Håller på att bygga ett nytt hus vid havet. Kan nån hjälpa mig och ge mig ideer om vilken typ av golv vi ska ha. Kök o vardagsrum är öppna ytor med helglasad vägg mot havet. min man vill lägga klinkers i dessa ytor + i hallen. sen trägolv i sovrummen. jag vet ej vad jag vill. Blir det för stelt med mycket klinkers månntro??? Givetvis har vi golvvärme överallt.

Tacksam om nån ger mig svar. / Kia
 
I vardagsrummet skulle jag inte ha klinkers, Klinkers för mig har man i hall toaletter grov entre/tvättstuga och ev kök.(smaksak) stelt behöver det inte bli, mycket beror ju på vilka färger man väljer, men klinkers är ju rätt så hårt att gå på. Den dagen man blir less så är det lite mer jobb att ta bort en massa klinkers motför att lyfta upp ett klickgolv. /Linda
Ps låter fint med dom stora fönsterna mot havet, hoppas att vi får se bilder längre fram
 
Nu vet jag inte vilken typ av hus ni ska bygga men eftersom det är vid havet hade jag själv valt ett trägolv, såpat eller vitmålat. Jag tror inte att det behöver bli "kallt" med klinker i hela den öppna ytan, det beror helt på möbleringen i övrigt.

/Anette
 
Hade också valt trägolv. Det ger en varmare känsla o är behagligare att gå på. Klinkers i hallen är ju helt ok.
 
Vi ska ha klinkers överallt förutom i sovrummen. Tänk på att vissa trägolv inte passar så bra till golvvärme
 
Med stora fönster kommer det att blekas en hel del på trägolvet. Har ekparkett och stora fönster från golv till tak i söderläge och det syns tydlig skillnad när man flyttar på en matta. Klinkers borde ju klara sig och du hade ju golvvärme annars blir det kallt på vintern. Dock är det mjukare med trägolv. Man får se upp med allt som är av glas.
 
Skulle satsa på ett skeppsgolv antingen i teak eller ek.
Passar ypperligt vid havet ;)

009.jpg
Mer Inspiration finns på http://www.skeppsgolv.com
Mvh Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.