Hej!

Dottern på snart 3 år gillar att hänga/klättra i handdukstorken (som vi aldrig använder ändå), så jag började kolla på möjligheter att koppla bort den. Sladden går till en fast dosa som det också sitter ett dubbelt eluttag i (bild 1). Jag har genom att koppla ur säkringar en i taget kommit fram till att den är kopplad till fas 3 av grupp 2.
Kromad handdukstork på en rosa vägg, med hållare och dekorativt objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till problemet: medan jag drog säkringar så har tvättmaskin och torktumlare lagt av. De kommer från en annan dosa i badrummet, osäker på om det är grupp 2 eller grupp 3 (jag har tagit ut alla dessa säkringar och satt i igen).
Proppskåp med infotavla:
Äldre säkringstavla med porslinsäkringar och numrerade säkringsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal tabell för elsäkringar med grupper för hushållsapparater och belysning, försäkringsstorlekar och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till tvättmaskin och torktumlare: Elektrisk installationslåda på rosa vägg, grått kabelrör, vit taklist, grå betonggolv, ofärdigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag kollat att alla proppar ser ok ut och är ordentligt iskruvade, men både tvättmaskin och torktumlare är stendöda. Någon som har en idé om vad detta kan bero på?

Tvättmaskinen är en Samsung, digital historia, där skulle jag kunna acceptera att elektroniken på något sätt pajat. Men torktumlaren har ett mekaniskt vred och borde tändas om den får spänning.

Tillägg: radhus-BRF byggt sent 70-tal, elen huvudsakligen original men jag kan tänka mig att tidigare ägare har pulat hemma också.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Mikael_L
F Floffe skrev:
Tillägg: radhus-BRF byggt sent 70-tal, elen huvudsakligen original men jag kan tänka mig att tidigare ägare har pulat hemma också.
Det kan man nog vara rätt säker på.
Uttaget i badrummet verkar inte vara skyddat av JFB, det är fel, förbjudet, och faktiskt farligt (alla förbjudna saker är inte speciellt farliga, men uttag utan JFB i badrum tycker jag är rätt illa).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Jag skulle nog börja med att skruva i nya säkringar (eller säkringar från en annan säkringsposition på säkringstavlan som man vet fungerar).
Eller så skulle jag mäta och kolla att de är hela.

Sen skulle jag mäta spänning i uttagen.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan man nog vara rätt säker på.
Uttaget i badrummet verkar inte vara skyddat av JFB, det är fel, förbjudet, och faktiskt farligt (alla förbjudna saker är inte speciellt farliga, men uttag utan JFB i badrum tycker jag är rätt illa).
Jo, jag är medveten om avsaknaden av JFB. Det står högst på listan när vi tar hit elektriker.

Inga förslag på vad som kan orsaka att det inte kommer spänning till TM/TT trots att alla säkringar är ok?
 
Jag får låna med en multimeter hem från jobbet imorgon (fysiklärare). Har inget hemma att mäta men kan ju testa med en lampa.
 
Jag tycker att det ser mer ut som en tvättstuga än ett badrum.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det ser mer ut som en tvättstuga än ett badrum.
Vilket oerhört hjälpsamt inlägg @Daniel 109, intresseklubben noterar.
 
  • Haha
ARJU och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle nog börja med att skruva i nya säkringar (eller säkringar från en annan säkringsposition på säkringstavlan som man vet fungerar).
Jag flyttade säkring från handdukstork (grupp 2 fas 3) till grupp 2 fas 1 så funkade tvättmaskinen igen. Får mäta säkringarna i helgen.
 
Mikael_L
Köp ett paket nya säkringar, om du inte har några i reserv. Du verkar komma att behöva någon.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Floffe skrev:
Jo, jag är medveten om avsaknaden av JFB. Det står högst på listan när vi tar hit elektriker.
Kanske läge att inpränta att det där är VÄLDIGT fel.

Innan jordfelsbrytarna fanns så var uttag i badrum totalförbjudna. Det fanns de s.k rakapparatsuttagen, som hade en inbyggd skyddstransformator, så de inte var spänningsförande mot jord. Men de kunde bara driva ngt i stil med 0,2A, och dessutom med 120V.

Det har aldrig varit godkänt med uttag i badrum som inte skyddas av jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Floffe och 1 till
  • Laddar…
Men det är ju inte ett vadrum utan en tvättstuga. Där fanns inte det kravet.

Jag var tydligen inte tillräckligt tydlig i förra inlägget. Intresseklubben och övriga behöver kanske tydligare förklaringar. Jag tyckte att det borde räcka att påpeka att det inte var ett badrum när det hänvisads till badrumsregler.

Begriper ni nu?
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Möjligt att jag låter mig luras av handdukstorken, brukar finnas i badrum. Nog rätt ovanligt i tvättstuga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Skumpe
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju inte ett vadrum utan en tvättstuga. Där fanns inte det kravet.

Jag var tydligen inte tillräckligt tydlig i förra inlägget. Intresseklubben och övriga behöver kanske tydligare förklaringar. Jag tyckte att det borde räcka att påpeka att det inte var ett badrum när det hänvisads till badrumsregler.

Begriper ni nu?
Hur är det med begripelsen själv? Det står tydligt i trådstarten att det rör sig om ett badrum. Har du förresten sett många tvättstugor med handdukstork? Toapappret skymtar man väl dessutom till höger i bild och det hoppas jag inte du har för vana att använda i tvättstugan.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Skumpe Skumpe skrev:
Hur är det med begripelsen själv? Det står tydligt i trådstarten att det rör sig om ett badrum. Har du förresten sett många tvättstugor med handdukstork? Toapappret skymtar man väl dessutom till höger i bild och det hoppas jag inte du har för vana att använda i tvättstugan.
Jag håller med att det ser ut som ett badrum men ser inte heller att det står i trådstarten men jag kanske är trött.
Nu använder ni ju inte handukstorken så kanske bättre att ta bort den iaf. Men här kanske vi är olika jag hade inte tagit bort den om min dotter klättrat på den då hade jag gjort klart för henne att man inte gör så. Man måste sätta gränser. Vad händer om hon klättrar sönder en handdukstork hos en släkting, kompis eller hotell? Så ser jag på uppfostran, som sagt om ni inte använder den så bort med den men det är inte ok att klättra på ändå.
Ursäkta offtopic.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Det står mellan bilderna. Man kanske också skall titta på hur de där uttagen sitter i förhållande till dusch badkar.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.