engs
Körde på mister spex senast. Köpte undersökning med en optiker i närheten de samarbetade med som laddar upp alla datapunkter.
Sen kan man ladda upp foto, eller video egentligen och ”testa” bågar online.

Beställer hem upp till fyra par för att testa hemma. Returnera dessa och ev. beställa skarpt om man fastnat för någon av dessa fyra.

Har man som mig kraftig allergi mot shopping av dylikt var det ivf enklare.

Har mina första progressiva. Det är precis gränsfall att det ska behövas. Ångrar ibland att jag körde med progressiva. Men visst underlättar det om man ska läsa små märkskyltar med minimal text eller så.
 
nikasp
Köpte Carrera-bågar med bästa glasen från min lokala lilla optiker med superbra betyg på lokala FB. Gick på 8000 lite drygt. Surt tycker jag som laserbrände ögonen år 2000 och klarat mig från gubbsyn länge…

Vad som var tråkigare var att jag råkade lämna glasögonen i bilen någon varm dag förra semestern och åkte på ”crazing”. Dvs. beläggningen på glasen expanderade och drog ihop sig och blev permanent förstörd, kan hända om man råkat öppna ugnsluckan och får ånga på dem också. Tog flera månader att fatta då jag mest använde dem i just bilen. Var superförsiktig med putsning och såg det till sist vid en lampa.
Inte glad på Trygg Hansa som nekade drulle och tänker nog flytta alla våra försäkringar snart.

Bilden visar flera glasögon med skadade linser på grund av crazing, en form av sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
engs
Crazing var nytt begrepp för mig, mina gamla är som ”etsade”. Antog det var från diverse målartvätt av fasaden, tvättar altan, när man avfettat bilen etc. Kanske det är detta med crazing istället.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Senaste paret är rumsprogressiva.
Hur tycker du rumsprogressiva fungerar? Kör numera progressiva överlag, men valde terminalglasögon för arbeta och läsning, då jag upplevde jobbigt när jag arbetade vid datorn med vanliga progressiva. Liten "fokusyta" så man måste röra huvudet hela tiden.

Uppstår samma problem med rumsprogressiva, eller är de snällare med fokusytorna?
 
Kneppe Kneppe skrev:
Hur tycker du rumsprogressiva fungerar? Kör numera progressiva överlag, men valde terminalglasögon för arbeta och läsning, då jag upplevde jobbigt när jag arbetade vid datorn med vanliga progressiva. Liten "fokusyta" så man måste röra huvudet hela tiden.

Uppstår samma problem med rumsprogressiva, eller är de snällare med fokusytorna?
Visst, fokusytan blir ju större. Hur stor antar jag mest beror på skillnaden i styrka mellan terminal och längre-bort delen av glaset.

Behöver man / vill man kunna lyfta blicken och fokusera några meter längre bort i rummet är progressiva terminalglasögon jättebra.

Så bra att jag ibland kommer på mig med att köra bil med terminalglasögon :D

De jag gjorde sist blev dock inte så bra, så jag tänker prova enkelslipade. Får ont i nacken. Hoppas det blir bättre med fullstort fokusområde för skärmarnete och att jag slipper lyfta på huvet blir bra för nacken.

Sen vill nog otikerna gärna sälja rumsprogresiva. :thinking:
 
Kneppe Kneppe skrev:
Hur tycker du rumsprogressiva fungerar? Kör numera progressiva överlag, men valde terminalglasögon för arbeta och läsning, då jag upplevde jobbigt när jag arbetade vid datorn med vanliga progressiva. Liten "fokusyta" så man måste röra huvudet hela tiden.

Uppstår samma problem med rumsprogressiva, eller är de snällare med fokusytorna?
Jag har inte vant mig vid dom rumsprogressiva glajjorna på 6 mån utan föredrar det förra paret som jag tror var vanliga terminalglasögon eller t.o.m. mina privata vanliga progressiva. Jag upplever att dom rumsprogressiva (gissar att det är det som blackarrow kallar progressiva terminalglasögon) har alldeles för litet "titthål" när jag arbetar vid datorskärmen som jag gör ca. 80-90% av arbetstiden.

Däremot funkar mina "vanliga" privata progressiva glajjor utmärkt i detta avseende. Däremot märker jag att jag blir tröttare i ögonen av dom.

Känns som att det blev rörigt :cool: så sammanfattningsvis:

Rumsprogressiva glajjor från arbetsgivaren: Anus
Gamla terminalglasögon från arbetsgivaren: Bra
Privata vanliga progressiva glajjor: Bra med reservation för att dom gör ögonen lite trötta.

detta gäller enbart synfält/fokusyta/titthål etc. (kärt barn har många namn)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag har inte vant mig vid dom rumsprogressiva glajjorna på 6 mån utan föredrar det förra paret som jag tror var vanliga terminalglasögon eller t.o.m. mina privata vanliga progressiva. Jag upplever att dom rumsprogressiva (gissar att det är det som blackarrow kallar progressiva terminalglasögon) har alldeles för litet "titthål" när jag arbetar vid datorskärmen som jag gör ca. 80-90% av arbetstiden.

Däremot funkar mina "vanliga" privata progressiva glajjor utmärkt i detta avseende. Däremot märker jag att jag blir tröttare i ögonen av dom.

Känns som att det blev rörigt :cool: så sammanfattningsvis:

Rumsprogressiva glajjor från arbetsgivaren: Anus
Gamla terminalglasögon från arbetsgivaren: Bra
Privata vanliga progressiva glajjor: Bra med reservation för att dom gör ögonen lite trötta.

detta gäller enbart synfält/fokusyta/titthål etc. (kärt barn har många namn)
Bra info, tack!

Mina vanliga progressiva fungerar att arbeta med, men om man ska precisera så är problemet mest att "fokusytan" för nära håll ligger så långt ned på glasen att man får sitta med näsan i vädret för att se bra på datorskärmen. :rolleyes: Jobbigt för nacken i längden... Även lite i sidled om större skärm.

Låter inte som rumsprogressiva är min grej då, men man kanske ska testa nästa gång man har rätt att få via jobbet.
 
Kneppe Kneppe skrev:
Bra info, tack!

Mina vanliga progressiva fungerar att arbeta med, men om man ska precisera så är problemet mest att "fokusytan" för nära håll ligger så långt ned på glasen att man får sitta med näsan i vädret för att se bra på datorskärmen. :rolleyes: Jobbigt för nacken i längden... Även lite i sidled om större skärm.

Låter inte som rumsprogressiva är min grej då, men man kanske ska testa nästa gång man har rätt att få via jobbet.
Ungefär så som du beskriver upplever jag mitt rumsprogressiva par medans dom vanliga progressiva som sagt funkar bra. Kan vara så att vi har olika bra glas i våra vanliga glajjor så rumsprogressiva kanske tvärtom funkar bättre för dig än dina vanliga.
 
B Bästerortarn skrev:
Ungefär så som du beskriver upplever jag mitt rumsprogressiva par medans dom vanliga progressiva som sagt funkar bra. Kan vara så att vi har olika bra glas i våra vanliga glajjor så rumsprogressiva kanske tvärtom funkar bättre för dig än dina vanliga.
Haha, ja vem vet, det är ju en och en halv vetenskap.:)

Nu tog jag iofs värsting-glasen för att inte bränna progressiva-konceptet för sig själv på att man snålar på glasen. Men från Smarteyes, så vet inte hur de står sig mot bättre glas från lyx-optikerna?
 
Inget stort statistiskt underlag direkt, men här kommer mitt bidrag.

Jag behövde ett par glasögon att ha i snickeriet. Jag har lätt brytningsfel, men använder inga glassögon annat än vid skärm eller läsning. Det jag drömde om var ett par med en liten del anpassat för 20-30 cm för pilliga saker och resten anpassat till en armlängd. Specsavers sa att det går att fixa. Efter sammanlagt sex olika slipningar (man fick två par för samma pris) så gav jag upp. Då hade de testat både olika former av progressiva och vanliga dubbelslipade med skarp kant. Ingen gång lyckades de få till mer än det ena avståndet. Dock väldigt trevlig personal hela tiden och jag fick tillbaka ungefär hälften av pengarna om jag minns rätt.

Jag gick till Synoptik och berättade min utmaning. Lite dyrare men jag fick exakt det jag ville och jag ser nu knivskarpt på precis de två avstånd jag ville.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Maria T
Min erfarenhet av optiker är att jag varit Synoptik (som då hette Ögat) trogen sen 1987 med få undantag, men nu tycker jag dels att de börjat med diverse krångliga avtal som lockar in en i tron att det är en regelrätt avbetalning (vilket för en del kanske är nödvändigt/smidigt när brillorna kostar 12000 kr) men det egentligen är nåt slags abonnemang som kan vara svårt att ta sig ur. Synsam verkar ha något liknande, det har stått om både kedjorna i tidningen Råd&Rön.

Dessutom har jag gått till samma Synoptik-butik i drygt 20 år och det är skillnad från optiker till annan om det lyckas på en gång eller om krävs flera återbesök för justering. Har sen sex år rumsprogressiva glasögon som jag är mkt nöjd med, och sen två år även vanliga progressiva med de näst "bästa" glasen, och då blev kostnaden nästan 12 tusen, varav bågarna kostade 1800 kr.

Tyvärr funkar inte någon av varianterna med progressiva linser för mig, har testat fem-sex olika varianter men gett upp för stunden och hoppas på att det nån gång i framtiden kommer nåt nytt. Saknar verkligen känslan av glasögonlöshet vid träning t ex.
Ska göra ny synundersökning om två veckor, kanske testar att beställa från Lensway eller DirektOptik om det blir ett nytt recept.
 
nikasp nikasp skrev:
Köpte Carrera-bågar med bästa glasen från min lokala lilla optiker med superbra betyg på lokala FB. Gick på 8000 lite drygt. Surt tycker jag som laserbrände ögonen år 2000 och klarat mig från gubbsyn länge…

Vad som var tråkigare var att jag råkade lämna glasögonen i bilen någon varm dag förra semestern och åkte på ”crazing”. Dvs. beläggningen på glasen expanderade och drog ihop sig och blev permanent förstörd, kan hända om man råkat öppna ugnsluckan och får ånga på dem också. Tog flera månader att fatta då jag mest använde dem i just bilen. Var superförsiktig med putsning och såg det till sist vid en lampa.
Inte glad på Trygg Hansa som nekade drulle och tänker nog flytta alla våra försäkringar snart.

[bild]
Det där har jag råkat ut för i bastu också. Fått glas utbytta två gånger (gratis) pga detta. Numera lämnar jag glasögonen utanför bastun...
 
Har dyra carerra-bågar med dyra linser, sen 2019. Nu börjar dom bli lite slitna men dom har hållit bra med tanke på dom varit med i verkstan.

Skulle vilja ha ett billigare par att ha på i verkstan.
 
Jag har nyss köpt mina första riktiga progressiva glas från Synsam, och jag är inte nöjd alls...

(Har tidigare haft rumsprogressiva terminalglasögon från en mindre optiker som tyvärr har lagt ned, och de hade jag inga problem med)

Glasen jag fick från Synsam nu var av kvalitetsklass 5 (de sa att alla brukade vara nöjda med 4, men jag ville vara säker).
Jag upplever synfältet som väldigt begränsat.
På långt håll kan jag knappt se åt sidorna alls.
När jag kör bil, så ser jag inte nummerskyltarna på mötande bilar.
Närfältet känns om möjligt ännu smalare.
Så större delar av glasen har inte vettig skärpa på något avstånd över huvud taget.
Och för detta fick jag ge över 10k
(Inkl fotokromatiskt och lite brytningsfel).

Jag ska försöka byta dem, men visste jag detta från början så hade jag handlat någon annanstans.
 
Tror du måste vänja dig- det tar minst 6 månader enligt min erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.