Hej har en fråga. Är det någon som vet hur man gjorde förr då man anlade grusplaner. Jag tror knappast att man grävde bort 30 cm sen bärlager och sen grus.

Vi ska anlägga en grusplan och vill komma så lindrigt undan som möjligt, vi har inga tunga maskiner som kör utan endast bilar som åker in och ut någon gång per dag. Att göra Som man bör med urgrävning osv skulle kosta ca 50k med "kompispris"

Svärfar säger att förr la man bara gruset drirekt på gräsmattan och att han gjorde det. såklart där man inte är å rör kommer förmidligen gräs upp så man måste fylla på med grus.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Tacksam för en billigare lösning. =)
 
wildeside
Lägg markduk ös på grus av önskat sort, med duk så slipper du en del ogräs i alla fall första tiden.
Hur du än gör så kommer det bli ogräs i gruset om du inte krattar ytan ganska ofta.
Billigare en så är nog svårt att komma undan.
 
Frågan är hur mycket man vinner på att lägga otyget duk ... jag la bara diabasgrus rätt på. Nu hade man visserligen använt den blivande carportesinfarten för tunga maskiner under bygget så det var bra komprimerat. Lite rotogräs de första åren men det försvann så småningom. Jag tror att diabasgrus är så tungt att det inte befrämjar tillväxt.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Duken är mest för att hålla isär grus och gamla gräsmattan.
 
Karrock
yonna yonna skrev:
Frågan är hur mycket man vinner på att lägga otyget duk ... jag la bara diabasgrus rätt på. Nu hade man visserligen använt den blivande carportesinfarten för tunga maskiner under bygget så det var bra komprimerat. Lite rotogräs de första åren men det försvann så småningom. Jag tror att diabasgrus är så tungt att det inte befrämjar tillväxt.
Det beror helt på vad underlaget är. Är det mycket finmaterial/lera i så blir det lätt klägg om man inte har duk. Med sandig morän, sand, grus funkar det bra utan duk.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ok - hos mig var det tydligen optimalt i en sten/sandås!
 
Jag har hört både och kring det där med markduken. En risk är väll att om man vill kratta av gruset med en tyngre gruskratta att den kräver sig ner till mattan och att den rivs upp och knölar sig.

hur mycket grus skulle ni lägga ovan på isf? Diabasgrus, vilken sort är det? 0-?

Mvh
Fredrik
 
Vad har du för jord där idag?
 
  • Gilla
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Matjorden måste bort annars blir det bara lervälling efter att tag!
 
  • Gilla
Fredrik petrusson och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som du vill ha en vanlig grusad gårdsplan i stil med sådan man har framför huset och kanske med en rundel i mitten om det är lite extra?

Vi har sådan grusplan. Här är en bild på hur den är uppbyggd från när jag grävde ner lite bevattning.

Jag kom inte djupare pga en markduk. På det ligger 10-15cm material i form av det som är på säcken. På det några centimeter makadam, vad kan den vara 4-11 eller något?

Den dagen jag kan försvara det ekonomiskt byter jag allt mot riktig gårdssingel.

På den här ytan åker det mest bilar men emellanåt en och annan traktor eller liknande.

Hade absolut inte lagt markduk direkt under gruset. Vi kör regelbundet under sommarhalvåret med gårdsharv efter gräsklipparen för att hålla ogräset borta. Plus att det blir snyggt när det är nykrattat.

Grus i vit säck, blå kon, svart kabel, grusig mark, solljus, skuggor, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik petrusson
  • Laddar…
RoTe
Det finns nästan inget värre än grund markduk som kommer upp i dagen överallt.
 
  • Gilla
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Varför får så många för sig att man måste gräva ner plast så fort man gräver?
 
  • Gilla
Lindalinnea och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför får så många för sig att man måste gräva ner plast så fort man gräver?
Handeln som vill sälja och trädgårds/byggprogramen på TV har nog sin beskärda del.
 
  • Gilla
Fredrik petrusson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Den dagen jag kan försvara det ekonomiskt byter jag allt mot riktig gårdssingel.
Byter? Du kan väl täta bef yta med lite stenmjöl och lägga ärtsingel ovanpå.
 
  • Gilla
Fredrik petrusson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Byter? Du kan väl täta bef yta med lite stenmjöl och lägga ärtsingel ovanpå.
Känns som om det kommer rivas upp när vi harvar och så har vi en blandning.
Tänker snarare att det får bli när vi behöver makadam till "något annat". Antingen bättra någon skogsväg eller liknande. Då skrapar jag ihop allt på något vis och så lastar vi det och använder till "det andra", så köper jag några lass med finsingel och lägger ut.
 
  • Gilla
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.