Har köpt IKEA handfat Odensvik och en blandare från
Hansgrohe Talis E 110 med bottenventil, borstat svart krom. Vill kunna använda bottenventilen som hör till blandaren eftersom den inte är i vanlig krom men det verkar inte fungera till IKEAs vattenlås då bräddavloppet inte är integrerat. Går det att använda vattenlås från annan tillverkare till IKEAs handfat?
 
Har samma fundering! Inte lyckats hitta någon bottenventil som passar IKEA. Vill inte ha original då den är ful, utan en annan kromad pushventil. Löste det sig för dig?
 
Lösningen blev att köpa ett nytt tvättställ.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bauhaus.se
 
Ricksson Ricksson skrev:
[länk]
Tack för svar! Med det vattenlåset istället för Ikeas menar du att man kan installera andra bottenventilen? Har du testat med ikeas handfat?
 
Ja jag använder det till mina 2st badrum
Med pop upp botten silar... se pris på bahaus nästan gratis just nu.
 
Ricksson Ricksson skrev:
Ja jag använder det till mina 2st badrum
Med pop upp botten silar... se pris på bahaus nästan gratis just nu.
Tack! jag klickade hem en direkt
 
K Keius skrev:
Tack! jag klickade hem en direkt
Hej,

Är intresserad av att veta hur det gick för dig. Kunde du byta vattenlås och använda en annan bottenventil än den som ingår?

Undrar också om du även bytte överfyllnadsringen?
 
E eenerothh skrev:
Hej,

Är intresserad av att veta hur det gick för dig. Kunde du byta vattenlås och använda en annan bottenventil än den som ingår?

Undrar också om du även bytte överfyllnadsringen?
Nej tyvärr. Har inte hittat en smidig lösning (vi har tappat orken att driva detta egentligen). Ingen rörmokare har kunnat hjälpa mig heller. Köper man ikeas handfat får man vara beredd på att det inte går lätt att få det finare sen. Det var i alla fall billigt.
Vi gillar ikea och det brukar gå att "ikeahacka" deras grejer ganska lätt. Men utemöbler och handfat har inte varit några vidare bra erfarenheter för oss tyvärr.

Tidigare tips på vattenlås hade utgått på Bauhaus och de hörde av sig och meddelade att min beställning inte kunde levereras på grund av lagerdiff. Finns på andra ställen men orkar inte driva detta vidare nu. Önskar dig lycka till dock om du vill testa vattenlåset från tidigare tipsare. Meddela gärna hur enkelt/svårt det var i den här tråden så kanske jag får sug igen .
 
Redigerat:
E eenerothh skrev:
Hej,

Är intresserad av att veta hur det gick för dig. Kunde du byta vattenlås och använda en annan bottenventil än den som ingår?

Undrar också om du även bytte överfyllnadsringen?
Nej lösningen blev att byta tvättställ till kommoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.