3 239 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
För stor elcentral?
Man kan ju angripa detta från flera håll.
Om jag funderar på vad det absolut minsta en villa som byggs idag kan behöva så blir det dåhär.
HB 2 mod
JFB 4 mod
Värmepump/elpanna 3 mod
VVB 3 mod
TM+TT 2 mod
DM 1M
Spis 3M
Allmänuttag i kök + mikro + köksfläkt 2M (snålt, ska nog vara åtminstone 3 i ett nybygge)
El utomhus 1M
Badrum 1M
Sen allmänuttag + bel i sovrum, v-rum, hall osv, ca 2-3 rum per säkring.
...blir nog minst 3M
Detta räknar jag samman till 26 moduler - mindre än detta funkar bara inte.
VVB kanske ingår i VP/elpanna, men å andra sidan vill man kanske ha ström till ett FTX, eller till GV-fördelaren eller något annat speciellt.
Är det inte typ krav på att ha elmätare för uppvärmningen idag?
Det är 3-4 moduler till.
Så alltså, en 36 modulers central är nog det absolut minsta man kan välja till en villa som byggs idag.
Sen vill man kanske ha egen JFB för elen utomhus, man kanske vill mata ett garage eller friggebod från centralen med sina egna säkringar, elbilsladdare, solcellsanläggning osv osv, och man vill kanske ha diverse roligt jox som jag inte ens kommer på just nu.
Så nej, en 60 modulers tycker jag inte alls är för stor, det känns väl ganska lagom - skönt att ha en 20 tomma platser för allt som kommer sen om några år, t.ex. elbilsladdaren eller de kommande solcellerna på taket.
De tomma platserna kostar ju typ inget, om man bara har plats på väggen.
Om jag funderar på vad det absolut minsta en villa som byggs idag kan behöva så blir det dåhär.
HB 2 mod
JFB 4 mod
Värmepump/elpanna 3 mod
VVB 3 mod
TM+TT 2 mod
DM 1M
Spis 3M
Allmänuttag i kök + mikro + köksfläkt 2M (snålt, ska nog vara åtminstone 3 i ett nybygge)
El utomhus 1M
Badrum 1M
Sen allmänuttag + bel i sovrum, v-rum, hall osv, ca 2-3 rum per säkring.
...blir nog minst 3M
Detta räknar jag samman till 26 moduler - mindre än detta funkar bara inte.
VVB kanske ingår i VP/elpanna, men å andra sidan vill man kanske ha ström till ett FTX, eller till GV-fördelaren eller något annat speciellt.
Är det inte typ krav på att ha elmätare för uppvärmningen idag?
Det är 3-4 moduler till.
Så alltså, en 36 modulers central är nog det absolut minsta man kan välja till en villa som byggs idag.
Sen vill man kanske ha egen JFB för elen utomhus, man kanske vill mata ett garage eller friggebod från centralen med sina egna säkringar, elbilsladdare, solcellsanläggning osv osv, och man vill kanske ha diverse roligt jox som jag inte ens kommer på just nu.
Så nej, en 60 modulers tycker jag inte alls är för stor, det känns väl ganska lagom - skönt att ha en 20 tomma platser för allt som kommer sen om några år, t.ex. elbilsladdaren eller de kommande solcellerna på taket.
De tomma platserna kostar ju typ inget, om man bara har plats på väggen.
Men glöm inte att lägga lite olika tomrör, som kan användas till att få ström till elbilsladdaren, friggeboden/attefallaren, solcellerna. Och ett 20mm tomrör till elmätarskåpet från VP, där kablarna till effektvakten kan dras.
Och sen när man äntligen börjar landa lite i frågan om storleken på centralen så kommer nästa beslut:
Kombicentral eller en egen multimediacentral?
Med valet kombicentral så är det bara att göra om jobbet, ty nu finns det inte alls samma utbud, och det drar iväg i pris på ett helt annat sätt att få en kombi med massor med säkringsplatser.
Kombicentral eller en egen multimediacentral?
Med valet kombicentral så är det bara att göra om jobbet, ty nu finns det inte alls samma utbud, och det drar iväg i pris på ett helt annat sätt att få en kombi med massor med säkringsplatser.
Först tack för alla utförliga svar och motiveringar.
Sen vilar jag nog på hanen lite då frågan inte är lika aktuell längre och skjuten på framtiden eftersom säljaren på amazon.se plötsligt höjde priset från 699 kr till 1199 kr som en följd av att jag ställde frågan om priset var inkl moms( utländsk). Priset avsåg en Hager vh60nc.
Kommer dock bli minst en 60 modulare.
Sen vilar jag nog på hanen lite då frågan inte är lika aktuell längre och skjuten på framtiden eftersom säljaren på amazon.se plötsligt höjde priset från 699 kr till 1199 kr som en följd av att jag ställde frågan om priset var inkl moms( utländsk). Priset avsåg en Hager vh60nc.
Kommer dock bli minst en 60 modulare.
Liknande trådar
-
Förstora hål i bänkskivan
Vatten & Avlopp -
Hur är bytesmarknaden för hyresrätter? (Stockholm/storstäder)
Övrigt Off Topic -
elcentral vad är de gröna ringarna för något
El -
Storfabrik i Eskilstuna får släppa ut 900 ton förbjudet gift
Miljö & Hälsa -
Storlek på utrymme för bla elcentral?
Byggmaterial & Byggteknik