Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Hur gäller reglerna om det redan står en slags entre-altan som man vill bygga om i precis samma mått men lägga en liten typ 1,5*2 meters balkong uppe på? Tror inte måtten överstiger 12 kvm på det tak.

Måste man ha grannars tillåtelse och så då med och bygglov?
 
Frågade i min hemkommun angående bygglov till trädäck/altan.
Jag fick det svaret att trädäck gick bra att bygga. Om jag vill ha ett räcke på, eller tak och höjden på räcket/taket överskrider 85cm från marknivå, så behöver jag ett bygglov.

En annan fråga.
Hur nära tomtgräns får man vanligtvis bygga?

// Fia
 
Hur nära tomtgräns får man vanligtvis bygga?
4,5 meter från tomtgräns brukar det vara, men om du får tillåtelse från grannen kan ni bygga närmre
 
En altan är inte bygglovspliktig.
Storlek och placering är fri.
/TB
 
TB skrev:
En altan är inte bygglovspliktig.
Storlek och placering är fri.
/TB
Ja altanen är väl det ja. Sålänge den är under 50 cm hög. Över det behöver man väl bygglov och om det ska ett tak på över given storlek. Fast 4,5 meter gäller väl altanen också från tomtgräns till närmaste granne??

Fornby >>> Skruva av taket igen bara... Sök bygglov och skruva dit taket igen... Så länge taketbeklädnaden inte ligger på tror jag inte det räknas som just tak iheller.
 
Som jag har sagt innan så tycker de flesta Stadsbyggnadskontor att 12 kvm skärmtak är nog. Att sedan skruva ner sitt skärmtak som är på 26kvm för att försöka söka bygglov för detta är nog inte den smartaste ideén.

Vad händer om Fornby får avslag, vad ska han då göra?

Logik: Om det finns en gräns för hur stort ett skärmtak får vara på ett bostadshus (12kvm). Vem skulle våga sattsa på att man då får bygga till 116% utöver denna gräns (26kvm) och dessutom demontera ner hela skärmtaket.

Fornby jag avråder Dig att söka.

Fast 100% är jag inte, bara 95%

 
A byggingenjor skrev:
Som jag har sagt innan så tycker de flesta Stadsbyggnadskontor att 12 kvm skärmtak är nog. Att sedan skruva ner sitt skärmtak som är på 26kvm för att försöka söka bygglov för detta är nog inte den smartaste ideén.

Logik: Om det finns en gräns för hur stort ett skärmtak får vara på ett bostadshus (12kvm). Vem skulle våga sattsa på att man då får bygga till 116% utöver denna gräns (26kvm) och dessutom demontera ner hela skärmtaket.
Hmm, friggebodar får byggas utan bygglov, om man vill bygga större eller sammanbyggt med huset måste man söka bygglov. Klar han kan få bygglov för ett större skärmtak än 12 kvm. Anledningen till att man ska söka bygglov är väl för att man ska begränsa alla galna tillbyggen som annars skulle skett.

/Håkan
 
Så ett skärmtak på 12 kvm eller strax under behöver man inte söka bygglov för eller vadå?
 
petersson79 skrev:
Så ett skärmtak på 12 kvm eller strax under behöver man inte söka bygglov för eller vadå?
Precis
 
Spelar det roll om man sätter in fönster men ingen dörr?
 
12 kvm rör ett skärmtak - alltså inget uterum. Jag vet inte vad det är för regler gällande uterum-
 
Som parentes i tråden kan jag meddela att jag fick inte ens börja skrapa bort lite matjord inför bygget (36m2 trädäck varav ca 20m2 inglasat under tak) utan bygglov. Hade jag däremot gjort bara ett trädäck på marken så hade jag inte behövt bygglov men jag hade ju ändå behövt gräva lika mycket...

Nu kan det tilläggas att jag ska gräva runt huset för dränering om någon vecka. När jag ändå har grävmaskin och maskinist hemma så tänker jag gräva lite för altanen i alla fall - men säg inget....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.