Halloj!

Jag har ett kök (bostadsrätt) som är i stort behov av renovering och i och med det hoppades jag kunna förbättra planlösningen. Dörröppningen från hallen är placerad så att man inte kan ha en hel bänkrad med standarddjup längs någon av väggarna, vilket gör det väldigt svårmöblerat och den nuvarande inredningen känns jättetrång. Efter att ha funderat på olika möjliga lösningar har jag landat i att det bästa vore att flytta dörröppningen cirka en decimeter till höger för att kunna använda hela den vänstra väggen för bänkar och skåp, med den andra sidan mer eller mindre tom.

Enligt ritningarna jag hittat hos kommunen är väggen i fråga en s.k. "plattvägg", men som jag förstår det kan det fortfarande vara en bärande vägg beroende på hur takbjälkar o.s.v. ligger – tyvärr fanns det inga konstruktionsritningar för huset hos kommunen.

Jag har varit i kontakt med föreningen och de menade att jag borde kontakta en byggnadsingenjör för att få ett utlåtande som säger att det inte är några problem att flytta dörröppningen. Jag hade kontakt med någon på byggingenjörsbyrån men efter att jag missade ett mail där han föreslog ett teams-möte samma eftermiddag svarar han inte på mina mail längre så har allt avstannat lite. Hur stort ingrepp är det här egentligen? Behöver jag få hjälp av någon annan byggingenjör (var hittar jag en i sådana fall?) eller kan jag bara gå vidare med en byggfirma med bra rykte?

Jag hoppas någon kan ge lite tips och råd för jag håller på att bli galen och vill bara komma vidare!
 
  • Ett korridorsperspektiv med en öppen dörr, klädhängare och hoplagda kläder ovanpå. Inomhus och bostadsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning, markerad detalj, kök, förvaring, enkel skiss, pilar, rumsbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är en mycket liten risk att väggen med dörren är bärande med tanke på att den ansluter direkt till den bärande och lägenhetsskiljande väggen till höger.

Eftersom vatten, avlopp och ventilation finns i väggen till höger skulle jag föreslå att du flyttar dörren åt andra hållet så att du kan ha diskbänk och häll mot väggen där vatten, avlopp och ventilation finns, trots att väggen har en knyck. Annars så får du en mer komplicerad och därmed dyrare dragning av vatten, avlopp och ventilation.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en mycket liten risk att väggen med dörren är bärande med tanke på att den ansluter direkt till den bärande och lägenhetsskiljande väggen till höger.

Eftersom vatten, avlopp och ventilation finns i väggen till höger skulle jag föreslå att du flyttar dörren åt andra hållet så att du kan ha diskbänk och häll mot väggen där vatten, avlopp och ventilation finns, trots att väggen har en knyck. Annars så får du en mer komplicerad och därmed dyrare dragning av vatten, avlopp och ventilation.
Tack för svar! Inredningen nu är lite annorlunda från originalritningen, diskho och diskmaskin finns längs vänstra väggen och köksfläkten är inte kopplad till ventilationen – det finns dessutom ett fönster som hamnar i vägen om man skulle bygga längs högerväggen. Därför hade jag tänkt fokusera på vänstra väggen :)
 
BirgitS
Okej, om vatten och avlopp redan är omdraget så är det ju bra att utnyttja det :)
 
Behöver du ha dörr??
Annars är det ju enkelt att plocka bort karm, montera ”foder” som kan vara gips med färg. Då borde du tjäna in ett antal centimeter. Sedan bara lägga igen på vänster sida.
Påverkar inte ev bärighet ett dugg…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.