Förvisso kan man blanda in förmedlingsverksamheter, men det kostar. Det är inte gratis. Det kan inte vara så att någon (annan än förmedlingsbolaget) vinner på att förmedla s.k. "kostnadsfri" tjänst och sedan gör påslag på hyran, inte sällan 15-30%.
Dessutom får sådant förfarande, som sagt, också konsekvenser för beskattning.

Därutöver är finns ytterligare tveksamheter, som dessa verksamheter tycks tala mer tyst om.. eller kanske sägs ingenting alls.. Så vitt jag läst på, så har det inte prövats i domstol ännu. Rätta mig om jag har fel!

Men det finns juridiska tveksamheter när en bostadsägare hyr ut till en förmedlare under privatuthyrningspremisser. Förmedlaren måste för sin del hyra ut under andra regler då de driver uthyrningen som en näringsverksamhet. Uppsägningsreglerna exempelvis är annorlunda. Vid eventuell tvist är det förmedlaren som ska ta tvisten och få hyresgästen att flytta ut från ditt hus. Kan bli bekymmersamt med frågor om hur avtalet mellan uthyrare och hyresgäst tolkas. Det är förmedlingsverksamheten som ju avtalat med hyresgästen, inte du som hyresvärd. Förmedlaren sitter på tre stolar...
 
Vi hyr ut en lägenhet i villan. Hyresgäster hittar vi på blocket, dvs dom annonserar. Om man vill kan man hyra ut 11 månader åt gången och förnya efter hand.
 
oobum oobum skrev:
Gör en kreditupplysning på alla myndiga som skall bo i huset. Är det ett par så ta på båda.
Kräv referenserfrån tidigare hyresvärdar.
Minst 3 månaders hyra i deposition, samt att du skriver in i avtalet att hyran betalas kvartalsvis, i förskott. Dvs Betalt i december för att bo Januari-Mars.

Har flertalet bekanta som köpt hus / stugor i spekulationssyfte och hyrt ut dem i ett par år nu utan problem.
Självklart finns det rötägg som man kan råka ut för, men det är lite väl många skräckscenarion i denna tråd.
Detta. Kreditupplysning och referenser.
Viktigt, men är i sig inte avgörande med kreditkontroll - om man har ett hus som har vissa förutsättningar (lantligt tex) kan det vara extra viktigt med referenser och få en känsla för hela bilden.
Vet man tex att det är saftiga pendlingsavstånd från ens hus måste man ge sådan information och få en känsla för om det är acceptabelt...på riktigt.
Annars kanske man får göra om processen med att hitta hyresgäster, som tröttnat på att pendla, efter 6 månader. Och så kul är det inte...

R Riemann skrev:
Problemet som många "amatörhyresvärdar" har är att de inte är insatta i juridiken. Lagarna ger hyresgästen en stark position och som smått okunnig hyresvärd är det lätt att göra fel, vilket gör det ännu svårare att bli av med en problematisk hyresgäst. Handläggningstiden hos hyresnämnden har vuxit så även om man gör rätt, kan det ta lång tid att få rätt. Att göra en djup bakgrundkontroll på den presumtive hyresgästen är mycket viktigt, som oobum skriver.
Men. Har också sett ett problem med att hyresgäster inte är insatta i rättigheter och anser sig ha rätt utan stöd för det. Tar sig rättigheter de inte har.

En hyresgäst gillade inte färgen i nåt rum, utan påbörjade en total ommålning, halvvägs in - "vi flyttar".
De tyckte jag skulle vara tacksam för att två rum klara - att det skulle väga upp att andra rum var i kaos.
Visst det var bra gjort i två rum, men hade ändå inte planerat bekosta ommålning om resten. Blev självklart så att man säga nej till en sådan lösning.

Det var en familj, bra kreditkontroll, referenser.
En hyresvärd måste alltså vara beredd att vara tydlig med vad som gäller. Sätta ned foten, säga "nej".
 
L larka742 skrev:
Nog för att jag har viss negativ erfarenhet av att hyra ut men detta...känns som överdrivet och vinklat.

" Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning"
Hur gick detta till? Varför skulle de tvinga en hyresvärd? På vilken grund liksom... Sedan...

"eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse."
Förståelse för vad? Så du antyder att det fanns anledningar att inte betala...?

"När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde"
Och din kompis har inte gått via kronofogden? Allt släppte din vän - lät sig bli utnyttjad?

Kommunen kan helt omöjligt kräva in kostnader från ägaren när hyresgästen inte betalar
Det är bara bestrida fakturor
En bestriden faktura kan INTE drivas in av tex Intrum Justitia eller via Kronofogden heller
Tro mig, jag är mitt uppe i ett sådant ärende just nu där kommun har försökt

Och i hyreskontraktet ska det naturligtvis stå att bostaden skall besiktas gemensamt av uthyraren och hyrestagare när kontraktet löper ut, och nycklar lämnas tbx på plats
Hyresgästen ansvarar för att tills nyckel överlämnats personligen till ägaren
Man tar bilder på allt i fastigheten och dokumenterar skick
Skriv ut bilder och i sammanband men att kontraktet skrivs, så får hyresgäst godkänna även bilder
 
S Samir_88 skrev:
Om jag minns rätt så tar det några år också innan det börjar klassas som närings om man börja hyra ut den andra bostaden men det går att flytta på det fram ytterligare genom att ha för avsikt att flytta tillbaka. Men detta kanske inte är relevant för ursprungsfrågan och tillbaka till den så kan jag av egen erfarenhet berätta att under mina 10 år har jag sammanfattningsvis bra erfarenheter och det gör väldigt gott för ekonomin. Qasa.se rekommenderar jag starkt.
Hej Samir, jag hoppas att du mår bra. Jag skriver angående uthyrning av mitt hus. Jag äger friliggande hus i Malmö sedan 2 år tillbaka….Jag blir tacksam om du har möjlighet att svara på mina frågor om uthyrning.
 
A Asso skrev:
Hej Samir, jag hoppas att du mår bra. Jag skriver angående uthyrning av mitt hus. Jag äger friliggande hus i Malmö sedan 2 år tillbaka….Jag blir tacksam om du har möjlighet att svara på mina frågor om uthyrning.
Hejsan, vilka frågor tänker du på?
 
S Samir_88 skrev:
Hejsan, vilka frågor tänker du på?
Jag köpte ett hus för två år sedan på 4,3 miljoner. Jag har renoverat och även köpt luft/vatten värme pump så totalt ca 450 kr la vi på renovering och värmepumpen.

Huset har en trevlig källare med egen ingång som vi har hyrt ut. Nu pressar ekonomin oss jätte mycket då vi betalar ränta på 10,822kr (4,07% ) och amorterar 9,234kr.

Nu finns det en familj (2vuxna och 2 barn) som vill hyra mitt hus för 16500kr (i handen) samt att den tillåter oss att hyra nedervåningen.
Han kommer även betala 4 månaders deposition som är jätte bra för oss eftersom vi kommer lägga det i renoveringslånet för att minska månadsdelbetalningen.
vill kort säga att vi troligtvis kommer sälja huset till slut eftersom hus är inget för oss (vi gjorde misstag)

Anledningen till att vi vill hyra ut nu och inte sälja är pga av låga priserna på säljningen. Samt att någon annan betalar ränta/amortering tills läget lugnar ner sig och vi säljer. Om jag säljer nu så måste jag även betala för kvarstående kostnad på renovering/vitvaror (ca 160tusen)


Jag har funderat att det är likabra att hyra ut och totalt få ca 23000 från hyresgästerna där kostnaden för amortering, ränta och lite lånen på renovering betalas. Tänk på att jag måste sj hyra ngt för ca 7-8 tusen,


Så nu är frågan:
Är det värt att hyra ut i 2 år om man ska sälja tex om 2 år? Tänker jag rätt att det vore iallafall skönt att ngn annan står för ränta/amortering och 160000 kr lånen i två år?

vilken försäkring är bäst? Jag är rädd att hyresgästen ska ringa och säga att det har uppkommit fel i huset såsom toalettstopp, vattenskada och annat. Vem står för dessa kostnader?

är det bra att ha hyresgästerna som inneboende elle som andrahandskontrakt? Om inneboende då måste antingen jag eller min make vara fortfarande folkbokförd i huset?


Jag är i svår och komplicerad situation, hoppas du förstår vad jag har skrivit fastän jag har slarvskrivit!
 
Absolut, det låter som en jättebra lösning för dig. Du kan börja med att säkerställa att de vill hyra på längre sikt det är viktigt. Om 2-3 år är marknaden hetare än 2019 tror jag bara riksbanken flaggar om att de har nått sin topp kmr alla börja handla igen på bomarknaden. Jag har Länsförsäkringar med drulle försäkring och inget mer. Ska du hyra ut i fler än 2 år är det bra att ha ngn skriven på adressen ur familjen, dock kan du ”flytta” tillbaka om 20 månader och va bokförd där ett litet tag sen är det 2 år igen som gäller. Anledning till detta är för att kringgå näringsverksamhet och beskatta 30%. Skriv ett vanligt avtal, dokumentera skicket ihop med hyresgästen hur allt ser ut när de flyttar in och stäm av vid utflyttning. Kolla innan kontraktsskrivning betalningsanmärkningar.
 
A Asso skrev:
Jag köpte ett hus för två år sedan på 4,3 miljoner. Jag har renoverat och även köpt luft/vatten värme pump så totalt ca 450 kr la vi på renovering och värmepumpen.

Huset har en trevlig källare med egen ingång som vi har hyrt ut. Nu pressar ekonomin oss jätte mycket då vi betalar ränta på 10,822kr (4,07% ) och amorterar 9,234kr.

Nu finns det en familj (2vuxna och 2 barn) som vill hyra mitt hus för 16500kr (i handen) samt att den tillåter oss att hyra nedervåningen.
Han kommer även betala 4 månaders deposition som är jätte bra för oss eftersom vi kommer lägga det i renoveringslånet för att minska månadsdelbetalningen.
vill kort säga att vi troligtvis kommer sälja huset till slut eftersom hus är inget för oss (vi gjorde misstag)

Anledningen till att vi vill hyra ut nu och inte sälja är pga av låga priserna på säljningen. Samt att någon annan betalar ränta/amortering tills läget lugnar ner sig och vi säljer. Om jag säljer nu så måste jag även betala för kvarstående kostnad på renovering/vitvaror (ca 160tusen)


Jag har funderat att det är likabra att hyra ut och totalt få ca 23000 från hyresgästerna där kostnaden för amortering, ränta och lite lånen på renovering betalas. Tänk på att jag måste sj hyra ngt för ca 7-8 tusen,


Så nu är frågan:
Är det värt att hyra ut i 2 år om man ska sälja tex om 2 år? Tänker jag rätt att det vore iallafall skönt att ngn annan står för ränta/amortering och 160000 kr lånen i två år?

vilken försäkring är bäst? Jag är rädd att hyresgästen ska ringa och säga att det har uppkommit fel i huset såsom toalettstopp, vattenskada och annat. Vem står för dessa kostnader?

är det bra att ha hyresgästerna som inneboende elle som andrahandskontrakt? Om inneboende då måste antingen jag eller min make vara fortfarande folkbokförd i huset?


Jag är i svår och komplicerad situation, hoppas du förstår vad jag har skrivit fastän jag har slarvskrivit!
Nämn till försäkringsbolaget att du kommer hyra ut huset.
 
Fairlane
A Asso skrev:
Han kommer även betala 4 månaders deposition som är jätte bra för oss eftersom vi kommer lägga det i renoveringslånet för att minska månadsdelbetalningen.
Tänk igenom den här delen noga så ni kan betala tillbaka deposition den dag det är dags för det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tänk igenom den här delen noga så ni kan betala tillbaka deposition den dag det är dags för det.
Ja jätte viktigt att tänka på det. Bara jäkligt skönt att man iallafall kan betala en del av renoveringslånen från hyresgästens depositioner för att slippa betala låneräntorna!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tänk igenom den här delen noga så ni kan betala tillbaka deposition den dag det är dags för det.
Så du håller också med om att hyra ut nu när jag har möjligheteten då det bli nästan noll-noll tills jag säljer hela huset tex nästa år eller om två år? Eller tycker du att man ska bo i det själv och fokusera på säljandet?
 
Om det är ett alternativ att bo där själv inför försäljniungen så är det absolut bäst.

Att hyra ut hus är ett relativt stort projekt. Alltid risk att man får "fel" hyresgäster, med skador, värdesänkande slitage. Och strul med betalningen. I värsta fall strul att få ut hyresgästen när huset är sålt osv. Och även med en skötsam hyresgäst riskerar du att få ordna med en trasig kyl, tvättmaskin osv. just när du kommit fram på din semesterresa.

Antag att du säger upp hyresgästen (3 månaders uppsägning enl. lag), lägger ut huset till försäljning, säljer med tillträde om 4 månader (du vill ha lite marginal i tid). Men så vägrar hyresgästen flytta. Antag att det tar 1 år att bli av med hyresgästen, du kommer att bli skadeståndsskyldig mot köparen, och du kommer att få börja om med försäljningen, ny mäklarkostnad osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
A Asso skrev:
Så du håller också med om att hyra ut nu när jag har möjligheteten då det bli nästan noll-noll tills jag säljer hela huset tex nästa år eller om två år? Eller tycker du att man ska bo i det själv och fokusera på säljandet?
jag skulle hyra ut ett tag speciellt med tanke på läget just nu, dock vet man aldrig hur en försäljning går. Varje försäljnings tillfälle är individuellt t.o.m på samma objekt. Alla har det inte svårt nu. Om någon fastnar för erat hus nu som har det bra ställt så tror jag inte han bryr sig så mkt om läget just nu. Själv ska jag bygga hus nu och skulle jag tänka på nuläget så skulle jag backa också men min syn på det hela är att det alltid kmr kriser annars hade vi inte haft goda tider:).
 
H hempularen skrev:
Om det är ett alternativ att bo där själv inför försäljniungen så är det absolut bäst.

Att hyra ut hus är ett relativt stort projekt. Alltid risk att man får "fel" hyresgäster, med skador, värdesänkande slitage. Och strul med betalningen. I värsta fall strul att få ut hyresgästen när huset är sålt osv. Och även med en skötsam hyresgäst riskerar du att få ordna med en trasig kyl, tvättmaskin osv. just när du kommit fram på din semesterresa.

Antag att du säger upp hyresgästen (3 månaders uppsägning enl. lag), lägger ut huset till försäljning, säljer med tillträde om 4 månader (du vill ha lite marginal i tid). Men så vägrar hyresgästen flytta. Antag att det tar 1 år att bli av med hyresgästen, du kommer att bli skadeståndsskyldig mot köparen, och du kommer att fä börja om med försäljningen, ny mäklarkostnad osv.

Inget i livet är gratis. Ska man ha en extra intäkt så måste man vara med på att en kyl kan sluta funk men de kan din också?, men de behöver ej betyda att man inte kan ge sig in i projekt. Jag har hyrt ut i 10 år och det funkar kanon för mig. Kyl frys osv känner jag inte ens är värt att nämna i detta sammanhang. Självklart ska man studera ut de man väljer som hyresgäster. Ett tomt hus slits mer än av en vanlig familj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.