Hej,

Vi behöver ett extra rum som kontor då jag mestadels jobbar hemifrån, så vi tänker att ett 25kvm stort Attefall blir jättebra och i samband med det bygger vi en ny uteplats. Med det uppstår många frågor om hur vi ska göra det. Jag kan lägga en del tid på att göra grejer själv för att det inte ska bli för dyrt. Vi köpte huset för lite mer än 1 år sen och har renoverat sen dess. Vi väger lite mellan färdig byggsats eller färdigmonterat. Så här ser planerna ut just nu. Det som är inringat i rött finns inte där idag.

3D-rendering av hus med terrass, trädgårdsmöbler och grönska, vissa element markerade med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För själva attefallet funderar jag lite på hur tjock isoleringen bör vara för att kunna användas som kontor även på vintern med luftvärmepump. När ja tittar på färdigbyggda och byggsatser ligger ofta isolering långt under vad jag läst på andra ställen. https://vibostugan.se/produkt/vibo-njuta-25-3/ med tillvalet vinterisolering har det tjocklek 145mm i golv och tak, väggar 95. Jag har läst nånstans att det bör vara runt 300mm i golv och tak. Funkar deras isolering med luftvärmepumpen? Någon som vet mer?

Som sagt är tanken att det ska va ett rent kontor så vi har inga planera på avlopp eller vatten i dagsläget. Är det någon ide att förbereda med rör ifall vi i framtiden skulle vilja göra om det till boende till nån av mina döttrar?

Jag tänker att Attefallet ska stå på plintgrund, men lutar lite åt Markskruv om det inte kostar för mycket.

När det kommer till trädäcket tänker jag att det går att bygga det direkt på marken. Spanläggningen tänkte ja ställa på marken och bygga trädäcket runt.

Min plan är att börja få dit attefallet och sen bygga altan efter det när jag ser hur höjder etc blir.

Tacksam för råd eller åsikter kring både utformning, planering och konstruktion!
 
Kul projekt! Och praktiskt om du kan göra delar av jobbet själv.

Vi har attefallshus sen 5 år, och gjorde ingenting själva, inte ens administrationen med kommunen attefallsanmälan etc). Skönt att slippa tyckte vi (som inte är speciellt händiga, samt jobbar mycket), men det kostar självklart mer.

Är det aktuellt att köpa ett tidigare visningshus, för att få ett färdigt hus, men till ett klart lägre pris? Har sett att det ibland finns visningshus till salu. Då får man ju dock inte bestämma lösningar, materialval etc.

Jag skulle rekommendera att åtminstone förbereda för vatten/avlopp, om budgeten tillåter. Risk att du ångrar senare om du inte gör det? Vår äldsta dotter bodde i attefallshuset 1 år, innan hon flyttade vidare ut - och vi räknar med att dotter nr 2 kommer göra det också.

Lycka till!
 
Isoleringens tjocklek blir ju precis så som regelstommen och bjälklaget är dimensionerat.
Regelstommen är 95mm men vill man ha mer så är det ju vanligt att man lägger till ett installationsskikt på insidan och då får 45mm isolering till.
Golvbjälklaget de levererar till plintgrund är ju 145 mm så då är det precis så mycket isolering som går in.Svårt att isolera mera på en plintgrund utan att insteget i huset blir jättehögt. Har du behov av mer isolerat golv så får du nog gräva ut, isolera och göra gjuten platta istället för plintgrund
 
L Lillekitte skrev:
Kul projekt! Och praktiskt om du kan göra delar av jobbet själv.

Vi har attefallshus sen 5 år, och gjorde ingenting själva, inte ens administrationen med kommunen attefallsanmälan etc). Skönt att slippa tyckte vi (som inte är speciellt händiga, samt jobbar mycket), men det kostar självklart mer.

Är det aktuellt att köpa ett tidigare visningshus, för att få ett färdigt hus, men till ett klart lägre pris? Har sett att det ibland finns visningshus till salu. Då får man ju dock inte bestämma lösningar, materialval etc.

Jag skulle rekommendera att åtminstone förbereda för vatten/avlopp, om budgeten tillåter. Risk att du ångrar senare om du inte gör det? Vår äldsta dotter bodde i attefallshuset 1 år, innan hon flyttade vidare ut - och vi räknar med att dotter nr 2 kommer göra det också.

Lycka till!
Ja det känns vettigt i mitt huvud att förbereda det. Kostnad för att koppla in det låter som att det är minst 40-50 i många kommuner, men tänker att det kanske bara går att förbereda med rören under huset. och sen lämna det där för att kunna ta upp det i framtiden. Jag kan tänka att mina döttrar skulle gilla det också!
Bra tips om visningshus, kanske har hittat ett redan! Tack!
 
S Stuff skrev:
Isoleringens tjocklek blir ju precis så som regelstommen och bjälklaget är dimensionerat.
Regelstommen är 95mm men vill man ha mer så är det ju vanligt att man lägger till ett installationsskikt på insidan och då får 45mm isolering till.
Golvbjälklaget de levererar till plintgrund är ju 145 mm så då är det precis så mycket isolering som går in.Svårt att isolera mera på en plintgrund utan att insteget i huset blir jättehögt. Har du behov av mer isolerat golv så får du nog gräva ut, isolera och göra gjuten platta istället för plintgrund
Tack för svar!
Har hittat ett färdigt där det redan är gipsat och draget el, så vet inte hur lätt det är att lägga på mer då. Dom rekommenderade att sätta plintar med bärlinor och sen bara ställa på huset. Tror du det skulle det hjälpa nåt att isolera mellan bärlinorna? Det är redan vinterisolerat, men det lät lite tunnt i golvet på 170mm.

Det kanske blir bra höjdmässigt, nivå på befintligt uterum är lite över 40cm, så kanske att attefallet inte hamnar för långt upp och man bygger trädäcket på plintar i samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.