Hej,

Vi ställer just nu upp en fristående vedeldad bastu på gården. Fusk timmer 45mm. golvet är trallvirke med 3 mm spalt mellan. dvs luftat. bastu del och en relax del.
Jag funderar på om luftade golvet räcker som ventilation? eller ska jag borra upp ventil upptill ovan sittbänkar.

Relaxdelen, ska man isolera golv och tak där? bästa lösningen på isolera golvet när trallen är glesad? vind duk, isolering och plåt in under trallen? jag tänker att man kommer blöta ner en del även i relaxen. Eller ska man låta golvet vara luftat?
behövs tilluft och frånluft om man isolerar?
 
  • Top-down vy av en bastu-layout med träbänkar, spis, lampor, och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
landan81
  • Laddar…

Bästa svaret

J
Oj då, här kommer du få olika svar :).

Jag har den lösning du beskriver, (finns i detta forum) fast med 2mm glesgolv bara i bastun. Ingen. isolering alls. Ingen ventil i bastun.

Det jag hade ändrat om jag gjort om är 3-4 mm springor pga smuts kan sätta igen dem (fast bara där man går), och ha glesgolv även i ombytet.

Ingen isolering är enkelt billigt säkert, bara du har billig ved. Ventil behövs inte då mängder av luft sugs ut genom skorstenen.

I ombytet utan glesgolv fick jag ta upp 2 ventiler, troligen onödigt om glesgolv. Se endast upp med att ventilera väldigt fuktig varm luft ut i kallt omklädningsrum, isåfall på med mer ved och avluta med öppen dörr emellan.
 
  • Gilla
Mattias kme
  • Laddar…
J JRMKJRM skrev:
Oj då, här kommer du få olika svar :).

Jag har den lösning du beskriver, (finns i detta forum) fast med 2mm glesgolv bara i bastun. Ingen. isolering alls. Ingen ventil i bastun.

Det jag hade ändrat om jag gjort om är 3-4 mm springor pga smuts kan sätta igen dem (fast bara där man går), och ha glesgolv även i ombytet.

Ingen isolering är enkelt billigt säkert, bara du har billig ved. Ventil behövs inte då mängder av luft sugs ut genom skorstenen.

I ombytet utan glesgolv fick jag ta upp 2 ventiler, troligen onödigt om glesgolv. Se endast upp med att ventilera väldigt fuktig varm luft ut i kallt omklädningsrum, isåfall på med mer ved och avluta med öppen dörr emellan.
Tack för svar. Jag hade väl samma idé och tankar själv. Att låta det vara luftat golv i båda delarna bara. Ville väl mest ha medhåll från fler att det är det bästa alternativet.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.