Håller på att bila bort 100 kvm i bottenvåning för att isolera, lägga nya rör och golvvärme. Vi har en vecka kvar för att "spränga" bort lite klippor med Cobra / Singamit sedan är det dags för att lägga in nya rör och singel, isolering och sedan gjuta ny platta....

Nedan bilder visar på de gamla rören, vatten samt avlopp, som kommer in i huset och det är dessa jag ersätter och lägger nytt enligt VVS planlösningen nedan. VVS planen visar, tappvatten kallt och varmt, bergvärmerör och avlopp. I knutpunkten i lilla badrummet kommer rören gå upp till övervåningen (2 st badrum ligger ovanför).

Vi har tänkt borra bergvärme nedanför fönstret i vänstra hörnan, det är även här kommunens avlopp och vatten kommer in/ut.

I bottenvåning behöver jag vatten för dusch, handfat, toalett (litet badrum) vidare vatten till och från Bergvärme centralen, tvättmaskin och ett handfat i tvättstugan. Vidare behövs vatten i köket, handfat och vatten till kylskåpet/frys längst bort till höger.

Skulle uppskatta synpunkter på denna ritning samt mycket gärna förslag på rördimensioner osv. PEM för avlopp? om ja vilken dimension?. PEX för tappvatten och radiatorer samt golvvärmesystem (golvvärme där nere, radiatorer däruppe), rör för handfat dusch / badkar? Vilka dimensioner och rörsystem tycker ni jag skall köpa in / installera?

Avlopp - rörtyp & dimesioner?
Tappvatten kallt - rörtyp & dimensioner?
Tappvatten varmt - rörtyp & dimensioner?
Handfat - rörtyp & dimensioner
Toalett - rörtyp & dimensioner
Dusch / badkar - rörtyp & dimensioner
Golvvärme system nedervåning - lämpligt system
Radiatorsystem övervåning - lämpligt system

Köper gärna det mesta från tex Uponor.

Tack på förhand behöver hjälp att förstå djungeln lite bättre före jag anlitar VVS och gör inköpen.
 
  • vatten-och-avloppsrör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avlopp-och-vatten-ut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedervåning-VVS-2-oktober.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp - HTP-rör 110, 75, 50 mm
Tappvatten kallt - koppar rör, dimensioner får du räkna ut hur mycket vatten flöde alla tappstälen har
Tappvatten varmt - koppar rör, dimensioner får du räkna ut hur mycket vatten flöde alla tappstälen har
Handfat - koppar rör dimension får du kolla på hur mycket som tappkranen tappar och räkna ut rätt flöde
Toalett - koppar för vattnet och ht-rör för avlopp avlopet ska vara 110mm och dimensionen påkopar röret får du räkna hur mycket flöde som behövs
Dusch / badkar - ht-rör för avlopp och där räcker det med 175mm och till vattnet till blandaren koppar och där får dud räkna vad som behövs & dimensioner
Golvvärme system nedervåning - lämpligt system
Radiatorsystem övervåning - två rörs system]

såhär skulle jag görs
 
Avlopp - PPHT markrör
Tappvatten kallt - PEX rör i rör matning från fördelningsställe (lämpligen i vaskskåp eller i vägg) brukar räcka med 18mm sen 15mm för resten.
Tappvatten varmt - se kallvatten
Handfat - 75mm PPHT övergång till 50mm PPHT vid golv, PEX 15 mm
Toalett - 110mm PPHT, 15 / 12mm PEX från vaskskåp
Dusch / badkar - Golvbrunn lämpligen bottenutsläpp 75mm, PEX från fördelare i vaskskåp 15mm
Golvvärme system nedervåning - Uponors 20mm golvvärmeslang Fördelare: REHAUS trådlösa (bättre inställningsmöjligheter än uponors fördelare)
Radiatorsystem övervåning - ej tillräcklig kunskap.

Kopparrör är passé. Använd plastslang.
 
Toppen, håller med om att plast känns bättre även enklare att byta vid eventuellt läckage eller hur iallfall med rör i rör.

Är HPT och PPHT samma sak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.