Hej!

Uppenbarligen har hjulen till skjutdörrarna slitits ut… dom är inte direkt runda längre och har slipats ner. Ingen aning om hur gamla skjutdörrarna är men kan tänka mig +10 år. Det står ingenstans vilket märke det är på dörrarna men misstänker Byggmax, Skånska Byggvaror eller liknande. Förre ägaren monterade det.

Hjulen sitter i en liten vagga och har en stålstav som sätter igenom hjulen och som sen trycks ner i vaggan. Därefter skjuts vaggan in i aluminiumramen på själva dörren och fixeras med en liten skruv. (Skall vara en insexbult men…)

Måtten på hjulen är:
Höjd: 20 mm
Bredd: 8 mm
Hålets diameter: 6 mm
Stålstavens längd: 11 mm
Profil: U

Vaggans mått:
Längd: 49 mm
Bredd: 20 mm
Höjd med ”klack”: 22 mm


Är det någon som känner igen hjulen och vet var man kan få tag i nya som reservdelar? Bilder bifogas.

Vore extremt tacksam för hjälp!

Metallfäste med skruv och bult på svart flätad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanisk del, metall, plast, skruv, möjligen från ett fordon eller maskin, ligger på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått hålls, mäter objekt, närbild, fokus på mätverktyg, vit bakgrund, mekanisk precision, industriellt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallskjutmått med vit plasthjul, används för mätningar, på en blek bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter diameter på röd föremål; ett finger håller mätdon; bakgrunden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med öppen glasdörr, trägolv, stolar, bord, termos, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solsken, glasdörrskena, smutsig, torkat blad, skuggor, trägolv, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solsken, glasdörrskena, smutsig, torkat blad, skuggor, trägolv, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känner ingen med 3D printer
 
Det hade ju varit en variant… Men det måste gå att få tag i reservdelar. Känns det som.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det hade ju varit en variant… Men det måste gå att få tag i reservdelar. Känns det som.
Tror garanterat de är billigare å printa hjulen å använda "lagret" och pinnen som finns
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Har hjul hemma som ev kan fungera, kollar imorgon

Med vänlig hälsning, fremax
 
K _Fredrik_ skrev:
Ser ut att vara excellent på skånska byggvaror. Nya hjul kan du beställa men jag tror du måste ringa eller maila. Ligger inte på hemsidan för jag fick byta några själv.

dessa kanske kan passa annars
[länk]
Mvh
Tack! Har mailat dom idag!
 
A Anders243 skrev:
Jag skulle gissa på Willabs WGxx (gissar 40/50 eller 62 beroende på om du har isolerglas eller inte).

De har hjul till WG25-40 på hemsidan, men jag tror de också säljer till WG40-om man kontaktar de.
Tidigare var hjulvaggan till de kraftigare dörrarna är i metall till skillnad från de på länken nedan, men nu verkar det inte vara så längre:

[länk]
Tvivlar på att det är Willab. Dels för att vaggan på bilden inte alls är lik den jag har plus… att tidigare ägare köpte nog inte Willab - om jag skall vara ”diplomatisk”.
 
K _Fredrik_ skrev:
Ser ut att vara excellent på skånska byggvaror. Nya hjul kan du beställa men jag tror du måste ringa eller maila. Ligger inte på hemsidan för jag fick byta några själv.

dessa kanske kan passa annars
[länk]
Mvh
Frugor.se varianten har dock ett för litet centrumhål. Annars hade det varit perfekt.
 
T Trollskidan skrev:
Tror garanterat de är billigare å printa hjulen å använda "lagret" och pinnen som finns
Det ingjutna lagret lär bli en pärs att få ut…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.