Blir en sån ful kant när man sätter dit socklarna. Hur hade ni gjort för att få det snyggare? Karmen är mindre djup än sockeln.
 
  • Väggmöte med golvlist, dörrpost, skuggor och en liten vit prick på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Karrock
Skurkloss är en smidig lösning. Men på fodret ser det inte ut som att det är husets stil för övrigt. Du kan annars prova lite med att snedsåga främre delen av listen (då behövs bättringsmålning)

Om jag hade blivit tvingad till att montera grov allmogelist med tunna släta foder hade jag hade testat med att gera 22,5°x2 eller 30°x2, limma fast och få det att verka som att listen viker in i fodret.
 
Karrock Karrock skrev:
Skurkloss är en smidig lösning. Men på fodret ser det inte ut som att det är husets stil för övrigt. Du kan annars prova lite med att snedsåga främre delen av listen (då behövs bättringsmålning)

Om jag hade blivit tvingad till att montera grov allmogelist med tunna släta foder hade jag hade testat med att gera 22,5°x2 eller 30°x2, limma fast och få det att verka som att listen viker in i fodret.
Skurkloss blir det icke. Då måste jag ta bort en bit av karmen också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Finns minst två alternativ,
Dörrfodret avslutas mot överkant på sockeln (sockeln går minst till och med fodret.
Golvkloss, som både sockeln och fodret avslutas mot.

Bägge alternativen visas i följande tråd,
[länk]
Det första alternativet förstod jag inte riktigt..
 
M Förstagångsköparen skrev:
Skurkloss blir det icke. Då måste jag ta bort en bit av karmen också.
Vilken underlig montering, varför skulle du behöva ta bort en bit av karmen för att sätta en skurkloss?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vilken underlig montering, varför skulle du behöva ta bort en bit av karmen för att sätta en skurkloss?
Man måste ju kapa karmen så man får in klossen?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Man måste ju kapa karmen så man får in klossen?
Nej, klossen sätter du utanpå karmen precis som fodret.
Klossen är tjockare än foder/list eftersom du ska gå emot klossen med både foder och list.

Eller har du inget foder runt karmen, jag utgick ifrån att det var foder över karm på bilden och inte en solid karm bara.
 
Det kan, åtminstone om det hade varit en slät list, bli riktigt bra om man bara fasar av hörnet 45 gr med en bandslip och sen målar.
Vet inte hur det ser ut om man gör det med en allmogelist dock.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Blir en sån ful kant när man sätter dit socklarna. Hur hade ni gjort för att få det snyggare? Karmen är mindre djup än sockeln.

Kan du inte bara gera en liten bit som om de vore ett 90 graders utåtgående hörn? Sen kapar du biten med ett rakt snitt.
 
Skurkloss eller byt foder.
 
Sand down

Enkel 3D-modell av två soffor vända mot varandra, vit, minimalistisk design, utan textur eller skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Jag trodde att det var många som gjorde som jag har gjort för över 20år sedan men när det var hem en snickare för ca 1 år sedan så var han imponerad och hade aldrig sett den lösningen förut.
Så här kommer mitt bidrag till en snygg avslutning på golvlister.
 
  • Hörn av ett rum med mönstrad tapet, vit fotlist, skadad vägg och smutsigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
K
M Förstagångsköparen skrev:
Skurkloss blir det icke. Då måste jag ta bort en bit av karmen också.
Det där är inte karmen som möter golvsockeln, det är dörrfoder.
 
att kapa dörrfoder och sätta dit en skurkloss är det enklaste. Men inte estetiskt tilltalande.

Personligen hade jag bytt golvsockel. Det gamla fodret ser ut som ett slätt funkisfoder, varför då blanda in någon modern "fake allmoge"? Även med skurkloss kommer det se märkligt ut.

Golvsockeln ser inte ut att vara kapad i rätvinkel. det är en förutsättning för att få en bra anslutning till skurklossen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.