Hej! Har ett Electrolux ERF3867SOX kylskåp med vatten/kolsyrat vatten som nu börjat läcka vatten. Vattnet fylls i botten av kylskåpet och läcker ner mot golvet nedanför.

Närbild på skärmkant med synlig skruv och kabelport, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå plasthållare med genomskinliga fack inuti, troligen för förvaring eller organisering, på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har ringt Electrolux som INTE kunde veta var kondenshålet sitter i mitt kylskåp (då det oftast beror på att denna täpps igen av smuts osv).

Jag har letat och letat igenom hela kylskåpets insida men hittar inget kondenshål! Någon som vet var det kan sitta?

Är det någon annan lösning? Något annat fel?

Blir tokig av att inte ens instruktionsmanualen visar var detta hål finns!
 
Om du drar ut kylen och kollar om det går ned kondensrör till kompressorn.
 
E Emanuel01 skrev:
Om du drar ut kylen och kollar om det går ned kondensrör till kompressorn.
Avrinningsröret på baksidan har jag sett, det jag syftar på är hålet som brukar finnas inne i kylskåpet som vattnet rinner in i, den hittar jag inte i vårt kylskåp
 
Hade sammaproblem. Men konstaterade att mitt lutade LITE framåt kolla om du kan höja de 1mm i framkant.
 
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Hade sammaproblem. Men konstaterade att mitt lutade LITE framåt kolla om du kan höja de 1mm i framkant.
Hmm okej, ska testa det. Tack för tipset!
 
Tips på "felsökning":
Dra ut kylen och kolla var uppsamlingstrådet sitter samt var ledningen till den mynnar å är dragen.
 
Har du tagit bort innerväggen då?
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du tagit bort innerväggen då?
Borde man göra det?
 
D Dilmon skrev:
Avrinningsröret på baksidan har jag sett
men sitter inte det röret på:
D Dilmon skrev:
hålet som brukar finnas inne i kylskåpet som vattnet rinner in i, den hittar jag inte i vårt kylskåp
För du pratar väl om det hål i kylskåpets baksida som leder kondensvatten ut ur kylutrymmet via "avrinningsröret" för att så småningom dunsta av kompressorvärmen. Eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
men sitter inte det röret på:


För du pratar väl om det hål i kylskåpets baksida som leder kondensvatten ut ur kylutrymmet via "avrinningsröret" för att så småningom dunsta av kompressorvärmen. Eller?
Ja precis, det stämmer
 
D Dilmon skrev:
Ja precis, det stämmer
Men ser du var avrinningsröret sitter fast i "hålet" på baksidan borde du kunna se "hålet" från insidan. Missförstår jag allt helt tro?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men ser du var avrinningsröret sitter fast i "hålet" på baksidan borde du kunna se "hålet" från insidan. Missförstår jag allt helt tro?
Det är just det jag tyvärr inte gör, hålet syns inte från baksidan, jag vill gärna hitta det för att kunna rengöra det då jag tror att detta är anledningen till att kondensvattnet inte rinner ner där. Dvs smuts i hålet
 
D Dilmon skrev:
Det är just det jag tyvärr inte gör, hålet syns inte från baksidan
Enligt manualen, bifogas, sitter hålet:

Instruktionsbild för rengöring och kontroll av tömningsslang i en produkt, möjligen kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämmer inte det. Hålet på insidan borde väl vara på "samma ställe"?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt manualen, bifogas, sitter hålet:

[bild]

Stämmer inte det. Hålet på insidan borde väl vara på "samma ställe"?
Eftersom vår kyl har vattenmaskin osv inbyggd, är insidan av kylskåpet täckt av ett hölje. Troligtvis täcker det höljer avrinningshålet, tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.