Hej!
Har så många funderingar kring hur de ekonomiska förutsättningar ser ut i olika familjer där man köper hus eller bygger nytt. För oss känns de hopplöst att flytta för att vi ”inte har råd”…

Där vi bor kostar husen ca 4,5-6,5 miljoner.
Hus av större modell (120 kvm och uppåt), som är av intresse för oss.
Skicket kan vara varierande, vissa behöver nytt tak/dränering och andra är de bara små justeringar i ytskikt. Läget är centralt.
En tomt kostar ca 1-1,8 miljoner, och hus beror ju förstås på leverantör, hustyp och standard.

Jag tjänar 38.400/mån, och min man ca 34.000/mån, han får dessutom en bonus utbetald om ca 10.000-20.000 ett par ggr om året.
Vi har ett bolån på knappt 2,1 milj, men vår nuvarande bostad är värderad till 4 milj.
Vi har en nyare bil, betald kontakt.
Inga övriga krediter eller studielån.
Fasta utgifter om ca 18.000/mån (amortering+ränta inräknat).
Vi planerar att putta in 1,1-1,5 milj i ny bostad, och fortsatt ha en stadig buffert på sparkontot.

Hur i hela friden har folk råd att köpa större eller bygga nytt? Hur mycket pengar tjänar och sparar folk egentligen? Och hur mycket har man i utgifter varje månad utan att gå på knäna?
Jag är 0% en risktagare och skulle aldrig våga köpa/bygga med för stram budget.
Men är nyfiken på hur andra resonerar.
 
Om ni inte anser er ha råd är det väl lämpligt att avstå eller bygga själva och sänka kostnaderna på det viset?
 
L Lenmad skrev:
Vi har ett bolån på knappt 2,1 milj, men vår nuvarande bostad är värderad till 4 milj.
L Lenmad skrev:
Hur i hela friden har folk råd
Du svarar på din egen fråga där. Bostadspriser, över vad folk kan låna till, förutsätter ständigt ökande bostadspriser.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om ni inte anser er ha råd är det väl lämpligt att avstå eller bygga själva och sänka kostnaderna på det viset?
det är en rimlig bedömning, ja. Jag var mest nyfiken hur andra hushåll resonerar, och helt valfritt att svara på förstås.
 
J Jaggatagga skrev:
Du svarar på din egen fråga där. Bostadspriser, över vad folk kan låna till, förutsätter ständigt ökande bostadspriser.
ja de har du rätt i. Var bara nyfiken på hur man resonerar, tex hur pass stramt man är villig att leva för att kunna köpa ett drömhus tex.
 
Jag byggde själv och flyttade in innan 25års dagen för drygt 25 år sen så jag förstår nog inte frågan, är man två och har heltidsinkomster bägge är det väl bara en prioritering och en fråga hur mycket man är beredd att göra själv
 
Jag har också reflekterat över det ibland. Vi har ju ägt nuvarande hus länge, men just när vi köpte kändes det läskigt.

Jag har haft lite som rättesnöre: Sålänge man inte är mer belånad än " de flesta andra", och dessutom tjänar lite mer än "de flesta andra". Då bör man vara relativt safe. OM det skulle bli en finanskris liknande den vi såg i början av 90 talet, och värre än så. Så är jag övertygad om att ifall den stora massan av bostadsägare riskerar att komma på obestånd, då blir en politisk lösning/räddning nödvändig.

Men om man lånar mer än andra och dessutom har en lite svagare ekonomi, då är det inte säkert att räddningen kommer innan det är försent.

Då när vi köpte -98 så hade marknaden precis återhämtat sig efter finanskrisen, vi var ju vana vid räntenivåer på 13 - 15%, så såg det ut under hela 80 talet, och lite värre än så under krisåren. Då när vi köpte hade räntorna nyligen gått ned under 10%, jag var övertygad om att det var en tillfällig dip.

Jag hade just bytt jobb med en stooor löneökning, men jag var anställd som VD för ett nyöppnat lokalkontor för ett USA baserat elektronikföretag, det kändes som en ny lönenivå som kunde bli kortvarig. Jag kalkylerade med min tidigare nivå.

Vi dubblade vår belåning till strax över 2 milj. (Men räntorna var drygt dubbelt så höga som nu). Det kändes väldigt läskigt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
L Lenmad skrev:
Hej!
Har så många funderingar kring hur de ekonomiska förutsättningar ser ut i olika familjer där man köper hus eller bygger nytt. För oss känns de hopplöst att flytta för att vi ”inte har råd”…

Där vi bor kostar husen ca 4,5-6,5 miljoner.
Hus av större modell (120 kvm och uppåt), som är av intresse för oss.
Skicket kan vara varierande, vissa behöver nytt tak/dränering och andra är de bara små justeringar i ytskikt. Läget är centralt.
En tomt kostar ca 1-1,8 miljoner, och hus beror ju förstås på leverantör, hustyp och standard.

Jag tjänar 38.400/mån, och min man ca 34.000/mån, han får dessutom en bonus utbetald om ca 10.000-20.000 ett par ggr om året.
Vi har ett bolån på knappt 2,1 milj, men vår nuvarande bostad är värderad till 4 milj.
Vi har en nyare bil, betald kontakt.
Inga övriga krediter eller studielån.
Fasta utgifter om ca 18.000/mån (amortering+ränta inräknat).
Vi planerar att putta in 1,1-1,5 milj i ny bostad, och fortsatt ha en stadig buffert på sparkontot.

Hur i hela friden har folk råd att köpa större eller bygga nytt? Hur mycket pengar tjänar och sparar folk egentligen? Och hur mycket har man i utgifter varje månad utan att gå på knäna?
Jag är 0% en risktagare och skulle aldrig våga köpa/bygga med för stram budget.
Men är nyfiken på hur andra resonerar.
Överlag är det nog inte roligare än att andra tjänar mer än ni gör. Medellönen ligger runt 37k i Sverige men då måste du komma ihåg att de i det lägre spannet som drar ned snittet hyr och köper inte så snittlönerna för de som köper bostäder är sannolikt rätt rejält mycket högre.

Skulle du enkom titta på inkomster för de som köper fristående villor i hela landet kommer det vara ännu högre. Är det dessutom enkom i mellanstora till större städer du tittar kommer diffen vara ännu större.

Mitt tips är att bo kvar och försök få upp era inkomster alternativt fundera på ett billigare boende. Radhus eller dylikt. Det viktiga i livet är inte huruvida man bor i villa eller ej, glöm inte det
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.