Vi har miele-maskiner, de har inte heller någon bälg (känner iaf inte alls igen problemet). Men de är ju snordyra, så när det blir dags att ersätta dem (inte allt för snart hoppas jag), skulle jag tro att det blir cylinda för oss också. Har fått för mig att de gör väldigt bra tvättmaskiner och torktumlare?

 
Min sambos bror har köpt en electrolux tvättmaskin som pratar...undra om den säger till när det e skitigt där inne?

:cool:
 
Hej!
Det skulle vara jättebra att slippa den där eländiga bälgen, ska definitivt kolla upp både miele och cylinda. Tack för alla tips som har kommit....men gärna fler på hur man slipper att sticka ner hela handen när man ska rengöra den slemmiga bälgen  [smiley=cheesy.gif]
 
Bart skrev:
Vi har precis haft reparatören hemma för att åtgärda vår tvättmaskin. Han rekommenderade att: "om du har en ny maskin så kör en 90 graders tvätt, utan tvättmedel, en gång i månaden". Det skulle rensa bort det mesta av allt gegg i maskinen, dock inte i bälgen. Det måste dock påbörjas redan när maskinen är ny. Det hjälper inte att börja efter 7 år.
Det är inte den nya maskinen som är orsaken till detta rekommendation. Det är dom miljövänliga tvättmedel innehållande fosfatersättning som visa mikroorganismer frodas i och ger dålig lukt och beläggningar i gamla lika som som i nya tvättmaskiner .... dom ska kokas bort då och då. Man märker det tydligare i nya maskiner som är sparsammare med sköljvatten :(.
gaia
 
...Någon som testat med att köra tvättmaskinen på hög temperatur och ha i två-tre st diskmaskinstabletter?
 
Kix skrev:
I den här tråden [länk] fick jag ett tips för att bli av med de luktande mikroorganismer som gaia nämner. Citat från den tråden:

Läs mer om illaluktande tvätt i Råd & Rön:
[länk]

Jag har testat och det har fungerat jättebra och tvätten har inte luktat något mer. Där fick jag för att jag bara körde med de allra miljövänligaste tvättmedlen utan blekmedel..

/Kristina
Det här ska jag verkligen prova!!! Tack för tipset!!! :D
 
Jag brukar köra diskmedelsfacket i diskmaskinen. Blir perfekt men nån bra lösning till belgen har jag inte. min ser åxå för jävlig ut trotts maskinen bara är 3 år gammal
 
Ny maskin ska in i nybygget. Tidigare har jag alltid haft maxidyra maskiner. Hade tänkt mig en billigare tvättmaskin denna gång. Vilken bör jag undvika just när det gäller rengöring av bälg - något jag aldrig tidigare behövt bekymra mig över.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.