Hej,
Jag har ett nybyggt hus på en gammal sommarstugetomt. Sommarstugan har stått på tomten innan detaljplanen kom 1970. Sommarstugan står på prickad mark. Har någon här i forumet lyckats få kommunen att ändra detaljplanen och göra marken till bygglovsbeviljad mark igen? Andra frågan. Jag har hört att om sommarstugan brinner ner får den inte byggas upp igen. Vilket lagstöd finns det för kommunen att agera så.

MVH

Ulf
 
Om du betalar för att ändra detaljplanen och väntar 5-10 år är det inga problem
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
U
Kolla din kommuns hemsida. Vår kommun har riktigt detaljerat på din hemsida både hur processen går till och kostnader.
Lite exempeluppgifter från vår kommun är
Kostnad för anmäla:
15’ kr för markarea upp till 2,000kvm
20’ kr 2,000kvm<area<20,000kvm
30’ kr >20,000kvm
Kostnad för framtagande:
1300kr per nedlagd arbetstimme

Även om man betalar allt är det ändå en chansning, ifall man under undersökningar i planarbetet kommer fram till att önskad plan inte är lämplig får man ändå betala för nedlagd arbetstid. Även om detaljplan blir oförändrad i slutändan.

men en fråga bara, du har ett nybyggt hus som stod på tomten innan detaljplan blev klar… …1970?
Har jag missat något annars tror jag inte 50år klassas som nybyggt längre :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Kolla din kommuns hemsida. Vår kommun har riktigt detaljerat på din hemsida både hur processen går till och kostnader.
Lite exempeluppgifter från vår kommun är
Kostnad för anmäla:
15’ kr för markarea upp till 2,000kvm
20’ kr 2,000kvm<area<20,000kvm
30’ kr >20,000kvm
Kostnad för framtagande:
1300kr per nedlagd arbetstimme

Även om man betalar allt är det ändå en chansning, ifall man under undersökningar i planarbetet kommer fram till att önskad plan inte är lämplig får man ändå betala för nedlagd arbetstid. Även om detaljplan blir oförändrad i slutändan.
LaszloToth LaszloToth skrev:
Om du betalar för att ändra detaljplanen och väntar 5-10 år är det inga problem
 
Vilken kommun har en sån bra info?


U Utsliten och utdömd skrev:
Kolla din kommuns hemsida. Vår kommun har riktigt detaljerat på din hemsida både hur processen går till och kostnader.
Lite exempeluppgifter från vår kommun är
Kostnad för anmäla:
15’ kr för markarea upp till 2,000kvm
20’ kr 2,000kvm<area<20,000kvm
30’ kr >20,000kvm
Kostnad för framtagande:
1300kr per nedlagd arbetstimme

Även om man betalar allt är det ändå en chansning, ifall man under undersökningar i planarbetet kommer fram till att önskad plan inte är lämplig får man ändå betala för nedlagd arbetstid. Även om detaljplan blir oförändrad i slutändan.
 
U
E Elvis1970 skrev:
Vilken kommun har en sån bra info?
Jag går helst inte ut med det då det är en relativt liten kommun så det blir lätt att veta vart jag bor då.
Men det finns en hel del kommuner som har så. Snabb googling gav tex Uppsala som också är exemplariska, där du även kan välja mellan fast och rörligt pris.
https://www.uppsala.se/bygga-och-bo...elser/taxor-och-avgifter-for-detaljplanering/
Även ett exempel från Sandviken här
https://sandviken.se/byggabomiljo/samhallsplanering/detaljplanering/vadkostarendetaljplan.30461.html

Så kolla med din kommun till att börja med.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Tackar


QUOTE="Utsliten och utdömd, post: 5237001, member: 344307"]Jag går helst inte ut med det då det är en relativt liten kommun så det blir lätt att veta vart jag bor då.
Men det finns en hel del kommuner som har så. Snabb googling gav tex Uppsala som också är exemplariska, där du även kan välja mellan fast och rörligt pris.
https://www.uppsala.se/bygga-och-bo...elser/taxor-och-avgifter-for-detaljplanering/
Även ett exempel från Sandviken här
https://sandviken.se/byggabomiljo/samhallsplanering/detaljplanering/vadkostarendetaljplan.30461.html

Så kolla med din kommun till att börja med.[/QUOTE]
 
Det som tas upp i exemplet är en s.k "frimärksplan", där man alltså bara gör en ny detaljplan för en enda fastighet. De fall jag känner till så har det totalt kostat ca 100 000, och tagit ett - två år.

Man får alltså ingen garanti för hur den nya dyra planen kommer att se ut. En kollega hade en granne som ville stycka av och sälja en del av sin tomt. Men fastigheten var lite för liten för att tillåta avstyckning. Han betalade för en detaljplan. Resultatet blev en det. plan som föreskrev att både den bef fastigheten och den nybildade skulle bebyggas med 3 plans flerfamiljshus. Dessutom skulle styckningen ske rakt igenom det bef huset.

Han blev ju inte så populär i grannskapet som helt bestod av ett villaområde...
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
E Elvis1970 skrev:
Hej,
Jag har ett nybyggt hus på en gammal sommarstugetomt. Sommarstugan har stått på tomten innan detaljplanen kom 1970. Sommarstugan står på prickad mark. Har någon här i forumet lyckats få kommunen att ändra detaljplanen och göra marken till bygglovsbeviljad mark igen? Andra frågan. Jag har hört att om sommarstugan brinner ner får den inte byggas upp igen. Vilket lagstöd finns det för kommunen att agera så.

MVH

Ulf
Tolkar jag dig rätt att det finns två hus på tomten? Dels ditt nybyggda hus och dels sommarstugan?

Och vad menar du "bygglovsbeviljad mark"? Vad är det du vill kunna göra på platsen? Behålla sommarstugan eller bygga något annat?
 
H hempularen skrev:
Det som tas upp i exemplet är en s.k "frimärksplan", där man alltså bara gör en ny detaljplan för en enda fastighet. De fall jag känner till så har det totalt kostat ca 100 000, och tagit ett - två år.

Man får alltså ingen garanti för hur den nya dyra planen kommer att se ut. En kollega hade en granne som ville stycka av och sälja en del av sin tomt. Men fastigheten var lite för liten för att tillåta avstyckning. Han betalade för en detaljplan. Resultatet blev en det. plan som föreskrev att både den bef fastigheten och den nybildade skulle bebyggas med 3 plans flerfamiljshus. Dessutom skulle styckningen ske rakt igenom det bef huset.

Han blev ju inte så populär i grannskapet som helt bestod av ett villaområde...
Ganska mycket säger mig att det finns mer till den där historien om din kollegas grannes detaljplan ;)

En betydligt större farhåga för TS är nog att jag utgår från att hans fastighet ligger i ett område med liknande fastigheter (baserad på detaljplanelagd sommarstugetomt). Då finns det nog ett gäng grannar som vill samma sak och det riskerar bli en större och mer komplicerad fråga än en frimärksplan.
 
Nya huset byggdes 2007
Det gamla sommarhuset stod på tomten innan området fick sin detaljplan 1970. Sommarhuset har en egen infart, egen adress och har egen infart. Tomten är en sk skafttomt och därför var planen att ändra detaljplanen och ta bort den prickade delen, stycka av och sälja som egen fastighet. Till saken hör att vi har en motorväg cirka 30-40 meter från sommarhuset.




N Noell skrev:
Tolkar jag dig rätt att det finns två hus på tomten? Dels ditt nybyggda hus och dels sommarstugan?

Och vad menar du "bygglovsbeviljad mark"? Vad är det du vill kunna göra på platsen? Behålla sommarstugan eller bygga något annat?
 
O
E Elvis1970 skrev:
Hej,
Jag har ett nybyggt hus på en gammal sommarstugetomt. Sommarstugan har stått på tomten innan detaljplanen kom 1970. Sommarstugan står på prickad mark. Har någon här i forumet lyckats få kommunen att ändra detaljplanen och göra marken till bygglovsbeviljad mark igen? Andra frågan. Jag har hört att om sommarstugan brinner ner får den inte byggas upp igen. Vilket lagstöd finns det för kommunen att agera så.

MVH

Ulf
Brinner något hus ner så behöver man som fastighetsägare förhålla sig till den detaljplan som gäller för området om man ska bygga nytt.

Detsamma gäller om du ska göra en tillbyggnad och din sommarstuga exempelvis är placerad helt på prickmark. Då är det inte ett planenligt utgångsläge och det blir då svårt i efterhand att förklara befintlig avvikelse som liten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Elvis1970 skrev:
Nya huset byggdes 2007
Det gamla sommarhuset stod på tomten innan området fick sin detaljplan 1970. Sommarhuset har en egen infart, egen adress och har egen infart. Tomten är en sk skafttomt och därför var planen att ändra detaljplanen och ta bort den prickade delen, stycka av och sälja som egen fastighet. Till saken hör att vi har en motorväg cirka 30-40 meter från sommarhuset.
Okej! Utifrån vad du beskriver så är det väldigt tydligt att syftet med den gamla planen från 1970 var att möjliggöra byggrätt för permanentbostadshus på en annan plats på fastigheten och att den gamla sommarstugan inte skulle finnas kvar. Varför kan man ju bara spekulera i utan att ha sett planen, men om det finns en motorväg nära byggnaden så är det ju inte orimligt att anta att det pga detta ansågs vara en olämplig placering för ett permanentbostadshus. Det framgår inte hur stor fastigheten är men det är ju inte orimligt att tro att man ansåg att fastigheten inte eller skulle vara styckningsbar pga detta läge, men det är bara spekulation från min sida.

Vill du ändra detaljplanen ska du söka planbesked hos kommunen, observera dock att detta planbesked innebär en kostnad. Så kan vara en god ide att börja med att bara ställa fråga till kommunen och se vad de svarar. Det brukar kunna vara en gratis indikation på förslag till beslut i planbeskedet. De kanske till och med har svarat på liknande planbesked i området osv.

När det gäller sommarstugan och att brinna ner så är lagstödet dels detaljplanen som sådan. PBL hindrar inte kommunen att genom planläggning ändra byggrätten på en fastighet som gör befintlig bebyggelse planstridig. Kika på 9 kap 30 § och 14 kap 5 § PBL om vad som händer om man vill söka bygglov eller ersätta en sådan byggnad.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Stort tack för ett gediget svar,


Stort QUOTE="Noell, post: 5237378, member: 133035"]Okej! Utifrån vad du beskriver så är det väldigt tydligt att syftet med den gamla planen från 1970 var att möjliggöra byggrätt för permanentbostadshus på en annan plats på fastigheten och att den gamla sommarstugan inte skulle finnas kvar. Varför kan man ju bara spekulera i utan att ha sett planen, men om det finns en motorväg nära byggnaden så är det ju inte orimligt att anta att det pga detta ansågs vara en olämplig placering för ett permanentbostadshus. Det framgår inte hur stor fastigheten är men det är ju inte orimligt att tro att man ansåg att fastigheten inte eller skulle vara styckningsbar pga detta läge, men det är bara spekulation från min sida.

Vill du ändra detaljplanen ska du söka planbesked hos kommunen, observera dock att detta planbesked innebär en kostnad. Så kan vara en god ide att börja med att bara ställa fråga till kommunen och se vad de svarar. Det brukar kunna vara en gratis indikation på förslag till beslut i planbeskedet. De kanske till och med har svarat på liknande planbesked i området osv.

När det gäller sommarstugan och att brinna ner så är lagstödet dels detaljplanen som sådan. PBL hindrar inte kommunen att genom planläggning ändra byggrätten på en fastighet som gör befintlig bebyggelse planstridig. Kika på 9 kap 30 § och 14 kap 5 § PBL om vad som händer om man vill söka bygglov eller ersätta en sådan byggnad.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.