Vad är det för plåtslagare som behöver 30 arbetstimmar för att lägga en ny ränna i befintliga krokar?
Ja du...
Ingen aning.
Jag bor mellan två små-städer.
I den ena staden ville inte ens den plåtslagaren jag har anlitat tidigare ta på sig jobbet, då dom har fullbokat (nej, det finns ingen beef eller osämja kring tidigare jobb).
I den andra staden sa den välrenommerade plåtslagaren ungefär samma sak.
Så det handlar väl dels om att dom tar bra betalt - för att dom kan, men jag vet inte.

Hornbach tar 68:-/m
Ska vi gissa att plåtslagaren debiterar minst det dubbla exkl. moms? Med tanke på vad hantverkare burkar ha för påslag på material så...
140x26=3640

Det tar minst en timme att köpa material och köra hem till mig. En timme tillbaks.
På resterande 6 timmar av en arbetsdag borde en plåtis kunna utföra jobbet på.

Vad tar en plåtslagare i timmen? 650:-?
Så... 5200:-

Med lite transportkostnad mm. så landar vi på runt 10.000:- + moms.

Så inte vet jag... Det var den siffran jag fick "mellan tummen och pekfingret".

Men sen var det det där med krokarna och rosten... :thinking:
 
Så firman ghostade dig innan du betalt för solcellerna? Gratis solceller?

C Chentin skrev:
Ja du...
Ingen aning.
Jag bor mellan två små-städer.
I den ena staden ville inte ens den plåtslagaren jag har anlitat tidigare ta på sig jobbet, då dom har fullbokat (nej, det finns ingen beef eller osämja kring tidigare jobb).
I den andra staden sa den välrenommerade plåtslagaren ungefär samma sak.
Så det handlar väl dels om att dom tar bra betalt - för att dom kan, men jag vet inte.

Hornbach tar 68:-/m
Ska vi gissa att plåtslagaren debiterar minst det dubbla exkl. moms? Med tanke på vad hantverkare burkar ha för påslag på material så...
140x26=3640

Det tar minst en timme att köpa material och köra hem till mig. En timme tillbaks.
På resterande 6 timmar av en arbetsdag borde en plåtis kunna utföra jobbet på.

Vad tar en plåtslagare i timmen? 650:-?
Så... 5200:-

Med lite transportkostnad mm. så landar vi på runt 10.000:- + moms.

Så inte vet jag... Det var den siffran jag fick "mellan tummen och pekfingret".

Men sen var det det där med krokarna och rosten... :thinking:
 
S sarrigato skrev:
Så firman ghostade dig innan du betalt för solcellerna? Gratis solceller?
Panelerna är betalda, men växelriktaren och arbetet mm ligger på slutfakturan - som jag har bestridit.
Beloppet är så pass högt att det inte finns på kartan att dom "glömmer".
Vill helst bara komma överens och kunna koncentrera mig på roligare saker.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Känner igen det där, försökte få ett falsat tak lagt i höstas i Roslagen. Hörde mig för med alla plåtslagare inom rimligt avstånd men blev iskallt bemött. Inte en chans att få det gjort inom 6 månader var standardsvaret. Slutade med att jag köpte klick-tak från falsat.se och gjorde jobbet själv.

C Chentin skrev:
Ja du...
Ingen aning.
Jag bor mellan två små-städer.
I den ena staden ville inte ens den plåtslagaren jag har anlitat tidigare ta på sig jobbet, då dom har fullbokat (nej, det finns ingen beef eller osämja kring tidigare jobb).
I den andra staden sa den välrenommerade plåtslagaren ungefär samma sak.
Så det handlar väl dels om att dom tar bra betalt - för att dom kan, men jag vet inte.

Hornbach tar 68:-/m
Ska vi gissa att plåtslagaren debiterar minst det dubbla exkl. moms? Med tanke på vad hantverkare burkar ha för påslag på material så...
140x26=3640

Det tar minst en timme att köpa material och köra hem till mig. En timme tillbaks.
På resterande 6 timmar av en arbetsdag borde en plåtis kunna utföra jobbet på.

Vad tar en plåtslagare i timmen? 650:-?
Så... 5200:-

Med lite transportkostnad mm. så landar vi på runt 10.000:- + moms.

Så inte vet jag... Det var den siffran jag fick "mellan tummen och pekfingret".

Men sen var det det där med krokarna och rosten... :thinking:
Brist på plåtslagare skulle jag tro, försökte själv få ett falsat tak lagt i Roslagen i höstas. Det var bara att glömma,

useless useless skrev:
Är rännan gjord av guld? Vad är det för plåtslagare som behöver 30 arbetstimmar för att lägga en ny ränna i befintliga krokar?
C Chentin skrev:
Vi är i ungefär samma sits.
Vi bytte tak innan solpanelerna kom. Från eternit till korrugerad plåt.
Givetvis ny avvattning också.

När solcellsmontörerna hade varit här, hade dom trampat sönder hela hängrännan. På 14-15 ställen är den bucklad (på 2-3 ställen så illa att krokarna har böjts). Utöver detta har taket fått mindre skador på 3 ställen.
Dessutom har dom lämnat kvar fullt med borrspån på taket, vilka har rostat och lämnar märken/rinningar.

Jag har bestridit slutfakturan.
Hade en dialog med leverantören.
Dom frågade om jag ville att dom skulle ombesörja en reparation eller om jag ville ha ekonomisk ersättning och isf. hur stor.
Jag svarade att det rent krasst inte spelar mig någon roll om dom eller jag bokar en (bra) plåtslagare men att det behöver bli gjort.
Blev ombedd att kolla upp vad det skulle kosta att byta hängränna.

Fick prisuppgift från en plåtslagare som uppskattade att endast bytet av hängrännan skulle kosta ca 26.000:- + moms. Detta under förutsättning att inga krokar behöver bytas (eftersom dessa är monterade under tak-plåten och duken. Behöver dessa bytas snackar vi helt andra pengar då paneler, tak, duk och fotplåt måste bort.
Dessutom tillkommer kostnad för 27 meter byggställning i olika höjd, som behöver finnas på plats när plåtslagaren kommer.

Leverantören erbjöd sig att byta en sektion (!) av hängrännan.
När jag svarade att jag omöjligen kunde acceptera det, eftersom hela rännan är skadad, slutade dom svara.
Dom har dessutom hela tiden undvikit frågan om dom rostande spånen.
Det är två-tre månader sen jag sist hörde från dom, trots påtryckningar från min sida.

Utan att nämna några namn (eftersom att ärendet är pågående - typ) är det här ett företag som slår sig för bröstet ang. deras modell som bygger på att dom uteslutande jobbar med egna montörer, vilka ska vara SÅ bra.

En annan lite lustig sak är att en av deras säljare ringde mig för några veckor sen.
- Hej. Skulle du kunna tänka dig att vara referens åt oss? Har en eventuell kund som bor i ditt närområde.
- Hehe... Inga problem :rofl:
 
Tack för många svar och stort intresse!

H Hajjen skrev:
Lutningen spelar inte jättestor roll för årsproduktionen. Jämfört med optimal lutning (~40-45 grader) så så är årsproduktionen i princip över 90 % av optimalt ner till strax över 10 graders lutning, om panelerna ligger åt söder. (Man förskjuter dock produktionen bort från vår och höst med lägre lutning).

Tillägg: Jag ser nu att det ligger paneler på båda sidor av taket. Då kan man väl hoppas att dessa ligger i öst-västlig riktning. Detta ger ju förstås lägre årsutbyte, men lutningen är oavsett inget problem. Hittade denna tabell och i öst-västlig riktning ger faktiskt lägre lutning högre årsproduktion: [länk]
De ligger i öst-västlig riktning :)

Snailman Snailman skrev:
Vad är det för tak under takplåten?
Om det är tex råspont, går det att inspektera den från undersidan, nu och i framtiden?
Råspont går inspektera via vinden.
C Calle-balle skrev:
Exakt samma sak hände oss. Fick taket utdömt av 2 plåtslagare och solcellsfirman tog kostnaden för byte av hela taket utan större protester.
Hade ni också Dekraplåt?

Tack för många svar ännu en gång! Efter diskussion med arbetsledaren höll hen med om att det var oaccepterbart och behövde åtgärdas. Dom skall ta av panelerna idag, lossa plåten och försöka trycka tillbaka plåten i rätt läge.

Vi får se hur resultatet blir efter det, dom har lovat att dokumentera det noggrant. Skulle det vara några tveksamheter får det bli en extern besiktning tänker jag. Självklart kommer inget att betalas för detta är åtgärdat.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Beroende på hur deformerade plåtarna är så är det ofta ganska enkelt att trycka ut bucklorna underifrån. Man kan lägga ett mothåll under och trycka ner plåten så ”bucklar” den tillbaka. Men de måste kolla tätskiktet under också, att inte någon plåtskarv skurit ner i underlagspappen, det är den viktigaste biten.

C cola88 skrev:
Tack för många svar och stort intresse!



De ligger i öst-västlig riktning :)



Råspont går inspektera via vinden.


Hade ni också Dekraplåt?

Tack för många svar ännu en gång! Efter diskussion med arbetsledaren höll hen med om att det var oaccepterbart och behövde åtgärdas. Dom skall ta av panelerna idag, lossa plåten och försöka trycka tillbaka plåten i rätt läge.

Vi får se hur resultatet blir efter det, dom har lovat att dokumentera det noggrant. Skulle det vara några tveksamheter får det bli en extern besiktning tänker jag. Självklart kommer inget att betalas för detta är åtgärdat.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Nej, vi hade nån typ av plegel som inte längre tillverkas, därav att dom fick byta all plåt. Plåtslagaren tyckte att det såg ut som att någon kört cross på taket. De takläggare/plåtslagare som vi konsulterade sa att visst går det att trycka ut bucklorna och måla om all plåt men det är mer kostsamt än att byta ut allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fattar inte hur folk ens vågar sätta paneler på taket efter all skit man läser om som kan gå snett. Kommer definitivt att bli på stativ på marken om vi ska skaffa solceller nån dag.
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
C cola88 skrev:
Tack för många svar och stort intresse!



De ligger i öst-västlig riktning :)



Råspont går inspektera via vinden.


Hade ni också Dekraplåt?

Tack för många svar ännu en gång! Efter diskussion med arbetsledaren höll hen med om att det var oaccepterbart och behövde åtgärdas. Dom skall ta av panelerna idag, lossa plåten och försöka trycka tillbaka plåten i rätt läge.

Vi får se hur resultatet blir efter det, dom har lovat att dokumentera det noggrant. Skulle det vara några tveksamheter får det bli en extern besiktning tänker jag. Självklart kommer inget att betalas för detta är åtgärdat.
En plåt som är pressad som dessa är har fått en form redan. Och bryter man dessa former genom tryck så uppkommer det sprickningar, som kanske inte syns under färgbeläggningen men dessa brukar där beläggningen är borta synas som färgskiftningar. Och detta är mera påtagligt där plåten från början har ganska markerade knäckar i speciellt ytterhörn. Värt att beakta är också att i dessa ytterhörn på motsvarande sida är innerhörn och där kommer man inte åt att se då det är undersidan och där blir det också spänningar. När man sedan ”rätar” eller drar ut plåten så blir det ytterligare påfrestningar med resultat att sprickorna ökar och därmed är det förmodligen hål. Plåten har ett ytskikt av aluzink som i sig är ett dåligt material att bearbeta då det har en förmåga att aluzinken släpper från stålet och då exponeras stålet direkt att rosten kan komma ganska omgående. Så min mening är att det bör bytas ut helt och hållet. Men bra att de tar till sig och försöker gå till mötes i alla fall. Men nöj dig inte med annat än byte av takmaterial.
Mvh Masen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cola88 skrev:
Hejsan!

Farsan har dekraplåt på taket där man nu håller på att installera solpaneler. Företaget har innan installation inspekterat taket och sakt att det inte är några bekymmer att installera paneler. Under installationen har taket/plåten trampats ned över i princip hela taket i olika grad. På bilden ser ni hur det ser ut där dom inte ännu lagt paneler. Farsan är såklart orolig över att detta skadat taket permanent, att vatten skall ansamlas under paneler, mm.

Företaget har hänvisat till att dekraplåt är ökänt mjuk och att dom eventuellt kan erbjuda någon form av garanti.

Har ni några tankar kring hur det ser ut och hur man bör tänka kring denna situation?
C cola88 skrev:
Hejsan!

Farsan har dekraplåt på taket där man nu håller på att installera solpaneler. Företaget har innan installation inspekterat taket och sakt att det inte är några bekymmer att installera paneler. Under installationen har taket/plåten trampats ned över i princip hela taket i olika grad. På bilden ser ni hur det ser ut där dom inte ännu lagt paneler. Farsan är såklart orolig över att detta skadat taket permanent, att vatten skall ansamlas under paneler, mm.

Företaget har hänvisat till att dekraplåt är ökänt mjuk och att dom eventuellt kan erbjuda någon form av garanti.

Har ni några tankar kring hur det ser ut och hur man bör tänka kring denna situation?
C cola88 skrev:
Hejsan!

Farsan har dekraplåt på taket där man nu håller på att installera solpaneler. Företaget har innan installation inspekterat taket och sakt att det inte är några bekymmer att installera paneler. Under installationen har taket/plåten trampats ned över i princip hela taket i olika grad. På bilden ser ni hur det ser ut där dom inte ännu lagt paneler. Farsan är såklart orolig över att detta skadat taket permanent, att vatten skall ansamlas under paneler, mm.

Företaget har hänvisat till att dekraplåt är ökänt mjuk och att dom eventuellt kan erbjuda någon form av garanti.

Har ni några tankar kring hur det ser ut och hur man bör tänka kring denna situation?
Jag ser en lysande och lukrativ framtid om 5-10 år för takläggare! Och när missförhållandet upptäcks och de ansvariga skall ställas till rätta är bolaget i konkurs å „borta med vinden“. Jag tänker på låten „det som göms i snö kommer upp vid tö“!
 
Redigerat:
  • Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
Gode gud som är i himlen... Tack för att du gett mig två bra händer och en can-do attityd så jag slipper släppa in hantverkare innanför tomtgränsen.




Jag lider med dig satan så det ser ut.
 
  • Gilla
Buffelbananen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.