Har just gått en svetskurs och tänker börja med lite enklare projekt. MIG svets är ju mycket enklare men mer komplex utrustning. Jag tänker en bågsvets (pinn) men hur skall man tänka, max 10A eftersom jag inte har trefas 16 A eller kan man köpa en 16A svets och koppla in på 13 A (som jag har) för man kör ju aldrig svetsen på max och då löser den väl inte ut? Är en lite dyrare svets mer lättarbetad? På vilken nivå bör en nybörjare lägga sig?
 
Vad tänker du svetsa?
Vi har 240v kempi som lämnar 140ampere..
Men då krävs det 16a men upp till 110 hållet 10a..
 
Jag skall svetsa en pergola och bordsben till ett trädgårdsbord, kanske 30x30 mm 2-3 mm tjockt fyrkantsjärn. Inga stora grejer
 
Säger som åt alla. När det kommer till smidiga enfas mma-maskiner har kemppis minarcer ett närmast legendariskt rykte. Och det med rätta.

Så jag skulle försöka hitta en minarc 150 / minarc 150 classic eller en minarc evo 150 eller 180.

De är dessutom exceptionellt lättrepade. Här i gruvindustrin finns det antagligen fler minarcer än svetsare. De är så vanliga.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag håller med norrbottenssnickaren.

Tunnt material som du tänker svetsa ställer större kvalitetskrav på utrustningen än grövre material.

Att köpa en billig kinesisk nybörjarsvets är ett väldigt effektivt sätt att aldrig lära sig svetsa. Det är mycket svårare att svetsa med en dålig svets och så får folk för sig att de inte kan lära sig.
 
  • Älska
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Vill inte kapa tråden, men jag har nästan samma behov. Det första projektet ska svetsas med pinne, men jag tror att jag kommer vilja svetsa MIG i framtiden.

Jag jämför Kemppis rena MMA-svetsar med den bara lite dyrare Migatronic 161i som (med rätt tillbehör) klarar både MIG och MMA, och åtminstone verkar ha bra omdömen för MIG. Är den kanske svårare att använda för pinnsvetsning än en ren MMA så jag gör mig själv en otjänst genom ett sånt köp?
 
F
K kabelkaparen skrev:
Vill inte kapa tråden, men jag har nästan samma behov. Det första projektet ska svetsas med pinne, men jag tror att jag kommer vilja svetsa MIG i framtiden.

Jag jämför Kemppis rena MMA-svetsar med den bara lite dyrare Migatronic 161i som (med rätt tillbehör) klarar både MIG och MMA, och åtminstone verkar ha bra omdömen för MIG. Är den kanske svårare att använda för pinnsvetsning än en ren MMA så jag gör mig själv en otjänst genom ett sånt köp?
Kan väl hända att Kemppin har lite mera puff att trycka på med och att tex en erkänt bra, men lite mer krävande elektrod att tända som OK48 blir tjurigare på den rätt effekt-trötta Migatronicen. Men det är som du säger, Migatronic RallyMig har ett väldigt bra rykte i hobbykretsar. Men ha med dig att det är en annan maskin, Kemppin är byggd för robusthet och mer fältmässiga förhållande, för att släpas ut och stå ute. Jag har sett sådana och motsvarande Esab Caddy Arc i 20cm djup lera i regn. Migatronicen är inte byggd för sånt öht.
 
  • Gilla
kabelkaparen
  • Laddar…
F
D Dr Jumping Jack skrev:
Har just gått en svetskurs och tänker börja med lite enklare projekt. MIG svets är ju mycket enklare men mer komplex utrustning. Jag tänker en bågsvets (pinn) men hur skall man tänka, max 10A eftersom jag inte har trefas 16 A eller kan man köpa en 16A svets och koppla in på 13 A (som jag har) för man kör ju aldrig svetsen på max och då löser den väl inte ut? Är en lite dyrare svets mer lättarbetad? På vilken nivå bör en nybörjare lägga sig?
Du tänker rätt. Med begränsande säkring på 10 eller 13A så skall du se till att köpa en modern och effektiv inverter-svets och du skall verkligen se till att den har PFC, det ger dig maximal effekt ut. Du kommer ledigt stt kunna svets åtminstone 160-170A, troligtvis momentant mer på 13A säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.