Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det i anläggningsbeslutet? Står det t ex ändamålet "el till belysning" så ska uttagen inte vara där, de är inte en del av gemensamhetsanläggningen. Står det t ex "el till garagen" eller "el till motorvärmare" så är de med all sannolikhet idag en del av gemensamhetsanläggningen. Samfälligheten behöver inte ens vara ägare av uttagen för att förvalta dem som en gemensamhetsanläggning. Det är t ex rätt vanligt att någon annan äger en väg som förvaltas som en gemensamhetsanläggning.

Vad gäller individuell elmätning och fakturering av delägarna efter denna så måste det stå i anläggningsbeslutet att utgiften för el ska täckas genom denna uttaxeringsgrund och inte genom de vanliga andelstalen för drift. Står det inte i beslutet så täcks elutgifterna som alla andra utgifter via uttaxering enligt andelstalen för drift.
Jag får kolla upp det när jag besöker föräldrarna nästa vecka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här låter det ju som att situationen inte faller så mycket på styrelsen som på de fastighetsägare som vill ha laddmöjlighet. I grund och botten lär det ju inte finnas båtnad för att bygga ett samfällt laddsystem om enskilda fastighetsägare har möjlighet till parkering (och därmed laddning) på sin fastighet. (Om inte elsystemet också är samfällt på dessa fastigheter d v s)
Du läste nog lite slarvigt. En del har sina garage i en länga där då eldragningen hanteras av samfälligheten. Men en del har sina garage i sin egen källare och de hanterar det då själv. Det gör att frågan lätt blir en aning infekterad så styrelsen väljer att inte göra något alls.
 
Claes Sörmland
Staffan_V Staffan_V skrev:
Du läste nog lite slarvigt. En del har sina garage i en länga där då eldragningen hanteras av samfälligheten. Men en del har sina garage i sin egen källare och de hanterar det då själv. Det gör att frågan lätt blir en aning infekterad så styrelsen väljer att inte göra något alls.
Jag förstod den delen.

Min poäng är att det med stor sannolikhet inte ens är styrelsens ansvar att arbeta för att bygga ut en ny laddinfrastruktur i de samfällda garagen. Deras uppdrag är enbart att förvalta befintlig GA enligt dessa ändamål. Jag utgår nu från att billaddning inte är en del av ändamålet.

Det faller i så fall på den enskilda delägarna att ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet för att inrätta en sådan, kanske som en ny sektion i befintlig GA eller som en helt separat ny GA där enbart de som har tillgång till de gemensamma garagen blir delägare.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.