Hej, behöver verkligen goda råd här.

Bor i norrförort till Stockholm,i kedjehus men längst ut på en hörntomt. Det resulterande läget blir nästan lite avskilt eftersom jag bara delar tomtgräns mot en enda granne. Övriga sidor av tomten gränsar mot gångvägar som relativt sällan används. Området byggdes på 70-talet.

På andra sidan en av gångvägarna och på kommunal mark har det en bit in legat en mer eller mindre avsomnad lekplats, med en gungställning, lekhus, några fjädrande leksaker, sandlåda. Den har varit sparsamt besökt vad jag har kunnat se. Enligt kommunens egen inventering upptar denna lekplats cirka 800 m2. Har kikat i detaljplanen samt även på lantmäteriet och ingenstans finns det några ritningar på befintlig lekplats, man nämner endast avsikten att anlägga en mindre lekplats i dokumenten från 70-talet. Några bygglov för bef lekhus har jag inte kunnat hitta.

NU, helt plötsligt, utan några samråd eller övrig information, satte man häromdagen igång med värsta projektet. Det dök upp grävmaskiner och motorsågar, och ett tiotal gamla tallar fälldes. Givetvis började jag söka information och det visar sig att man satt igång med att "upprusta" lekplatsen. "Upprustningen" består i att utöka området från 800 till cirka 1400 m2, Det ska till ny lekstuga, kiosk (antar att den är i lekstugeformat), flera klätterställningar, karusell, studsmatta, rutschkana. Det ska sättas upp belysning samt byggas cykelparkeringar. Till saken hör att man planerat att, en bit uppåt den tidigare oanvända kulle som ligger i anslutning till lekplatsen, bla placera en av klätterställningarna vilket lär ge en härlig insyn rakt in i mitt hus. Utvidgningen av området innebär också att en gungställning samt flera utebord anläggs precis i lekplatsens utkant, i princip bara 5-10m från min tomtgräns. Tidigare låg lekytorna betydligt längre in på området och en acceptabel bit från min tomt. Lekplatsen har i huvudsak bara skog som närmaste granne. Förutom mig, då :(

Känner mig chockad över att det kan få gå till så här. I alla andra sammanhang när det ska byggas något så är det petnoga men här brakar man bara rätt på, helt utan föregående information.

Mina frågor:
- Krävs det verkligen inte bygglov för sådana här åtgärder?
- Vilka möjligheter har jag att överklaga? Inhibera?
- Har egentligen ingenting emot lekande barn - tvärtom - men känner att det blir en orimlig belastning och påverkan på en enda fastighet (min). Skulle kanske kunna gå att kompromissa fram något med kommunen men jobbet är redan upphandlat så jag tror inte att kompromissviljan från deras sida är särskilt stor. Kanske skulle det gå att lägga saker längre in på området, bygga buller- och insynsskyddande plank på den sida som vätter mot mig, etc. Vad kan/bör jag kräva?
 
  • Haha
  • Ledsen
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Sälj huset och kräv extra bra betalt från en barnfamilj pga den nya lekplatsen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
mitthusbergby och 41 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R rådmottagare skrev:
- Krävs det verkligen inte bygglov för sådana här åtgärder?
Bygglov krävs för enbart för det som anges i PBL och för andra anläggningar som listas i PBF. Listan i PBF är uttömmande. Det krävs inte bygglov för något av det som du beskriver vad jag kan se.

R rådmottagare skrev:
- Vilka möjligheter har jag att överklaga? Inhibera?
Mycket små. Om marken i detaljplanen är t ex allmän plats med ändamålet park eller t o m lekplats så är det kommunen som huvudman som ställer den i ordning. D v s kommunen bestämmer hur den ska ställas i ordning. De behöver inte ens bygglov för att ställa allmän plats i ordning i enlighet med detaljplanen.

R rådmottagare skrev:
- Har egentligen ingenting emot lekande barn - tvärtom - men känner att det blir en orimlig belastning och påverkan på en enda fastighet (min). Skulle kanske kunna gå att kompromissa fram något med kommunen men jobbet är redan upphandlat så jag tror inte att kompromissviljan från deras sida är särskilt stor. Kanske skulle det gå att lägga saker längre in på området, bygga buller- och insynsskyddande plank på den sida som vätter mot mig, etc. Vad kan/bör jag kräva?
Du kan alltid skrika och bråka men du har ingen rätt på din sida.

Väldigt få personer gillar att ha en lekplats vid sitt hem, barn skriker och för oväsen och är störande i en sån miljö. Det är ju inte en slump att det heter "egna barn och andras ungar". Det positiva är att de i alla fall går och lägger sig tidigt så ingen störning nattetid. Blir barnen för högljudda och är där utan tillsyn så kan du ju alltid gå och säga till. Uppskattas förvisso inte i Sverige av föräldrarna men i typ alla andra länder i världen är det OK.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
A
Nattetid blir det drogförsäljning, gänguppgörelse, och allmänt busliv.
Folk och fä med tveksam vandel kommer att dras dit som en stark neodymmagnet på ferriumbaserade metaller .
Sitt ner i hammocken och njut av det nya!
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 20 till
  • Laddar…
I vanliga fall klagar medborgarna på att alla lekplatser nedmonteras och att barnen inte har någonstans att leka. Det finns alltid två sidor av ett mynt.:confused:
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Tror inte du behöver bekymra dig över småbarnen, de har inget intresse av att titta in i din trädgård utan lever i sin egna bubbla och tänker ungefär 2 meter framför sig. Svårt att tro att det kommer vallfärda barn dit
om det inte gjort det innan, möjligtvis någon förskoleklasss gör ett besök på förmiddagen någon timma.

Diskutera med kommunen, fråga om de kan plantera något lummigt mellan lekplatsen och din tomtgräns, kanske de redan har planerat detta men att det ligger på parkförvatlningen och inte är med i upphandlingen.
Syrenhäck eller liknande och ett träd för ställningen, kommunen brukar inte vara omöjlig att diskutera med om man lägger fram det på rätt sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Kanske skulle det gå att lägga saker längre in på området, bygga buller- och insynsskyddande plank på den sida som vätter mot mig, etc. Vad kan/bör jag kräva?
Du kan inte kräva något.

Men om du tar en dialog med projektledaren eller annan ansvarig, så är det ju tänkbart att du kan få någon form av plank, eller höga buskar vid gränsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
Synd om dig, som måste ha barn leka någonstans. Antar du inte hade brytt dig om dom byggt lekplatsen några hundra meter ifrån dig, där någon annan bor.
 
  • Gilla
  • Arg
Vinkelhake och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Thomas' skrev:
Synd om dig, som måste ha barn leka någonstans. Antar du inte hade brytt dig om dom byggt lekplatsen några hundra meter ifrån dig, där någon annan bor.
Det är därför vi har planarkitekter och detaljplaner för att planera för detta ljudproblem. Då kan man t ex lägga lekplatsen mitt i ett buffrande grönområde eller bakom ett skyddade plank eller en mur. Det är ju mest ljud man måste tänka på eller möjligen flygande bollar om det är något för de äldre barnen.
 
H
Får köpa dig en stor thuja häck kommunen kanske inte vill att du har insyn till deras mark.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hallerudsbo skrev:
Får köpa dig en stor thuja häck kommunen kanske inte vill att du har insyn till deras mark.
Det tråkiga med tuja är att de inte tar ljudet.
 
  • Gilla
Svammlet
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tråkiga med tuja är att de inte tar ljudet.
vet men var insyn i sitt hus de klaga på.

Nu tror jag att bygger dom en ny häftig lekpark så är barna där i ett par veckor sen är tv spel roligare igen.
Så jag hade inte blivit bekymrad
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är därför vi har planarkitekter och detaljplaner för att planera för detta ljudproblem. Då kan man t ex lägga lekplatsen mitt i ett buffrande grönområde eller bakom ett skyddade plank eller en mur. Det är ju mest ljud man måste tänka på eller möjligen flygande bollar om det är något för de äldre barnen.
Det finns ju andra lokaliseringsskäl än att undvika störningar. Ur säkerhetssynpunkt är det bra om lekplatsen är inom synhåll för en bostad. En "ful gubbe" lär inte våga agera där det finns risk att synas. Om någon faktiskt tittar mot lekplatsen spelar mindre roll. Av samma skäl mindre risk att det blir ett "tillhåll" på kvällarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det finns ju andra lokaliseringsskäl än att undvika störningar. Ur säkerhetssynpunkt är det bra om lekplatsen är inom synhåll för en bostad. En "ful gubbe" lär inte våga agera där det finns risk att synas. Om någon faktiskt tittar mot lekplatsen spelar mindre roll. Av samma skäl mindre risk att det blir ett "tillhåll" på kvällarna.
Ja det är säkert många olika avvägningar för att få till en bra plan. Och sen finns det ju en väldig massa dåliga planer också som vinner laga kraft. Samt att planerna inte följs, d v s inte genomförs eller efter lång tid genomförs på ett planstridigt sätt med byggnadsnämndens goda minne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.