Vi ska bygga en 1plansvilla och står inför frågan att välja ergotherm/isoblock eller lecablock med lös isolering. Problemet är att vår energiberäkning med u-värde är satt efter ergothermblock. Nu till frågan för att inte diffa för mycket med u-värde är det stor skillnad mellan dessa 2 block och vilken typ av isolering för att få bästa resultat med tanke på u-värdet, fär att få ut bästa yta inne i huset så är väl 290 block det bästa alternativet.
Tack på förhand :)
 
Vi är mitt uppe i husbygge med 350mm Ergothermblock. Varför vi inte valde det mindre blocket får du fråga konsulten som gjorde energiberäkningen... ;-)
 
försöker lyfta denna fråga igen istället för att lägga en ny....

så vilka för och nackdelar mellan maxit isoblock och finja ergotherm?
 
gb79 skrev:
försöker lyfta denna fråga igen istället för att lägga en ny....

så vilka för och nackdelar mellan maxit isoblock och finja ergotherm?
Jag har murat ett pannrum med Finja ergotherm (290 mm) och en granne har murat med Maxits isoblock, jag måste säga att maxits block har bättre kvalitet.
Maxit har PUR-skum som isolering vilket gör att inner/ytter block "limmasihop" och Finja har löst sittande EPS. Skulle jag bygga idag så skulle jag välja Maxit.
Huset bygger vi med Lammiblock som har EPS, men dom blocken känns riktigt stabila och bra, en helt annan kvalite än Finja.
För lite bilder titta på villagomma.blogspot.com/

Mvh Peter
 
Peter
Kanonfin blogg som ni har. Huset ser jättefint ut och lycka till med bygget.:)
Jag har varit inne på Lammis sida och tittat på blocken. Om jag har fattat rätt fyller man håligheterna med betong. Hur gör man vid en gavelvägg som har lutning? Det framgår inte på deras bilder.
Erwe
 
erwe skrev:
Peter
Kanonfin blogg som ni har. Huset ser jättefint ut och lycka till med bygget.:)
Jag har varit inne på Lammis sida och tittat på blocken. Om jag har fattat rätt fyller man håligheterna med betong. Hur gör man vid en gavelvägg som har lutning? Det framgår inte på deras bilder.
Erwe
Tackar för komplimangen !
Du har helt rätt att man fyller med betong 125 l/kvm vägg, max höjd är 3 m per gjutning. Angående gavelspetsarna så kan man antingen skära till ändblocken med samma vinkel som takstolen eller så lägger man raka block och gör en gjutform som bilden visar, man kan även montera trianglar av frigolit så att du inte får någon köldbrygga, hoppas att du förstår.
Prata med Solcon som säljer Lammiblocken så kan du någ få några broschyrer.

Mvh Peter
 
  • gavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Gomma,

Var också inne och tittade på eran hemsida. Kan du inte lägga ut en bild på planlösningen? Huset ser verkligen kanon ut. Vem bygger ni med? Jag ska bygga i mantorp och har funderat länge på att bygga i eps block, känns som ett bra "ämne".

mvh
Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.