O
Vi har en kallvind ovanför garaget och jag har sett att elkablarna är dragna ovanför isoleringen. Finns det inte risk för kondens så? Bör jag isolera dem på något sätt?

Bild på vindsutrymme med isolering, träbalkar och synliga elkablar. Mörkt och dammigt utseende med måttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan trycka i lite isolering i ändarna på vpslangen så du inte får nån luft som rör sig i rör och slangar, mer än så behövs inte
 
O
J John Karlsson skrev:
Du kan trycka i lite isolering i ändarna på vpslangen så du inte får nån luft som rör sig i rör och slangar, mer än så behövs inte
Du menar den gråa slangen på bilden? Kan väl ta bort tejpen och trycka i lite. Men andra ändan går ner i väggen så det blir svårare..
Isolering i ett hörn av en byggnad med träreglar och flexibla rörledningar, delvis täckt av kraftpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske redan är isolerat? Rätt säker på att det varit såhär sedan det byggdes för 20 år sen.
 
Jag tänkte att slangarna mynnar väl i nån dosa eller elskåp, där kan man trycka i isolering om man vill.
Men har man inge problem i dagsläget så är det överkurs att göra så
 
O
J John Karlsson skrev:
Jag tänkte att slangarna mynnar väl i nån dosa eller elskåp, där kan man trycka i isolering om man vill.
Men har man inge problem i dagsläget så är det överkurs att göra så

Aha ok, well såhär ser det ut i dosan.

Elanslutningar i väggdosan; röda wagoklämmor, gula och blå kablar, säkerhetslock, skuggor, skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Japp03
  • Laddar…
O
J John Karlsson skrev:
Jag tänkte att slangarna mynnar väl i nån dosa eller elskåp, där kan man trycka i isolering om man vill.
Men har man inge problem i dagsläget så är det överkurs att göra så

Det blir väl inte bara eldosor utan uttag, lampknappar osv också?

Kan ett alternativ vara att slänga på rörisolering i skum på vinden?

https://www.byggmax.se/rörisolering-22-13-p21261
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.