Stora delar av min gräsmatta består av tuvor som ligger ner och går inte att klippa.
Är det någon som vet vad det är samt om det går att bli av med genom att typ dressa och så nytt typ Weibulls Extra green eller är det bara att börja om… Hand håller grästuv med rötter synliga utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en grästuva med jord och rötter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en jordklump med gräs, grönt bladverk, rötter synliga, solljus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på grästuv hållen i hand, synliga rötter och jord, solljus, grönt gräs, naturens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grästuv i hand, rötter synliga, solljus, gröna blad, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Nej, man får inte bort kvickrot eller vad det nu är genom att så nytt gräs utan man får gräva bort tuvorna först och sen så i de bara fläckarna.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det där ser för mig ut som gräs men brukar inte vara ett problem att klippa. Ett sätt om de blivit för hårda är att lyfta framkanten på gräsklipparen (stegra på bakhjulen via hantaget, ingen ska någonsin lyfta klipparen i skyddskåpan) och sedan sänka långsamt över gräset. Inte enligt säkerhetsbladet men ha ögonskydd och tänk på omgivningarna.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, man får inte bort kvickrot eller vad det nu är genom att så nytt gräs utan man får gräva bort tuvorna först och sen så i de bara fläckarna.
Tyckte själv inte det såg ut som kvickrot. Var mer inne på någon gröe, typ ängsgrö kunde se liknande ut. Jag hoppas du har fel…:sweat:
 
Z z_bumbi skrev:
Det där ser för mig ut som gräs men brukar inte vara ett problem att klippa. Ett sätt om de blivit för hårda är att lyfta framkanten på gräsklipparen (stegra på bakhjulen via hantaget, ingen ska någonsin lyfta klipparen i skyddskåpan) och sedan sänka långsamt över gräset. Inte enligt säkerhetsbladet men ha ögonskydd och tänk på omgivningarna.
Ok, tack för tipset men kör robot.
 
BirgitS
J Johan456 skrev:
Tyckte själv inte det såg ut som kvickrot. Var mer inne på någon gröe, typ ängsgrö kunde se liknande ut. Jag hoppas du har fel…:sweat:
Om nu det där tuvgräset har lyckats ta sig in i gräsmattan och sprida sig så beror det nog på att det mycket bra klarar av konkurrens från andra gräs. Medan gräsmattegräs, särskilt extra fina sådana, har svårt att klara av konkurrens.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om nu det där tuvgräset har lyckats ta sig in i gräsmattan och sprida sig så beror det nog på att det mycket bra klarar av konkurrens från andra gräs. Medan gräsmattegräs, särskilt extra fina sådana, har svårt att klara av konkurrens.
Grejen är att gräsmattan är omgjord pga. Rörarbeten i vår samfällighet. Sen rullade man och sen fyllde man upp håligheter. Jag tycker inte det har blivit så bra…
 
Det ser ut som kvickrot. Kvickrot gillar inte upprepad klippning. Ängsgröe är ett bra gräs att ha i mattan.

Klipp ofta och kanske lite lägre. Är det en enstaka Tuva kan man gräva bort men det är ju svårt om den är överalllt.
 
Det är nog inte kvickrot utan någon helt vanlig gräsblandning av billigaste sorten.
 
J Johan456 skrev:
Ok, tack för tipset men kör robot.
Då är det bara att trimma eller klippa med en vanlig häcksax. Gissar att du inte har en lie men annars funkar det med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.