Hej!

Har ni några tips på hur jag kan snygga till dessa distanser/fästen för stuprören? De har bara suttit uppe i några månader men har bågnat och blivit fula.

Ska plocka ner stuprören på grund av målning av verandan om någon vecka (endast grundmålat i dagsläget) så då tänkte jag passa på att fixa till en snyggare lösning. Kan tänka mig att snickra något själv eller köpa något färdigt.

Har ni några idéer? Tack på förhand

WhIcLNE.jpg

PzvYF1F.jpg
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Varför inte fästa direkt på stolpen?
Röret måste ut lite från stolpen för att inte krocka med golvet. Men det kanske finns svep som gör att röret kommer ut längre från väggen?

voPl0aS.jpg
 
Fyrkantsrör i lämplig dim tex 20c20 mm som kapas till distanser, målas svart och fäster med en längre skruv..
 
  • Gilla
IconicMoose och 1 till
  • Laddar…
Använda svep för murbruk istället
 
Ett kort rakt mellanrör mitt i S-böjen där uppe brukar man ha. Då kommer fästena tight in mot stolpen och du behöver inga distanser.
Kapar du av stupröret lite i nederkant så kan du få upp den nedersta böjen så den går fritt från trallen.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som skulle valt vita stuprör när de ska sitta mot vita knutar?
 
D Dublin skrev:
Är det bara jag som skulle valt vita stuprör när de ska sitta mot vita knutar?
S Stuff skrev:
Ett kort rakt mellanrör mitt i S-böjen där uppe brukar man ha. Då kommer fästena tight in mot stolpen och du behöver inga distanser.
Kapar du av stupröret lite i nederkant så kan du få upp den nedersta böjen så den går fritt från trallen.
Så hade jag löst det också. Då hamnar utkastet någon dm högre men det spelar ju ingen roll.
 
S Stuff skrev:
Ett kort rakt mellanrör mitt i S-böjen där uppe brukar man ha. Då kommer fästena tight in mot stolpen och du behöver inga distanser.
Kapar du av stupröret lite i nederkant så kan du få upp den nedersta böjen så den går fritt från trallen.
Tack, det var ett bra förslag! Ett annat alternativ är väl att fräsa ut en halvcirkel på trallen om jag kan komma åt med handöverfräsen.
 
D Dublin skrev:
Är det bara jag som skulle valt vita stuprör när de ska sitta mot vita knutar?
Alla detaljer är svarta på huset (t.ex. fönster och spröjs), så jag tycker det passa bra i detta fallet.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Använda svep för murbruk istället
Har ni någon länk till ett exempel?
 
T Tjrex skrev:
[länk]

Välj ett stift i bra längd, förborra lite å banka sedan in stiftet lagom långt..
Tack för en bra idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.