Här kommer en jämförelse jag gjort mellan

* Enkla Elbolaget,
* Affärsverken
* Skellefteåkraft
* Nordpool

Här blir Nordpol någon slags referens kan man säga, eftersom man inte kan köpa direkt från dem och det är vad alla bolag har att förhålla sig till.

Första diagrammet visar priset i öre per kWh för de olika månaderna och bolagen

Linjediagram som visar elprisutveckling hos olika leverantörer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gick över till Enkla Elboaget i Maj, och hade jag väntat och sett vilket otroligt bra pris jag missat i juni-aug, hade jag utan tvekan hoppat på det i September, där jag sedan hade fått inse att det var inte så bra längre, förrän i April, då det blev helt OK.

Nästa diagram visar kostnad per månad, med den förbrukning jag hade

Stapeldiagram visar elpriser över tid från olika leverantörer jämfört med Nordpool spotpris snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sist ett diagram som visar hur mycket det skiljer på ett år mellan de olika bolagen

Stapeldiagram visar värden för Skellefteåkraft, Enkla Elbolaget, Affärsverken Port., Nordpool Spotpris snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Totalt
Skellefteåkraft 27,308 kr
Enkla Elbolaget 28,817 kr
Affärsverken Port. 25,770 kr
Nordpool Spotpris snitt 24,724 kr

Min slutsats är att det under 2022-2023 har varit väldigt svårt att driva portföljhantering av priserna, så som Enkla Elbolaget och Affärsverken. Att spekulera och köpa in månader innan är såklart knepigt

För min del så gick jag ifrån Skellefteåkraft till Enkla Elbolaget, och inser att om jag hade stannat hade jag satt i halsen i Augusti, men varit tacksam under våren, för på totalen hade jag sparat 1500 kr...

Referens länkar till priser
Skellefteåkraft https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/
Nordpool Spotpris snitt https://elpriser24.se/spotpris/
Affärsverken Port. https://www.affarsverken.se/el/vara-elavtal/#/el/vara-elavtal/tabell-portfolj/;info
Enkla Elbolagets priser finns inte online
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är intressant att jämföra priser, detta är min senaste faktura och det jag vill påpeka är den otroliga vinsten av att ha smartladdning då de garanterar 50% av priset emot den vanliga elen.
 
  • Elräkning med smartladdning, förbrukning, elproduktion, abonnemang och moms. Total summa: 183 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TEriksson skrev:
Här kommer en jämförelse jag gjort mellan

* Enkla Elbolaget,
* Affärsverken
* Skellefteåkraft
* Nordpool

Här blir Nordpol någon slags referens kan man säga, eftersom man inte kan köpa direkt från dem och det är vad alla bolag har att förhålla sig till.

Första diagrammet visar priset i öre per kWh för de olika månaderna och bolagen

[bild]

Jag gick över till Enkla Elboaget i Maj, och hade jag väntat och sett vilket otroligt bra pris jag missat i juni-aug, hade jag utan tvekan hoppat på det i September, där jag sedan hade fått inse att det var inte så bra längre, förrän i April, då det blev helt OK.

Nästa diagram visar kostnad per månad, med den förbrukning jag hade

[bild]

Och sist ett diagram som visar hur mycket det skiljer på ett år mellan de olika bolagen

[bild]


Totalt
Skellefteåkraft 27,308 kr
Enkla Elbolaget 28,817 kr
Affärsverken Port. 25,770 kr
Nordpool Spotpris snitt 24,724 kr

Min slutsats är att det under 2022-2023 har varit väldigt svårt att driva portföljhantering av priserna, så som Enkla Elbolaget och Affärsverken. Att spekulera och köpa in månader innan är såklart knepigt

För min del så gick jag ifrån Skellefteåkraft till Enkla Elbolaget, och inser att om jag hade stannat hade jag satt i halsen i Augusti, men varit tacksam under våren, för på totalen hade jag sparat 1500 kr...

Referens länkar till priser
Skellefteåkraft [länk]
Nordpool Spotpris snitt [länk]
Affärsverken Port. [länk]
Enkla Elbolagets priser finns inte online
Intressant!
Har du räknat baserat på förbrukningsmaterial timme eller per månad?
Finns ju en stor uppsida i att använda spotpris om du kan styra förbrukning mot billiga timmar. Vi har tex 30-40% under månadsmedelpris pga att vi styr stora laster till timmar med låga priser.
 
B
Det blir fel att jämföra med nordpool spot, månadsmedel, om du inte tar hänsyn till förbrukningsprofilen.

De flesta är vakna på dagen och förbrukar mer el än på natten. Det innebär att både elvolym är högre då, och även priset. Så i regel ligger man över nordpoolspot om man inte har lite aktiv styrning av t.ex. värmesystem.

Du kan ju peta in din elvolym (timvärden) på t.ex. timpriskollen https://timpriskollen.se/

Portföljförvaltning får ses som ett "trögrörligt" alternativ, det borde vara mindre riskpåslag jämfört med ett helt fast pris.


Jag har en känsla av att timspot blir billigast i längden, om man är aktiv som kund och har smart styrning av värme/varmvatten (om man har elbaserad värme).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Tycker det är intressant att jämföra priser, detta är min senaste faktura och det jag vill påpeka är den otroliga vinsten av att ha smartladdning då de garanterar 50% av priset emot den vanliga elen.
Hur får du smartladdningen specad på fakturan?
 
J Jogöwa skrev:
Hur får du smartladdningen specad på fakturan?
Han har väl Tibber.
 
D Dilato skrev:
Han har väl Tibber.
Jag med, och med smartladdning men ej något utskrivet på fakturan.
 
J Jogöwa skrev:
Jag med, och med smartladdning men ej något utskrivet på fakturan.
Då har du inte det igång på smart laddare eller bil. Du måste ha en av de egenskaperna
 
T Trevlig skrev:
Då har du inte det igång på smart laddare eller bil. Du måste ha en av de egenskaperna
que? Missar jag något?
Elbilsapp visar batteristatus (57%, 219 km), laddningsdata (43 kWh), smartladdning aktiverad, navigationsfält nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jogöwa skrev:
que? Missar jag något?
[bild]
Så här står det för mig, jag har en easee box och smart laddning på den länkat till bilen.
 
  • Skärmdump av app för smart laddning av elbil med inställningsalternativ och information på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Det blir fel att jämföra med nordpool spot, månadsmedel, om du inte tar hänsyn till förbrukningsprofilen.

De flesta är vakna på dagen och förbrukar mer el än på natten. Det innebär att både elvolym är högre då, och även priset. Så i regel ligger man över nordpoolspot om man inte har lite aktiv styrning av t.ex. värmesystem.

Du kan ju peta in din elvolym (timvärden) på t.ex. timpriskollen [länk]

Portföljförvaltning får ses som ett "trögrörligt" alternativ, det borde vara mindre riskpåslag jämfört med ett helt fast pris.


Jag har en känsla av att timspot blir billigast i längden, om man är aktiv som kund och har smart styrning av värme/varmvatten (om man har elbaserad värme).
Ni har så rätt, att jämföra med ett månadssnitt på Nordpools spotpriser är inte riktigt rätt.
Min tanke var att försöka hitta något som skulle fungera som index, likt aktieindex, typ.
Men ni har förståss helt rätt det blir inte perfekt, för man behöver ta in fördelningen av sitt utnyttjande under dygnet, och det har jag alltså inte gjort.

Men diagrammen visar att det är på helåret man ska slå ut det, Vissa månader ser bra ut, ja otroligt bra ut, men då konsumtionen var låg då påverkar det inte totalen så mycket. Dessutom har Enkla Elbolaget inte varit så öppna med sina historiska priser.
 
T Trevlig skrev:
Så här står det för mig, jag har en easee box och smart laddning på den länkat till bilen.

Hmm skumt, har min smartladdning på via appen då jag varken har easee eller Zaptec. Får höra med supporten om de kan hjälpa.

Skärmbild av en mobilapplikation för smart laddning av fordon med tidsinställningar och batterikonfigurationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sorry för att dra iväg off topic, hoppas TS får svar på frågan.
 
T TEriksson skrev:
Ni har så rätt, att jämföra med ett månadssnitt på Nordpools spotpriser är inte riktigt rätt.
Min tanke var att försöka hitta något som skulle fungera som index, likt aktieindex, typ.
Men ni har förståss helt rätt det blir inte perfekt, för man behöver ta in fördelningen av sitt utnyttjande under dygnet, och det har jag alltså inte gjort.
Förstår din tanke med ett referenspris. I ett diagram har det definitivt en funktion att fylla som referens för att se hur elhandlarnas pris följer nordpols pris (inköpspris), men i årsjämförelsen blir det missvisade då alla kostnader inte är med. Det är då inte bara förbrukningsviktningen som saknas utan balans-, certifikat-och elhandelsbolagets påsalagskostnad saknas också.

Det är då bättre att jämföra med ett månadsrörligt som du gjort med Skelftekraft, men deras redovisade månadspris är heller inte helas kostnaden kunden får betala. Jag trodde Skeleftekraft var seriösa?!
Eftersom du inte skriver att du antagit något visst certifikatpris eller försummat det medvetet misstänker jag att du kan missat påslaget på 6 öre/kWh också,
De skriver:
Det rörliga elpriset är angivet i öre/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och påslag.
Varör skulle man vilja veta priset utan deras påslag?
Det blir ju närmre NordPolpriset förstås, så det ser ju bra ut, men det är väl vad ”jag” ska betala jämfört med andra bolag som är intressant…

Leta upp några andra, tex Vattenfalls rörliga elpris i stället och gärna något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.