Bytte precis vindruta och nu slog det mig att jag behöver nya dubbelhäftande fästkuddar för att fästa ramen till en Autoparktime 4. Mailade till Autoparktime och dom säljer inte fästkuddarna utan bara en helt ny ram för tot. 140kr. Sånt här gör mig så fruktansvärt provocerad, inte för kostnadens skull men själva principen att behöva köpa mer än vad som behövs och vaska fullt användbara grejer.

Först tänkte jag att några kluttar silikon på noga rengjort underlag borde funka men då slog det mig att eftersom rutan inte än plan så kommer det sannolikt inte att funka något vidare. Tesa verkar ha vad jag letar efter men bara i storpack och dessutom tveksamt om dom klarar dom höga/låga temperaturer som rutan utsätts för.

Någon som har något tips? Behöver alltså 4 st. runda eller kvadratiska transparenta dubbelhäftande "kuddar", ca. 2,5 mm breda och 2 mm tjocka.
 
K Kane skrev:
Sök på "spoilertejp" eller t.ex. på Mekonomen, [länk]
Dubbelhäftande skumtejp brukar vara bra på ej plana ytor.
Tack för förslag men känns onödigt meckigt att behöva klippa till rätt storlek etc. Dessutom är tjockleken gränsfall.

Men men, hamnar på kanske-listan.
 
Tror du inte vanliga fästkuddar för "kontorsbruk" fungerar. Finns varianter exempelvis på Biltema, Kjell eller någon butik med kontorsmaterial.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
Kolla fästkuddar på t.ex. Amazon. Finns alla möjliga varianter som är transparenta. Fyrkantiga, runda, åttakantiga, remsor, rulle, osv.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Dubbelhäftande pads mekonomen 75kr. Har jag använt och sitter kvar i flera år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte vanliga fästkuddar för "kontorsbruk" fungerar. Finns varianter exempelvis på Biltema, Kjell eller någon butik med kontorsmaterial.
Nja, alltså det funkar sannolikt tillfälligt men när solen ligger på och rutan bli 80-90° så ...... Nä, jag är antiseptisk. Tesa har en variant för att sätta upp t.ex. speglar som ska tåla lite vikt det vete fan hur dom klarar värme & kyla. Och dom säljs som sagt i typ 90-pack.

possum77 possum77 skrev:
Jag skulle köra på tesa powerbond, den är stark och beständig. Finns på Clas Ohlson. Är det orimligt mycket att köpa så skicka ett PM så kan jag klippa av 1 dm från rullen jag har i garaget och posta mot porto.

[länk]
Misstänker att den är för tunn, man måste ju ha lite distans mellan ramen och rutan. Men tack för erbjudandet, jag kanske återkommer!
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
L Lars47 skrev:
Dubbelhäftande pads mekonomen 75kr. Har jag använt och sitter kvar i flera år.
På en vindruta?
 
Ja. Har flyttat mellan flera bilar , sitter kvar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Skärmbild av Mekonomen webbplats som visar dubbelhäftande pads, pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TESA Spegeltape är helt fantastisk.
Även Biltemas karosstejp om den finns fortfarande (Svart tape med mörkgrön skyddsplast)
Jag har satt fast limmade innerbackspeglar med båda sorterna, det är ju på vindrutan och en mycket större belastning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L Lars47 skrev:
Ja. Har flyttat mellan flera bilar , sitter kvar.
Men då så, problemet förhoppningsvis löst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.