M Mats skrev:
Jo, vattnet kommer att ställa sig på jämn nivå i höjd med utloppet mot komunens ledning men så länge det är ner på frostfritt djup så ser jag inte att det skulle vara något problem
Jag kanske tänker helt galet men säg t ex att mitt dagvatten kommer i rör 1,7 m under marken, på vilket djup bör jag då gräva ned min tunna? Måste jag inte gräva ned denna helst under 1,7 m? Och antag att kommunens påkoppling är på 0,5 m djup, hur kan jag få vattnet att "stiga" till denna nivå utan att rinna bakåt i påfyllnadsrören som ju ligger djupare. Jag gör säkert en tankevurpamen får inte ihop det...om jag kan få mitt dagvatten att ställa sig på "jämn/samma" nivå som kommunens ledning så skulle det absolut fungera.
 
Redigerat:
tunnan bör ned under 1,7 meter ja.
Påfyllningsrören kommer att bli vattenfyllda om de ligger djupare än kommunens rör men så länge de ligger frostfritt så ser jag inget problem med det.
De kommer ju då bara att fungera som mer volym i tanken om jag tänker rätt.
Är det så grunt som 0,5 meter så ser jag dock problem med att hålla det frostfritt även i Skåne.

I så fall lär det krävas en pump från en djupare tunna upp till kommunens ledning
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Okej, jag trodde det var kommunens som låg på 1,7m.
 
S sepani skrev:
Jag kanske tänker helt galet men säg t ex att mitt dagvatten kommer i rör 1,7 m under marken, på vilket djup bör jag då gräva ned min tunna? Måste jag inte gräva ned denna helst under 1,7 m? Och antag att kommunens påkoppling är på 0,5 m djup, hur kan jag få vattnet att "stiga" till denna nivå utan att rinna bakåt i påfyllnadsrören som ju ligger djupare. Jag gör säkert en tankevurpamen får inte ihop det...om jag kan få mitt dagvatten att ställa sig på "jämn/samma" nivå som kommunens ledning så skulle det absolut fungera.
Kanske behöver jag inte ens gräva ned min tunna på djupet för dagvattenrören, utan kan leda dess upp till den nivå där tunnan är nedgrävd, denna fylls därefter så småningom upp till kommunens dagvattennivå och överskottet ruinner ut i deras system. Jag .
M Mats skrev:
tunnan bör ned under 1,7 meter ja.
Påfyllningsrören kommer att bli vattenfyllda om de ligger djupare än kommunens rör men så länge de ligger frostfritt så ser jag inget problem med det.
De kommer ju då bara att fungera som mer volym i tanken om jag tänker rätt.
Är det så grunt som 0,5 meter så ser jag dock problem med att hålla det frostfritt även i Skåne.

I så fall lär det krävas en pump från en djupare tunna upp till kommunens ledning
Jag ska kolla hur djupt kommunens rör ligger, de kanske ligger något djupare. Men min tunna måste väl gå upp till säg t ex 1 m under mark om vi antar att kommunens rör ligger där? Påfyllnadsrören blitr fyllda, men klarar jag att "trycka upp" vattnet till t ex 1 m där kommunens punkt ligger?
 
S sepani skrev:
Kanske behöver jag inte ens gräva ned min tunna på djupet för dagvattenrören, utan kan leda dess upp till den nivå där tunnan är nedgrävd, denna fylls därefter så småningom upp till kommunens dagvattennivå och överskottet ruinner ut i deras system. Jag .


Jag ska kolla hur djupt kommunens rör ligger, de kanske ligger något djupare. Men min tunna måste väl gå upp till säg t ex 1 m under mark om vi antar att kommunens rör ligger där? Påfyllnadsrören blitr fyllda, men klarar jag att "trycka upp" vattnet till t ex 1 m där kommunens punkt ligger?
Så länge inloppen till påfyllnadsrören är högre upp än kommunens rör och täta så bör det funka. Vatten strävar alltid efter att ställa sig i jämnvikt (det är därför tex slangvattenpass funkar). Det som jag ser som risk är som sagt vart du har nivån för frostfritt.
 
Handritad skiss, eventuellt en planritning eller diagram, med bläckpenna och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär så här tror jag min situation ser ut. Se skiss.

Visa bilaga 699627
 
Redigerat:
Här kommer en bättre bild

Skärmavbild av diagram som visar anslutning av nedsänkt tank för dagvatten till kommunens system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men kanske lösning snarare ser ut så här ? En skärmdump som visar en enkel diagramillustration av dagvattensystem med tank, pump och anslutningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mats skrev:
Så länge inloppen till påfyllnadsrören är högre upp än kommunens rör och täta så bör det funka. Vatten strävar alltid efter att ställa sig i jämnvikt (det är därför tex slangvattenpass funkar). Det som jag ser som risk är som sagt vart du har nivån för frostfritt.
påfyllnadsrör lär ju hamna under anslutning till kommunen hur jag än gör…? Eller tänker jag galet….
 
S
S sepani skrev:
Här kommer en bättre bild

[bild]
Så länge bräddavloppet ligger högre än anslutningen till kommunens dagvatten är det väl inga problem.
Dina rör på 1,7 ms djup kommer vara vattenfyllda även när det inte regnar men vattnet kommer rinner till tanken när det regnar.
 
U
Vanligtvis när dagvatten och dräneringsrör ligger djupare än kommunens rör gör man ju en pumpbrunn. Sätt pumpbrunnen på dagvattensidan och pumpa upp till tanken så kan du lägga den på vilken nivå du vill. Sen breddavlopp till kommunal ledning för att inte överfylla tanken om du sällan vattnar eller långa regnperioder.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vanligtvis när dagvatten och dräneringsrör ligger djupare än kommunens rör gör man ju en pumpbrunn. Sätt pumpbrunnen på dagvattensidan och pumpa upp till tanken så kan du lägga den på vilken nivå du vill. Sen breddavlopp till kommunal ledning för att inte överfylla tanken om du sällan vattnar eller långa regnperioder.
gissar att en pumpbrunn inkluderar vattenlås? Så att det inte riskerar rinna bakåt. Och att jag även måste förlägga el…känns som ett lite större och lite dyrare jobb…tips på firma i södra Skåne?
 
U
Varför vill du ha vattenlås? Då är det väll en backventil för att lösa det problemet bättre
 
Det kommer att stå vatten i dagvattenrören till samma nivå som i brunnen.
Jag hade undvikit att ha fyllda rör från stuprören runt huset.
Antingen så får du pumpa upp det till tanken eller pumpa från tanken till avlopp.
Det förstnämnda är troligen ett mindre arbete men det sistnämnda ser jag som säkrare då det blir en tröghet med en senare konsekvens av en trasig pump.
 
U
O Odi et Amo skrev:
Det kommer att stå vatten i dagvattenrören till samma nivå som i brunnen.
Jag hade undvikit att ha fyllda rör från stuprören runt huset.
Antingen så får du pumpa upp det till tanken eller pumpa från tanken till avlopp.
Det förstnämnda är troligen ett mindre arbete men det sistnämnda ser jag som säkrare då det blir en tröghet med en senare konsekvens av en trasig pump.
men om du hela tiden pumpar ur tanken så tappar du ju funktionen med att ha tanken från början, till bevattning/tvätta bil etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.