Har kommit över en begagnad Alpha2 pump som jag skall ersätta min befintliga cirkulationspump till värmesystemet med. Men vilken packning behöver man införskaffa till unionkopplingen som håller befintlig pump på plats. Att återanvända befintlig packning känns inte som någon bra lösning då jag bedömmer att det med allra största sannolikhet kommer då att börja läcka. Befintlig storlek på koppling är G1 1/2. Men vilken typ av packning skall jag köpa? Skall det vara en nylon-, fiber- eller gummipackning som jag skall ha eller kanske något annat. Behöver skaffa dessa packningar innan jag lossar befintlig pump....
 
Men där måste man väl ha konto för att handla, dessutom är ju priserna oftast helt ”fantastiska”…
 
När jag bytte på värmepumpen så kom det med gummipackningar om jag inte är helt ute och cyklar.
 
B
Jag har bara haft gummipackningar när jag monterat cirkpump. Tror det varit epdm gummi. Finns en del packningar på jula, om det inte kommer med pumpen. Jag tror nog det ingått i pumpen varje gång.

Det är en bred packning med lågt tryck, så det brukar inte vara svårt att få det tätt.
 
Jag tror jag fick med packning till både pump och unionkopplingar (jag fick byta dem med då de hade inte längre gick att öppna och stängas ordentligt på grund av alla avlagringar)
 
Nu är min ersättningspump en begagnad så det var inga packningar med. Att köpa en ny pump när den gamla fortfarande är funktionsmässig känns inte ekonomiskt…. då nya ligger på 4-4,5 tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.